Ciąża po leczeniu izotretynoiną [Porada eksperta]

2016-11-17 22:02
Porada ginekologa - położnika
Autor: Getty Images

Przez 8 miesięcy brałam lek Aknenormin (izotretynoina), ostatnią tabletkę wzięłam 15 października. Niestety dokładnie miesiąc potem (15 listopada) doszło do stosunku, podczas którego zsunęła się prezerwatywa. Czy jeżeli będę w ciąży, to jest nadal ryzyko uszkodzenia płodu? I czy badania prenatalne wykryją wady płodu?

Nie ma okresu karencji po odstawieniu leków zawierających izotretynoinę. Miesięczna przerwa nie powinna mieć wpływu na rozwój dziecka. Badania prenatalne wykrywają niektóre wady genetyczne (trisomie), a w badaniu USG widoczne są duże wady płodu. Małych nie widać. Nadmiar witaminy A może wywoływać zarówno duże wady, jak i małe w zakresie układu nerwowego, twarzoczaszki oraz układu krążenia.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Barbara Grzechocińska

Adiunkt Katedry i Kliniki Położnictwa i Ginekologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Przyjmuje prywatnie w Warszawie przy ul. Krasińskiego 16 m 50 (zapisy codziennie w godzinach 8-20).

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.