Ćwiczenia na kręgosłup. Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia na kręgosłup w każdym wieku?

2012-12-17 12:21 Tempur Polska

Problem z wyprostowaniem, ból pleców, bezsenność. To tylko niektóre skutki zaniedbania kręgosłupa. Jak wynika z badań, aż 80 proc. społeczeństwa cierpi na ból pleców, co stawia ten problem w czołówce chorób cywilizacyjnych. Zobacz ćwiczenia na kręgosłup, które uchronią cię przed bólem pleców.

Jeśli się nie ruszamy, źle śpimy czy kiepsko odżywiamy to nasz kręgosłup nie pozostanie nam dłużny. Ból pleców jest wymieniany, zaraz po nadciśnieniu, jako druga z najczęstszych dolegliwości w Polsce. Ale stosując kilka prostych zasad możemy skutecznie zapobiec problemom z kręgosłupem i cieszyć się sprawnością przez długie lata.

Kręgosłup ćwiczenia: kręgosłup lubi się ruszać

Kręgosłup wspierany jest przez mięśnie brzucha i przykręgosłupowe. Jeśli nie mamy ze sportem zbyt wiele wspólnego, są one coraz słabsze i nie podtrzymują odpowiednio  kręgów. Wtedy właśnie pojawia się ból pleców. Najlepsze ćwiczenia na kręgosłup to pływanie, jazda na rowerze i bieganie. Pływanie najczęściej polecają lekarze i fizjoterapeuci jeśli mamy kłopoty z kręgosłupem, głównie dlatego, że odciąża nogi. - Podczas pływania wszystkie mięśnie muszą ze sobą współpracować, a to najlepiej je rozwija. Jazda na rowerze i bieganie będą przynosiły podobny efekt, ale trzeba pamiętać o wybraniu właściwego sprzętu - tłumaczy fizjoterapeuta Sebastian Łokaj. Ważne też, aby na co dzień w miarę możliwości zamiast kolejnej wycieczki samochodem np. do najbliższego sklepu, wybrać się na spacer. Nawet w domu czy w pracy możemy wykonywać proste ćwiczenia na kręgosłup, jak choćby prostowanie pleców czy rozciąganie się. Jeśli ćwiczenia na kręgosłup będą wykonywane systematycznie – ale nie w sposób forsowny – to uchroni nas przed nadwagą i dolegliwościami związanymi z bólem pleców.

Kręgosłup lubi się dobrze wyspać

Kręgosłup potrzebuje regeneracji, dlatego po ciężkim dniu warto zapewnić mu właściwy odpoczynek. Zła pozycja podczas snu może powodować ucisk na kręgi - porównywalny z przedmiotem o masie 75 kg - i ból pleców. Dlatego najlepiej jest spać na boku z ugiętymi nogami. Warto też wybrać odpowiedni materac, który będzie podpierał szyję i plecy. – Dobry materac nie powinien być ani zbyt miękki, ani zbyt twardy. Najlepsze są modele wypełnione materiałem termoelastycznym, które dopasowują się do kształtu ciała i neutralizują nacisk – tłumaczy Jacek Poznański, ekspert z firmy Tempur Polska. Problemem może być też duża i miękka poduszka. Jej luźne wypełnienie nie stanowi odpowiedniej podpory dla odcinka szyjnego kręgosłupa, dlatego często budzimy się z bolącym lub odrętwiałym karkiem. – Poduszkę należy dobrać do pozycji snu, budowy ciała i stanu zdrowia. Dla osób chcących zadbać o kręgosłup szyjny zwykle najlepsze są poduszki o ergonomicznym, profilowanym kształcie. Zapobiegają one napięciu mięśni i stabilizują kark, dzięki czemu chronią nas przed bólem – dodaje ekspert.

To ci się przyda

Kilka prostych ćwiczeń na kręgosłup:

- wykonaj barkami kilka krążeń w przód i w tył, następnie ściągnij barki ku tyłowi na 10-20 sekund;
- przenieś ręce za głowę tak, by dotknąć łopatek; wytrzymaj w tej pozycji kilka sekund, po czym się rozluźnij;
- spleć ręce za plecami i odegnij głowę do tyłu; ćwiczenie powtórz 10 razy;
- załóż dłonie za głowę i odciągnij łokcie do tyłu na 10 sekund po czym się rozluźnij.

Kręgosłup lubi dobrze zjeść!

Ale dobrze nie znaczy dużo. Odpowiednia dieta też ma wpływ na kręgosłup i może uchronić przed bólem pleców, ponieważ pomoże zapobiec nadwadze i otyłości, które poprzez zwiększenie nacisku na kręgi powodują ból kręgosłupa. Rezygnacja z dużej ilości słodyczy i tłustych produktów to podstawa. Warto jednak wzbogacić swoje posiłki choćby o twaróg czy kefir, które zawierają wapń i białko. Elementy te są budulcami kręgów, a więc mają ogromny wpływ na ich funkcjonowanie.

Ważne

Aby twój kręgosłup był zdrowy jedz dużo:

  • ryb – głównie morskich. Zawierają one kwasy omega 3 wpływające na elastyczność i witaminę D działającą przeciwzapalnie;
  • produktów mlecznych – są one bogate w wapń i białko, składniki chrząstki stawowej;
  • warzyw i owoców – nadają one elastyczność stawom dzięki witaminie C, która jest niezbędna do produkcji kolagenu;
  • produkty pełnoziarniste które zawierają magnez i cynk oraz witaminę B, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania kręgosłupa.

Materiały prasowe

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
zosia
|

jestem inwalidką i boli mnie kręgosłup w tym stanie co jestem nie mogę wykonywać wszystkich ćwiczeń mam stawy barkowe po blokowane to samo z nogami po operaci trochę uruchomione .A rehabilitacja 1 na pół roku i to takie buty.

Misia
|

Kręgosłup to główna podpora naszego ciała. Od stanu naszego kręgosłupa zalezy nasza sprawność ruchowa, samopoczucie, a także ogólny stan zdrowia. Warto o niego dbać przez cały czas. Ćwiczyć i pracować nad właściwą postawą. Ja ćwiczę bardzo często z piłką rehabilitacyjną. To mi bardzo pomaga.