Zespół Gilberta? [Porada eksperta]

2009-01-17 22:27 Jolanta Mętrak

Robiłam badania wątrobowe i mam podwyższoną bilirubinę 2,19 po zażyciu essentionale forte 1,7 i cały czas utrzymuje się na tym poziomie reszta badań jest w normie. Mam ciągłe objawy odbijania się i burczenia w brzuchu - obojętnie co zjem największe przy tłustych posiłkach. Moja babcia miała raka wątroby. Czy jestem w grupie ryzyka? Czy muszę stosować jakieś lekarstwa?

Pani podwyższony poziom bilirubiny jest najprawdopodobniej wynikiem hiperbilirubinemii wrodzonej, czyli tzw. zespołu Gilberta. Jest to wada genetyczna w przemianie bilirubiny, która jest praktycznie niegroźna. Jej jedynym objawem jest zawsze podwyższony poziom bilirubiny. W sytuacjach stresu, choroby ten poziom jeszcze się podwyższa, aby po powrocie do zdrowia, ponownie opaść, ale nigdy nie do normy, czyli poniżej 1,3mg%. Natomiast Pani opisywane problemy gastryczne są najpewniej spowodowane zaburzeniami motoryki przewodu pokarmowego. Radzę wybrać się do gastrologa. Natomiast co do obciążeń genetycznych, to babcia nas może obciążyć i w związku z tym jest Pani w grupie ryzyka.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Jolanta Mętrak

Prócz specjalizacji chorób wewnętrznych zajmuje się także fachowym odchudzaniem, przyjmuje w Centrum Medycznym DAMIANA i Poliklinice „Czajkowscy” w Piasecznie (ul. Kilińskiego 14).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE