Jak nie zwariować, siedząc w domu? Eksperci z Wielkiej Brytanii radzą

2020-04-08 10:59 Małgorzata Wójcik, źródło: BBC

Koronawirus pogrążył świat w niepewności, a od nieustannych wieści o pandemii nie da się odizolować. Wszystko to odbija się na zdrowiu psychicznym ludzi, szczególnie tych, którzy już żyją stanie lęku i niepewności. Jak więc możemy chronić nasze zdrowie psychiczne?

Koronawirus spowodował wielkie zmiany w życiu każdego człowieka. U wielu z nas epidemia wymusiła zmianę stylu życia: część osób pracuje z domu i prawie nie spotyka się z innymi, część - w ogóle nie pracuje, co wpędza ich w niewesoły nastrój. Nic dziwnego, że wszyscy zaczynamy odczuwać lęk i popadamy w depresję.

Informacje, którymi bombarduje nas telewizja, prasa i internet powoduje, że ciągle myślimy o epidemii COVID i zdajemy sobie pytanie, co będzie jutro? Czy uda nam się spłacić kredyt, ale przede wszystkim czy będziemy zdrowi - my i nasi bliscy?

Epidemia niszczy psychikę

Obecna sytuacja odbija się na naszym zdrowiu psychicznym, szczególnie dotyka jednak tych, którzy gorzej radzą sobie z izolacją, lękiem i niepowodzeniami. A takich osób jest przecież na świecie mnóstwo: problemy z samooceną, depresja, stany lękowe nie pomagają przejść bez szwanku przez ten trudny czas.

Jak wyjaśnia Nicky Lidbetter z brytyjskiej organizacji Anxiety, strach przed utratą kontroli i niezdolnością do zaakceptowania panującej na świecie niepewności to wspólne cechy wielu zaburzeń lękowych. Jest więc zrozumiałe, że wiele osób z istniejącym wcześniej niepokojem stoi obecnie w obliczu sporego wyzwania. 

Jak chronić swoją psychikę w czasie epidemii? 

Już w połowie marca WHO opublikowała porady dotyczące ochrony zdrowia psychicznego podczas wybuchu pandemii koronawirusa. Oprócz zaleceń, aby nie stygmatyzować chorych na COVID, Światowa Organizacja Zdrowia radzi ograniczyć czytanie i oglądanie wiadomości, które mogą powodować niepokój do minimum, wybierając jedynie zaufane źródła, informujące o niezbędnych działaniach, które trzeba podjąć w celu zapobiegania infekcji i ochronie siebie i bliskich.

WHO radzi również, aby skupić się na  pomocy innym i na wspieraniu osób, które tego potrzebują. To lepsze niż śledzenie liczby ofiar.

"Wiele obaw budzi strach przed nieznanym i czekanie, aż coś się wydarzy. Tym jest  koronawirus w skali makro”, stwierdza Rosie Weatherley, rzeczniczka brytyjskich organizacji charytatywnej Mind. 

Rady specjalistów z Mind, jak nie zwariować

Mind wskazuje również na kilka podstawowych zasad dbania o swoją psychikę w czasie kryzysu wywołanego epidemią: 

  1. Ogranicz czytanie wiadomości i uważaj na to, co czytasz. Uważaj na fake-newsy.

  2. Ogranicz czas spędzany na czytaniu lub oglądaniu rzeczy, które nie poprawiają samopoczucia. 

  3. Myj ręce - ale nie nadmiernie. Tyczy się to w szczególności osób z zaburzeniami kompulsywnymi (nerwica natręctw).

  4. Pozostań w kontakcie z ludźmi. Izolacja nie oznacza konieczności całkowitego unikania kontaktu z ludźmi. Należy unikać tylko tego bezpośredniego kontaktu. 

  5. Unikaj domowego wypalenia. Jak tylko to możliwe, skorzystaj z dostępu do świeżego powietrza i natury. Krótki spacer w celu przewietrzenia czy popołudnie spędzone na balkonie to dobry pomysł.

Sposoby Anxiety na stres i lęk

AnxietyUK sugeruje również stosowanie tzw. techniki “Apple” (Acknowledge, Pause, Pull Back, Let Go, Explore), która pomaga radzić sobie z lękami i zmartwieniami. Oto ona:

  •  Zaakceptuj. Zauważ i pogódź się ze swoją niepewnością i strachem.

  •  Wstrzymaj się z reagowaniem na to, co się dzieje. Nie reaguj tak jak zwykle, a najlepiej w ogóle nie reaguj. Zatrzymaj się i oddychaj.

  •  Cofnij się. Powiedz sobie, że to nic poważnego, a ta drążąca potrzeba pewności nie jest pomocna i nie jest konieczna. To tylko myśl lub uczucie. Nie wierz we wszystko, co przychodzi co do głowy, np w czarne scenariusze, które tworzy twoja wyobraźnia.

  • Odpuść. To przejdzie.  Możesz sobie wyobrazić, jak problemy i uczucia odpływają w bańce lub chmurze.

  • Doświadczaj chwili obecnej. Teraz, w tym momencie, wszystko jest w porządku. Zwróć uwagę na to, jak oddychasz i na odczucia związane z nabieraniem powietrza. Zwróć uwagę na ziemię pod tobą. Rozejrzyj się i zauważ, co widzisz, co słyszysz, co możesz dotknąć, co możesz wąchać. Teraz. Następnie skoncentruj się na czymś innym - na tym, co musisz zrobić, na tym, co robiłeś, zanim zauważyłeś zmartwienie, lub zrób coś innego - uważnie, z pełną uwagą. 

Czytaj: Jak można zarazić się koronawirusem z Chin?

Kwarantanna domowa z powodu koronawirusa: zasady

Jak przeżyć kwarantannę i nie zwariować?

Patricia Kazadi. Co robi, żeby nie zwariować na kwarantannie?

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Źródło: https://www.bbc.com/news/health-51873799

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE