Zespół Reye'a - przyczyny, objawy i leczenie

2016-12-09 14:32 Monika Majewska

Zespół Reye'a to potencjalnie śmiertelna choroba, która może być skutkiem przyjmowania leków zawierających kwas acetylosalicylowy, czyli aspiryny. Zespół Reye'a najczęściej występuje u dzieci, które w czasie infekcji przyjmowały salicylany. Jakie są objawy zespołu Reye'a? Na czym polega leczenie?

Zespół Reye'a to rzadka, ale ciężka i potencjalnie śmiertelna (umiera około 20 proc. pacjentów) choroba, która doprowadza do ostrej encefalopatii i niewydolności wątroby oraz do obrzęku mózgu. Zespół Reye'a najczęściej rozpoznaje się u dzieci w wieku 4-12 lat (jednak może dotknąć także noworodki oraz osoby dorosłe), w okresie jesienno-zimowym, kiedy wzrasta liczba zachorowań wirusowych.

Zespół Reye'a - przyczyny i czynniki ryzyka

Nie wiadomo, co jest przyczyną zespołu Reye'a. Wiadomo, że chorobę najczęściej rozpoznaje się u dzieci, które podczas infekcji wirusowych były leczone preparatami zawierającymi kwas acetylosalicylowy, czyli popularną aspiryną czy polopiryną. To właśnie ten związek jest uważany za główny czynnik ryzyka rozwoju choroby.

Prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu Reye'a zwiększa także przebycie konkretnych chorób: grypy, paragrypy, ospy, różyczki, świnki oraz infekcji wywołanych przez rynowirusy, reowirusy i adenowirusy. Z obserwacji lekarzy wynika, że to właśnie te choroby najczęściej poprzedzającą wystąpienie zespołu Reye'a.

W niektórych przypadkach zespół Reye'a może być wywołany przez narażenie na działanie toksyn, takich jak: środki owadobójcze, herbicyty i rozpuszczalnik do farb.

Ważne

Nie podawaj dziecku aspiryny!

Stosowanie preparatów z kwasem acetylosalicylowym jest przeciwwskazane u dzieci i nastolatków. Nie wolno u nich stosować aspiryny i innych salicylanów w leczeniu ospy wietrznej, grypy i innych chorób wirusowych. Pamiętaj, że wiele leków dostępnych bez recepty zawiera salicylany, dlatego przed ich podaniem dziecku należy dokładnie przeczytać ulotkę dołączoną do opakowania. W razie wątpliwości udaj się do lekarza i spytaj, czy dany lek na pewno jest bezpieczny dla dziecka.

Zamiast aspiryny zaleca się podawanie dziecku paracetamolu, który również działa przeciwgorączkowo i przeciwbólowo i jest bezpieczniejszy niż aspiryna.

Zespół Reye'a - objawy

Objawy zespołu Reye’a pojawiają się zwykle 1-2 dni po przebytej chorobie wirusowej, np. zakażenia górnych dróg oddechowych (przeziębienia, grypy), biegunki, ospy wietrznej, i wynikają z uszkodzenia układu nerwowego i encefalopatii wątrobowej:

Objawom zespołu Reye'a zwykle nie towarzyszy gorączka.

  • gwałtowne, obfite wymioty
  • biegunki
  • senność
  • drażliwość i płaczliwość
  • kłopoty ze wzrokiem i słuchem
  • zaburzenia mowy
  • splątanie
  • drgawki
  • nieprawidłowe oddychanie (tj. głębokie wdechy i wydechy), które później ustępują, a oddech staje
    się bardzo płytki)
  • utrata przytomności

Zespół Reye'a - diagnoza

W celu rozpoznania zespołu Reye'a przeprowadza się badania krwi, które wykazują m.in. wzrost aktywności enzymów wątrobowych, wzrost stężenia amoniaku, obniżony poziom glukozy i zwiększone stężenie leukocytów.

Przeprowadza się także badanie histopatologiczne pobranego wcześniej wycinka wątroby (stwierdza się stłuszczenie wątroby) oraz płynu mózgowo-rdzeniowego.

W postępowaniu diagnostycznym lekarz powinien wykluczyć inne choroby, które dają podobne co zespół Reye'a objawy, tj. zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, zapalenie mózgu, zapalenie wątroby, zatrucia lekami i toksynami, choroby metaboliczne.

Zespół Reye'a - leczenie

Konieczna jest hospitalizacja. Leczenie jest objawowe i opiera się na nawodnieniu dziecka i podtrzymywaniu jego funkcji życiowych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE
dick
|

A mnie się zdawało, że to właśnie paracetamol w nadmiernch ilościach trwale uszkadza wątrobę

ego
|

PestycyTy. I od razu widać, że pisał to "profesjonalista.

ewa
|

u mego syna w klasie (13 lat klasa VI) 5 kwietna zmarł chłopczyk,ponieważ mama przy bólu głowy podawała mu właśnie aspirynę

barbara
|

mój syn miał 17 lat kiedy po zażyciu aspiryny bardzo spuchł i dostał wysypki. Skończyło się to wizyta na pogotowiu i braniem sterydów ale teraz musi uważać co bierze aby lek nie zawierał kwasu acetylosalicylowego ( nawet w tabletkach od bólu gardła)

jola
|

W ulotce aspiryny pisze,że dzieci powyżej 9 lat mogą ją przyjąć...