tabletki a ciąża [Porada eksperta]

2013-03-21 3:54
Porada ginekologa
Autor: Getty Images

Dzień dobry, Stosuję tabletki antykoncepcyjne Syndi od ok. 3 miesięcy. Jednak w ostatnim czasie miałam sytuacje, które nasunęły mi wiele wątpliwości. Tabletkę biorę codziennie ok. 18:00, w dniu Sylwestra zapomniałam o niej i wzięłam dopiero rano, kolejnego dnia o 5:30. Teoretycznie przed upływem 12h, ale jednak było bardzo blisko. Czy jest jakiś czas "tolerancji", czy możliwe, że tabletka nie zadziałała? A jeżeli pół godziny po wzięciu tabletki stolec będzie rzadszy, ale nie będzie to typowe rozwolnienie, to możliwe, że tabletka się nie wchłonęła? Moje pytanie brzmi: Co powinnam zrobić w takiej sytuacji? Poza tymi dwiema sytuacjami stosuję tabletki regularnie, jestem zabezpieczona? Nie wiem czy po takich wpadkach hormony stan hormonów jest uregulowany... Powinnam przerwać stosowanie i zacząć po pewnym czasie od nowa, na wszelki wypadek? Czy jeżeli, mimo brania tabletek kobieta zajdzie w ciążę, to w trakcie 7. dniowej przerwy wystąpi krwawienie, czy zanika ono tak jak w przypadku normalnej miesiączki bez stosowania antykoncepcji?

Syndi jest bardzo skutecznym preparatem antykoncepcyjnym, ale skuteczność nie wynosi 100%, nawet przy regularnym stosowaniu. Pojedyncze błędy w przyjmowaniu tabletek tylko nieznacznie obniżają jej skuteczność. Tabletka wchłania się po 2 godzinach od jej połknięcia. W przypadku ciąży bywa różnie, podczas siedmiodniowej przerwy miesiączka może się nie pojawić (tak bywa najczęściej), może być skąpe krwawienie lub krwawienie przypominające zwykłe krwawienie miesiączkowe.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Barbara Grzechocińska

Adiunkt Katedry i Kliniki Położnictwa i Ginekologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Przyjmuje prywatnie w Warszawie przy ul. Krasińskiego 16 m 50 (zapisy codziennie w godzinach 8-20).

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.