Snapchat: co to za aplikacja? Jak działa i dlaczego z niej korzystamy?
Snapchat to aplikacja, która zadebiutowała we wrześniu 2011 roku, a do roku 2017 doczekała się już ponad 500 milionów pobrań. Co zadecydowało o tak dużym sukcesie Snapchatu? Przeczytajcie, co to za aplikacja, jak działa i jak badania wyjaśniają, dlaczego z niej korzystamy.
Spis treści
- Snapchat: co to za aplikacja?
- Kto korzysta ze Snapchatu?
- Dlaczego korzystamy ze Snapchatu?
- Plusy i minusy korzystania ze Snapchatu
Snapchat to dzieło trzech młodych absolwentów Uniwersytetu Stanforda. Aplikację stworzyli Evan Spiegel (ur. 1990), Bobby Murphy (ur. 1988) i Reggie Brown, z którym pozostała dwójka się pokłóciła, ale w ramach rekompensaty za odejście z interesu wypłaciła mu 158 milionów dolarów. Kwota ta zdecydowanie nie jest wygórowana, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że najpierw Facebook chciał odkupić Snapchat od jego pomysłodawców za 3 miliardy dolarów, a następnie Google - za 4 miliardy. Obie te propozycje zostały odrzucone. Przeczytajcie, o co właściwie tyle szumu i czym tak naprawdę ten Snapchat jest?
Snapchat: co to za aplikacja?
Snapchat to aplikacja na urządzenia mobilne, wyposażone w system iOS lub Android. Jej coraz bardziej rozpoznawalne logo stanowi biały duszek na żółtym tle - jego obecność na ikonce jest nieprzypadkowa. Podobnie bowiem jak te nadprzyrodzone istoty, dodawane na Snapchacie zdjęcia i filmy szybko znikają - zanim jednak tak się stanie, fotografie, które możemy zrobić po wejściu w aplikację wysyłamy albo do znajomego, albo umieszczamy w My Story. Jeśli wybierzemy pierwszą opcję, nasz znajomy będzie miał dostęp do zdjęcia do 10 sekund po jego odebraniu na swoim telefonie. Jeśli z kolei umieścimy zdjęcie (a często i cały ich ciąg) w My Story, będą je mogli zobaczyć wszyscy nasi znajomi przez 24 godziny po dodaniu. Później zniknie - tak samo wygląda sprawa z filmami, które na Snapchacie również możemy dodawać. Kolejnym rozwiązaniem wprowadzonym dla użytkowników aplikacji są Memories, czyli snapy (snapem nazywamy właśnie konkretne zdjęcie lub film), które możemy zapisywać i np. później ponownie wykorzystać. Dzięki wyszukiwarce znajdujemy też zapisane snapy innych użytkowników. Słynne stały się już też snapchatowe filtry, dzięki którym możemy przywdziać uszy królika, zamienić się z psem na języki czy umieścić własne zdjęcie w ramce ułożonej z serduszek.
Czytaj też: Tinder: co to jest i jak działa ta aplikacja?
Hasło przewodnie Snapchatu brzmi: "Życie jest zabawniejsze, kiedy żyjesz chwilą"
Dodanych przez nas zdjęć nie można polubić, udostępnić ani skomentować - z założenia bowiem Snapchat ma nam zapewnić jak najwięcej prywatności (w porównaniu z innymi mediami społecznościowymi) i bezpieczeństwa w sieci. Na Snapchat nie wrzucimy filmików wcześniej nakręconych i zmontowanych ani zdjęć zrobionych innym aparatem niż ten w telefonie - chodzi o zapis konkretnej chwili. Do dyspozycji mamy też filtry, które mogą nasze zdjęcia "uładnić" (czy raczej urozmaicić). Co ważne, Snapchat umożliwia również chatowanie - prowadzone przez nas rozmowy także nie są zapisywane.
Kto korzysta ze Snapchatu?
Jak donosił na początku 2017 roku Business Insider1, każdego dnia ze Snapchatu korzysta ponad 158 milionów ludzi, którzy codziennie otwierają aplikację po 18 razy, spędzając na jej użytkowaniu od 25 do 30 minut. Popularne jest powiedzenie, że jeśli na twoim telefonie nie ma ikonki Snapchatu z duszkiem, jesteś stary. Dużo w nim prawdy - większość użytkowników Snapchatu na świecie ma od 13 (to też dolna granica dopuszczalnego wieku użytkowników) do 25 lat2. W Polsce dane te wyglądają podobnie - jak wynika z badania pracowni SW Research przeprowadzonego w 2016 roku na zlecenie agencji Think Kong3, aż 30% polskich użytkowników Snapchatu to osoby od 13. do 17. roku życia, 18% - ci, którzy mają 18-24 lata, 4% - to 25-34-latkowie, a tylko 2% osoby powyżej 35. roku życia. Dlaczego Snapchat tak przyciąga bardzo nastolatków (i to już od 13. roku życia), a osób po 30-tce już nie za bardzo? Badacze wskazują, że być może chodzi o sposób komunikowania się - osoby urodzone w latach 80. i wcześniej miały w wieku "nastu" lat statystycznie większy kontakt ze słowem pisanym niż dzisiejsze nastolatki. Snapchat tymczasem opiera się głównie na obrazach. Ponadto, np. na Facebooku znajdziemy już nie tylko ludzi młodych,, ale i tych po 50. roku życia - do swoich znajomych zapraszają najmłodszych ich rodzice i dziadkowie, więc ci "przerzucają" się na bardziej "nowoczesne" - spontaniczne, żywiołowe - medium.
Dlaczego korzystamy ze Snapchatu?
1. Snapchat umożliwia dodawanie... głupot
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Waszyngtońskiego i Seattle Pacific University4, w którym wzięli udział użytkownicy Snapchatu powyżej 18. roku życia (82% respondentów w wieku 18-24), za największy plus tej aplikacji uważają oni możliwość dodawania "głupkowatych" treści. Tymczasowość snapchatowych zdjęć i filmów i towarzysząca jej świadomość, że nasze dzieła nie zostaną przekazane potomności sprawia, że użytkownicy aplikacji chętnie umieszczają w swoich profilach "mało poważne" snapy. Jedna z przepytywanych dziewcząt powiedziała, że dzięki Snapchatowi w jej życiu jest więcej... kotów, ponieważ znajomi przesyłają jej mnóstwo ich zdjęć, czego nie robiliby za pomocą innych mediów społecznościowych. Powstrzymuje ich przed tym obawa przed oceną i możliwym hejtem, o które na Snapchacie trudno.
2. Snapchat to forma zabawy
Snpachat jego użytkownicy utożsamiają ze spontanicznością, energią, życiem chwilą - uwiecznianiem konkretnego momentu, który dzieje się tu i teraz, a nie przywoływaniem wspomnień czy dodawaniem starannie wcześniej opracowanej treści. Dlatego wśród snapów dominują "śmieszne rzeczy", po nich znajdują się zdjęcia/filmy ukazujące właściciela danego konta, a następnie także innych osób, treści informujące o tym, co zamierzamy za chwilę zrobić, ukazujące wydarzenia, jedzenie, zwierzęta.
Snapchat jest bardzo popularny wśród młodych muzułmanek, zwłaszcza w Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich - na co dzień kryją się za abajami, a aplikacja umożliwia im choć na kilka sekund pokazanie się światu.
3. Aplikacja do pokazywania drobnych momentów dnia codziennego
Snapchat stał się polem zainteresowań również psychologów z Uniwersytetu w Michigan5, którzy przeprowadzili ankietę wśród 154 użytkowników aplikacji. Okazało się, że dla nich najważniejsza w Snapchacie jest możliwość pokazywania najdrobniejszych szczegółów każdego swojego dnia - stąd snapy przedstawiające jesienne liście na chodniku w drodze do szkoły czy widoki z czyjegoś okna. Według ankietowanych treść ta jest unikalna - raczej nie zobaczymy takich filmów na Facebooku czy Twitterze, choć na Instagramie, który przejął część funkcji Snapchatu, już tak. Facebook służy raczej upamiętnianiu większych wydarzeń - ślubów, narodzin dziecka, wakacji, osiągnięć zawodowych czy do dzielenia się swoimi poglądami, udostępniania ciekawych, naszym zdaniem, treści z innych stron internetowych.
4. Przyciąganie uwagi
Snapchat jest medium społecznościowym, przyciąga więc osoby, które chcą siebie zaprezentować innym. Bardziej niż np. Facebook skupia się na obrazie, komunikacja między użytkownikami również jest uproszczona - opiera się przede wszystkim na emotikonach. Dzięki snapchatowi pokazujemy znajomym (choć termin "znajomy" jest tu dużym skrótem - może nim lub nią być każda zaakceptowana przez nas osoba na kuli ziemskiej), gdzie idziemy, co robimy, a przede wszystkim - jak wyglądamy. Platforma studencka LendEDU przeprowadziła nawet wśród młodych ludzi ankietę, z której wynika, że Snapchat, zaraz po Instagramie, jest przez nich uważany za najbardziej narcystyczne medium. Dla użytkowników aplikacji kreowanie swojego wizerunku przedstawianego znajomym stało się ważniejsze niż to, jak wygląda ich niewykreowana rzeczywistość.
Czytaj też: Emotikony: co oznaczają i jak wpływają na wysyłane przez nas komunikaty?
5. Snapchat jako sposób na zarabianie pieniędzy
Treść prezentowana na snapach trwa zazwyczaj kilka sekund, jej odbiór wymaga więc dużego skupienia uwagi. Nic zatem dziwnego, że nie tylko prywatni użytkownicy, ale i marki korzystają z możliwości Snapchatu. Większe i mniejsze firmy ukazują zdjęcia czy wideo z backstage'u danej sesji, prezentują najnowsze produkty. Snapchat stał się też źródłem zarobku dla najpopularniejszych na platformie osób: pokazują się one w kreacji danego projektanta, używają konkretnych kosmetyków, piją napój konkretnej marki, uczestniczą w wydarzeniu danego producenta czy jedzą konkretne sushi, makarony, desery. Ci, którzy to widzą, chętniej sięgają po tak zaprezentowaną rzecz, czując się przy okazji bliżej swojego idola.
Plusy i minusy korzystania ze Snapchatu
Snapchat pozostaje pod czujnym okiem naukowców również ze względu na zagrożenia, ale i pozytywne reakcje, które wywołuje. Okazuje się jednak, że badacze są w tej kwestii niezgodni. Ci z Uniwersytetu w Michigan6 stwierdzili na podstawie swojej ankiety przeprowadzonej wśród 154 studentów, że aplikacja czyni jej użytkowników szczęśliwszymi - jest prostsza w odbiorze niż inne platformy społecznościowe i składa się głównie z "wesołej" treści, wywołuje więc pozytywne emocje. Umożliwia nieustanne śledzenie, co słychać u znajomych, ale i kładzie nacisk na małe radości dnia codziennego.
Akcje firmy, która stworzyła Snapchat - Snap Inc. - są dostępne na amerykańskiej giełdzie.
Do zupełnie innych wniosków doszli pracownicy brytyjskiej fundacji Royal Society for Public Health7 - w ich badaniu wzięło 1500 osób w wieku od 14 do 24 lat. Użytkownicy Snapchatu stwierdzili, że korzystając z aplikacji czasem czują się prześladowani przez rówieśników, zastraszani a także odrzuceni, co może prowadzić do depresji. Aplikacja znalazła się, zaraz po Instagramie, w czołówce platform najbardziej szkodliwych dla zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia. Jak zauważyła jedna z badaczek, być może stało się tak dlatego, że obie koncentrują się na obrazie.
Warto więc poznać zalety i wady korzystania z tej aplikacji:
Snapchat - zalety:
- dodawane treści są niemal natychmiast (bądź po 24 godzinach) usuwane z "sieci";
- możliwość dodawania zdjęć i filmów o różnorodnej tematyce;
- mniejsza niż w innych mediów społecznościowych możliwość komentowania, oceniania dodanej treści, a więc i mniejszy negatywny wpływ na użytkownika aplikacji, mniejsza fala tzw. hejtu;
- możliwość bycia w ciągłym kontakcie ze znajomymi;
- łatwość obsługi aplikacji.
Snapchat - wady:
- snapchat to przede wszystkim komunikacja za pomocą obrazu, uboga w słowa;
- snapchat przyjmie każdą treść i jakość wykonanego zdjęcia, filmu;
- mała możliwość interakcji między autorem snapa a jego odbiorcą;
- mało zróżnicowana grupa odbiorców - głównie bardzo młode osoby;
- zagrożenie cyberprzemocą - choć snapy znikają, niektórzy użytkownicy robią ich zdjęcia innym aparatem i próbują wykorzystywać przeciwko autorowi - jak wynika z wyżej wspomnianego badania naukowców z Uniwersytetu Waszyngtońskiego, 47,2% użytkowników Snapchatu wykonuje screeny zdjęć, a 52,8% spotkało się z tym, że ktoś zrobił screen dodanych przez nich treści.
Sexting na Snapchacie
Za poważne zagrożenie związane ze Snapchatem uważa się sexting, czyli umieszczanie treści - zdjęć lub filmów - z przekazem seksualnie sugestywnym. Często mówi się, że Snapchat służy przesyłaniu sobie nagich fotografii. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Waszyngtońskim potwierdzają występowanie takich praktyk, ale zdecydowanie nie stanowią one głównej przyczyny korzystania z aplikacji dla większości jej użytkowników. Tylko 1,6% z nich używa Snapchatu przede wszystkim w tym celu, a 14,2% przyznało, że wykorzystało kiedyś aplikację do przesyłania swoich nagich zdjęć. Jeszcze więcej, bo 23,6% wykonujących snapy twierdzi, że uprawia "żartobliwy sexting", czyli umieszcza seksualną lub pseudo-seksualną treść dla żartów.
Źródła:
1. Dostęp do informacji na stronie: http://www.businessinsider.com/how-many-people-use-snapchat-user-numbers-2017-2?IR=T
2. Dostęp do informacji na stronie: http://www.businessinsider.com/a-primer-on-snapchat-and-its-demographics-2014-6?IR=T
3. Dostęp do informacji na stronie: http://thinkkong.pl/snapchat-w-polsce-kto-i-jak-z-niego-korzysta/
4. Dostęp do badania na stronie: http://homes.cs.washington.edu/~yoshi/papers/snapchat-FC2014.pdf
5. Dostęp do badania na stronie: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1369118X.2015.1084349?journalCode=rics20
6. Dostęp do informacji o badaniu na stronie: http://ns.umich.edu/new/releases/23223-snap-decisions-more-happiness-gained-by-using-snapchat-than-facebook
7. Dostęp do badania na stronie: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1369118X.2015.1084349?journalCode=rics20
8. Dostęp do informacji na stronie: http://www.bbc.com/news/health-39955295
Polecany artykuł:
Porady eksperta