Millenialsi: kim są i co wyróżnia pokolenie Y?

2018-03-14 6:00 Anna Sierant

Millenialsi (pokolenie Y), według różnych źródeł, mają być leniwi, zbyt pewni siebie i oczekujący, że wszystko poda im się na tacy. Millenialsi też, z drugiej strony, to podobno pokolenie, które odważnie kroczy przed życie i nie boi się nowych wyzwań. Przeczytaj, jak to z tymi millenialsami naprawdę jest, dowiedz się, kim są i co ich wyróżnia!

Millenialsi to osoby, które nazywa się też pokoleniem Y. Ale kto tak naprawdę do grupy millenialsów należy? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Łatwiej wyjaśnić genezę terminu "millenialsi" - pochodzi ono od angielskiego "millennium", czyli "tysiąclecie" i, pokrótce, ma określać ludzi urodzonych na przełomie XX i XXI wieku.

Spis treści:

  1. Kim są millenialsi?
  2. Co wyróżnia millenialsów?
  3. Kim są baby boomersi i pokolenie X?

Kim są millenialsi?

Według różnych podziałów, millenialsi to bowiem osoby urodzone między 1976 a 2000 rokiem. A przecież ci pierwsi mogliby być (młodymi) rodzicami tych drugich. Jako pokolenie urodzone między 1977 a 1994 rokiem określa millenialsów amerykański "Newsweek", z kolei "The New York Times" w różnych artykułach nazywał millenialsami ludzi urodzonych od 1976 do 1990 roku lub pomiędzy 1978 a 1998 rokiem. Z kolei dla magazynu "Times" millenialsi to osoby, które przychodziły na świat od 1980 do 2000 roku. I ta ostatnia definicja przyjęła się jako najczęściej powtarzana - millenialsi to pokolenie dzisiejszych 20- i 30-latków. Mamy nawet millenialsów starszych (tych urodzonych od 1980 do 1989 roku) i młodszych (urodzonych pomiędzy 1990 a 2000 rokiem).

Millenialsi to 11 milionów Polaków w wieku od 18 do 38 lat.

Co wyróżnia millenialsów?

Millenialsi nie wyobrażają sobie życia bez telefonu

Bez względu na to, czy millenials jest młody, czy stary, nie ma żadnego problemu z obsługą smartfona czy komputera - ba, on bez Internetu i dostępu do social mediów za długo nie wytrzyma. Pokolenie Y żyje w "globalnej wiosce", nie zna świata, w którym nowe technologie nie były na wyciągnięcie ręki. Z raportu "OMG!, czyli jak mówić do polskich milenialsów", przygotowanego przez Odyseja Public Relations i Mobile Institute wynika, że 66% młodszych i 60% starszych millenialsów na co dzień korzysta ze smartfona. Badanie było wykonane w Polsce, w krajach nordyckich współczynnik ten wynosi 99%. Z kolei w 2016 roku, według danych GlobalWebindex, millenialsi spędzali na smartfonach 3 godziny i 8 minut dziennie.

Czytaj też: Sprawdź, czy jesteś FOMO, czyli osobą uzależnioną od informacji

Dla millenialsów najważniejsze są przyjaźnie

Ze wspominanego wyżej badania "OMG!..." wynika również, że dla pokolenia Y najważniejsza jest przyjaźń - aż 92% z nich wskazuje ją jako swój priorytet. Młoda osoba chętniej spotka się ze znajomymi niż pójdzie na imieniny do cioci. Millenialsi mają też najwięcej przyjaciół na Facebooku wśród wszystkich pokoleń - amerykańska agencja Pew Research obliczyła, że millenials ma na tym profilu społecznościowym średnio 250 znajomych. Z kolei aż 90% użytkowników Instagrama ma mniej niż 35. lat. Warto jednak dodać, że młodzi powoli odchodzą od Facebooka - jak donosił w grudniu 2017 roku "New York Post", aż 35% młodych osób skasowało w krótkim czasie swoje konta na Facebooku, jednak spadki te dotyczą też Instagrama, aplikacji randkowej Tinder, a nawet bardziej politycznego niż rozrywkowego Twittera. Dlaczego tak się dzieje? Millenialsi "mają coraz mniej czasu".

Czytaj też: Snapchat - co to za aplikacja?

To ci się przyda

Kim są baby boomersi i pokolenie X?

Millenialsi, czy inaczej pokolenie Y, mają swoich poprzedników, którzy również doczekali się osobnych nazw dla swoich generacji:

Baby boomersi to najstarsze z omawianych pokoleń - urodzili się pomiędzy 1946 a 1964, czyli w czasie powojennego "baby boomu". To pokolenie, które nie lubi zmieniać miejsca pracy - często chce po prostu przepracować do emerytury na jednym stanowisku w jednej firmie. Baby boomers nie są tak otwarci na dialog z innymi pracownikami, jak pokolenie Y, ale z drugiej strony wyróżnia ich odpowiedzialność, szacunek dla autorytetów.

Pokolenie X to z kolei dzieci baby boomersów - osoby urodzone między 1965 a 1979 rokiem. Dobrze radzą sobie w świecie nowych technologii, ale preferują rozmowy telefoniczne bądź face to face. Pokolenie X stanowi połączenie cech swoich starszych i młodszych kolegów: są odpowiedzialni, potrafią kilka lat popracować w jednej firmie, ale z drugiej strony nie boją się zmian, nie mają problemu z dostosowaniem do nowych warunków.

Too long? Didn't read

Millenialsi wydają się bardzo zabieganym pokoleniem. Lepiej przemawiają do nich wiadomości obrazkowe niż tekst. Są przyzwyczajeni do tego, że informacje otaczają ich z każdej strony i jeśli któraś szybko ich nie zainteresuje, rezygnują z dalszego czytania. To pokolenie "too long, didn't read" (TL;DR), czyli "tekst był za długi? a więc nie przeczytałem/-am".

Wiadomość/reklama przeznaczona dla młodego pokolenia powinna od razu przyciągnąć ich uwagę, być oryginalna, kreatywna. Jeśli jest pełna humoru, pozbawiona dygresji (choć mile widziane odwołania do popkultury), kolorowa - tym większa szansa, że spodoba się pokoleniu Y.

Czytaj też: Emotikony: co oznaczają i jak wpływają na wysyłane przez nas komunikaty?

Millenialsi uważnie robią zakupy

Nie są tak przywiązani do marki, jak poprzednie pokolenia - jeśli spodoba im się oferta nowego gracza na rynku, bez obaw zaryzykują i kupią produkt. Uważnie śledzą promocje, oferty producentów. Rzadko przywiązują się do jednej marki - jeśli konkurencja zaproponuje coś lepszego, nie zawahają się skorzystać z jej oferty. Chętnie angażują się też w akcje, dzięki którym kupując konkretną rzecz, mogą wesprzeć szczytny cel. Lubią też zaopatrywać się w produkty mające miano kultowych.

Czytaj też: Sexting, czyli wysyłanie gorących SMS-ów

Nie tylko komputer

Millenialsi lubią spędzać czas przed komputerem i telefonem, ale nie tylko - częściej niż poprzednie pokolenia uprawiają sport (26% starszych i 32,5% młodszych millenialsów ćwiczy co najmniej dwa razy w tygodniu). Millenialsi chętnie też spędzają czas ze znajomymi na mieście - robi tak 34% starszych i 32% młodszych millenialsów. Różnica być może wynika stąd, że starsi częściej samodzielnie zarabiają i dzięki temu są bardziej niezależni.

Millenialsi uważają, że dużo im się należy

To pokolenie wychowane w przekonaniu, że "cały świat leży u twoich stóp", a "ty jesteś wyjątkowy/-a". Dlatego też millenialsi wychodzą z założenia, że należy im się dobra praca, z elastycznymi godzinami zatrudnienia i możliwością brania urlopu, kiedy zapragną.

Najczęściej są dobrze wykształceni, znają języki, są ciekawi świata, nie pamiętają czasów PRL-u. Wychowali się w świecie nieograniczonych możliwości i przy zderzeniu z rzeczywistością, np. po studiach często trudno im się przystosować do nowych warunków.

Nie dla nich autorytety

Aż 30% amerykańskiego pokolenia Y uważa się za osoby niewierzące, a 50% z nich - za takie, które nie mają określonych poglądów politycznych. Millenialsi nie potrzebują autorytetów i trudno dla nich kimś takim być - nawet szefów w pracy traktują nie jako przełożonych, ale jako pracowników równych sobie, tylko najczęściej posiadających większe doświadczenie.

Nie tacy źli, jak ich piszą

Magazyn "Time" w 2013 roku napisał o pokoleniu Y, że są leniwi, że to pokolenie "ja, ja, ja", ale jednocześnie "to oni nas uratują". Publikacja wywołała wiele negatywnych komentarzy, pojawiły się głosy broniące młodszego pokolenia. Bo choć rzeczywiście często są wobec siebie bezkrytyczni, mieszkają z rodzicami, wolą nie brać na siebie dużej odpowiedzialności - np. kredytu na mieszkanie, a cały czas je od kogoś wynajmować, to mają też swoje zalety. Millenialsi są zazwyczaj kreatywni, w pracy szukają nie tylko zarobku, ale i możliwości rozwoju. Są w stanie zrezygnować z lepszej pensji, by robić coś ciekawego. Lubią nowe wyzwania, łatwo otwierają się na zmiany.

Oczywiście wszelkie podziały charakterów i właściwości ludzkich według daty ich urodzenia to tylko część prawdy. W każdym pokoleniu znajdą się przecież i lenie, i pracusie, i ci, którzy nie boją się zmian, i ci, którzy za nic się na nie nie zdecydują.

Czytaj też: Uzależnienie od komputera i gier komputerowych

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE