Sposoby na ciężkie, opuchnięte nogi i obrzęki

2019-07-16 13:40 Materiał partnerski Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" |Joanna Anczura - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: Katarzyna Bukol-Krawczyk, specjalista medycyny rodzinnej, dietetyk, ENEL-MED

Co robić, gdy po dniu pracy nogi są opuchnięte, ciężkie i obolałe? Jak przywrócić im dobrą formę? Mamy niezawodne sposoby na ciężkie nogi. Dzięki nim pozbędziesz się bólu nóg i zapobiegniesz żylakom.

Ciężkie, opuchnięte nogi to problem wielu kobiet. Dlaczego pojawiają się obrzęki nóg? Pionowa pozycja ciała sprawia, że krew, płynąc żyłami z nóg w kierunku serca, musi wykonać ogromną pracę. By mogła dotrzeć do celu, wspomaga ją pompa mięśniowa, która systematycznymi skurczami wypycha krew ku górze. Przed jej cofaniem się w dół (zgodnie z prawem grawitacji) chronią nas zastawki żylne. Ale te działają sprawnie tylko wtedy, gdy nogi pracują, czyli gdy idziemy, jedziemy na rowerze, biegamy. Jeśli długo się nie ruszamy, w żyłach znacznie zwiększy się ciśnienie, które może być przyczyną uszkodzenia żył i zastawek. Aby tak się nie stało, zawarta we krwi woda przenika przez ścianki naczyń do tkanek. Dzięki temu ciśnienie zmniejsza się, ale nogi stają się opuchnięte. I mamy nowy kłopot. Starajmy się do tego nie dopuszczać.

Sposoby na ciężkie nogi: traktuj nogi z czułością

  • Jeśli musisz długo stać, nie zastygaj w bezruchu. Dreptanie w miejscu, uginanie kolan czy stawanie na palcach ułatwia przepływ krwi przez żyły.
  • Unikaj ciasnych rajstop, skarpet oraz niewygodnych butów na wysokim obcasie. Noś rajstopy przeciwobrzękowe lub relaksujące. Są w aptece lub dobrych sklepach pończoszniczych.
  • Pij dużo niegazowanych napojów. Nie obawiaj się, że obrzęki będą jeszcze większe. Nawilżanie organizmu, ułatwia oczyszczenie go z toksyn, dzięki czemu sprawniej działają również żyły.
  • Ogranicz ilość soli, bo sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie.
  • Jeżeli masz siedzącą pracę, podstaw pod stopy karton. Od czasu do czasu poruszaj palcami, kręć stopą kółeczka i napinaj mięśnie łydek - to świetna gimnastyka dla żył. Nie zakładaj nogi na nogę.
  • Chodź po schodach. To ćwiczenie usprawnia pompę mięśniową. Jak najwięcej spaceruj po nierównym terenie, aby żyły zachowały należytą elastyczność.
  • Po przyjściu do domu na 15 - 20 minut owiń kostki zmoczonym i schłodzonym w lodówce bandażem. Potem na 10 minut ułóż nogi wyżej niż resztę ciała.
  • Kąp stopy w letniej wodzie. Olejek lawendowy lub herbaciany usuną przykry zapach potu, rozmaryn zlikwiduje ból i orzeźwi skórę, rumianek usunie podrażnienia, a sól poprawi krążenie krwi.
  • Odpoczywaj, leżąc na lewym boku - wtedy krew krąży swobodnie. Gdy tylko możesz, układaj nogi wysoko. A na noc podkładaj pod łydki jasiek.
  • Stosuj kwaśne kąpiele. Do letniej wody wciśnij sok z cytryny - to obkurczy naczynka, pozwoli szybciej krążyć krwi, dzięki czemu żyły będą w lepszej kondycji.
  • Unikaj sauny i gorącego wosku do depilacji, zwłaszcza jeśli twoje nogi często puchną. Zrezygnuj również z kremów zwalczających cellpit, bo mają właściwości rozgrzewające.
  • Pozbądź się nadwagi, uregpuj wypróżnienia i unikaj potraw wzdymających. Konsptuj z lekarzem stosowanie środków przeczyszczających i moczopędnych. Zrezygnuj lub ogranicz palenie.
  • Stosuj preparaty uszczelniające naczynka krwionośne oraz żele i kremy chroniące przed obrzękami. Pij napar z liści brzozy działający przeciwobrzękowo.
  • Masuj stopy. Np. na drewnianych roleczkach z kolcami, chodź boso po specjalnej macie, tzw. jeżyku.
Wypróbuj
Fortiven kwadrat

Autor: Hasco lek

materiał partnera

Masz skłonności do powstawania siniaków i nie chcesz, aby szpeciły twoje ciało? Lek FORTIVEN ACTIV GEL1 wskazany jest w miejscowym leczeniu wspomagającym obrzęków, stłuczeń i krwiaków podskórnych.

Sposoby na ciężkie nogi: zdrowa dieta

Słodycze, gotowe ciasta, fast foody, dania z torebki i chipsy najlepiej wyeliminować – dostarczają pustych kalorii, obfitują w sól i cukier, które zatrzymują wodę w organizmie i w sprzyjające miażdżycy tłuszcze trans. Kondycję żył poprawi dieta bogata w warzywa i owoce, minimum 400-500 g dziennie. Produkty te zawierają flawonoidy, polifenole, foliany, karotenoidy, a także witaminę E i witaminę C oraz rutynę – substancje pochodzenia roślinnego, które hamują procesy miażdżycowe, uszczelniają i wzmacniają naczynia krwionośne, zapobiegają pękaniu naczyń włosowatych, działają przeciwzakrzepowo. Warzywa i owoce są zasobne w potas, pierwiastek regulujący gospodarkę wodną organizmu i tym samym zapobiegający obrzękom. Tłuste wędliny i mięsa oraz masło należy ograniczyć, wzbogacając dietę w ryby morskie, orzechy i oleje obfitujące w nienasycone kwasy tłuszczowe. Ważna jest dawka błonnika (produkty z pełnego ziarna, kasze, warzywa i owoce), który pozwoli uregulować wypróżnienia. Taka dieta wzmacnia żyły i sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki.

Natychmiastowy efekt: preparaty do smarowania

Można je stosować niezależnie od leków doustnych. Działają słabiej, miejscowo i doraźnie, mają jednak tę zaletę, że efekt ich stosowania jest niemal natychmiastowy. Mają postać łatwo wchłaniających się lekkich żeli lub sprejów – te ostatnie są praktycznym rozwiązaniem do pracy, gdyż można je stosować także na rajstopy. Zwykle zawierają te same substancje czynne, co leki doustne: działające przeciwobrzękowo i wzmacniające naczynia wyciągi z kasztanowca, diosminę, hesperydynę i rutynę, niekiedy też poprawiający mikrokrążenie wyciąg z arniki górskiej. Niektóre preparaty zawierają heparynę, ważny składnik działający przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie, którego nie można podawać doustnie. Dodatek mentolu przyjemnie chłodzi i działa przeciwbólowo. Niektóre żele mają strukturę liposomową, co oznacza, że nośnikiem substancji czynnych są mikrocząsteczki zwane liposomami, ułatwiające wnikanie tych substancji w głąb skóry. Liposomy dodatkowo pielęgnują napiętą skórę, nawilżając ją. Żele i spreje trzeba stosować zgodnie z zaleceniami w ulotce – w zależności od preparatu od 1 do 4 razy dziennie. Nanosząc żel, warto jednocześnie masować łydki – od kostek w kierunku kolan. Taki masaż wspomaga odpływanie krwi w kierunku serca i zapobiega bolesnym skurczom.

To ci się przyda

Ćwiczenia na opuchnięte nogi w domu i w biurze

1. Siedząc na krześle, bosą podeszwą roluj podłożoną pod stopę piłkę lub wałek.

2. Siedząc na krześle ze stopami opartymi płasko o podłogę, unoś na przemian pięty i palce.

3. Siedząc na krześle, wyprostuj jedną nogę i kręć nią kółka, po czym wykonaj ćwiczenie drugą nogą.

4. Wstań z krzesła, oprzyj się dłońmi o krawędź biurka i, uginając nogi w kolanach, na przemian "roluj" stopy, uruchamiając mięśnie stóp i łydek.

5. Połóż się na plecach, unieś wyprostowane nogi pod kątem 90º, wytrzymaj 20-30 sekund.

6. Unieś nogi jak poprzednio, na przemian odginaj i przyciągaj ku sobie palce stóp.

7. W pozycji takiej jak poprzednio rób "rowerek".

8. Połóż się na plecach, unieś jedną nogę pod kątem 45º i kręć stopą kółeczka; zmień nogę i powtórz ćwiczenie.

9. W tej samej pozycji na przemian prostuj i przywódź palce stóp.

Fizyczne wspomaganie: rajstopy uciskowe

Dobrym sposobem zapobiegającym obrzękom i bólom łydek jest noszenie rajstop i pończoch uciskowych. Wykorzystują one metodę zmiennego stopniowanego ucisku na nogi. Są tak zaprojektowane, by największy ucisk wywierany był w okolicy stawu skokowego, słabszy w kierunku łydki, a najsłabszy w okolicy uda. Ucisk jest rodzajem masażu usprawniającego krążenie żylne w nogach; zapobiega obrzękom i łagodzi dolegliwości związane z żylakami. Dla osób, które nie mają jeszcze problemów z żylakami, ale są obciążone skłonnością do ich powstawania, polecane są rajstopy profilaktyczne o słabym ucisku (poniżej 15 mmHg). Warto je sobie zafundować, gdy na nogach zauważymy popękane naczynka włosowate, tzw. pajączki. Jeśli natomiast mamy już żylaki i towarzyszące im regularnie pojawiające się obrzęki, skuteczniejsze będzie zastosowanie rajstop leczniczych o I lub II stopniu kompresji (o nacisku ponad 15 mmHg i ponad 20 mmHg). Rajstopy lecznicze trzeba dopasować na miarę po konsultacji z lekarzem (najlepiej angiologiem lub flebologiem) – zarówno jeśli chodzi o rozmiar, jak i o stopień kompresji, bo zbyt słaby ucisk nie spełni zadania, a zbyt mocny może zaszkodzić. Zakładamy je rano, przed wstaniem z łóżka, zanim krew zacznie się gromadzić w żyłach nóg.

Długofalowa terapia: preparaty doustne

Zawierają kombinację składników, które wzmacniają ścianki naczyń krwionośnych, uszczelniając wyściełający je śródbłonek, poprawiając ich napięcie i elastyczność. Wspomagają także mikrokrążenie i wchłanianie limfy przez naczynia włosowate. To zapobiega powstawaniu pajączków i żylaków, minimalizuje obrzęki i zmniejsza związane z niewydolnością żył dolegliwości: uczucie ciężkości nóg, bolesność i kurcze łydek. Działanie takie mają przede wszystkim bioflawonoidy, takie jak rutyna i jej pochodne – trokserutyna i oksorutyna, a także escyna i eksulina (izolowane z nasion i kory kasztanowca) oraz hesperydyna. Jednym z bardziej skutecznych flawonoidów jest wzmacniająca i uelastyczniająca naczynia krwionośne diosmina. Niektóre preparaty zawierają ekstrakt z winorośli – przeciwutleniacz wzmacniający naczynia krwionośne i regulujący krążenie krwi, oraz wyciąg z ruszczyka kolczastego, który obkurcza naczynia żylne, zwiększając przepływ żylny oraz ciśnienie powracającej do serca krwi żylnej. Preparaty doustne dostępne są bez recepty w tabletkach lub tabletkach musujących. Trzeba je zażywać regularnie przez co najmniej 2-4 tygodnie, w zależności od preparatu 2 lub 3 razy dziennie, podczas lub po posiłku. Dla utrzymania efektu zaleca się kontynuowanie kuracji zmniejszoną dawką przez kilka kolejnych tygodni.

Zrób to koniecznie

  • Masz obrzęki symetryczne, np. na obu kostkach - zbadaj wątrobę i nerki.
  • Puchnięcie jednej nogi może świadczyć o zakrzepicy żył. Często towarzyszy temu ból nasilający się podczas siedzenia, a także zasinienie lub zaczerwienienie skóry i ból przy dotykaniu. Pod kolanem można wyczuć twarde żyły. Aby być pewnym, że rozwija się zakrzepowe zapalenie żył, wystarczy zmierzyć obwód obu ud (20 cm nad kolanem) i łydek (10 cm pod kolanem), a potem porównać wartości. Za nieprawidłową uważa się różnicę przekraczającą 2 cm dla uda oraz 2,5 dla łydki.

miesięcznik "Zdrowie"

1FORTIVEN ACTIV GEL, 2400 j.m./g, żel. Skład: 1 gram żelu zawiera 2400 j.m. heparyny sodowej (Heparinum natricum). Postać farmaceutyczna: żel. Wskazania do stosowania: Miejscowe leczenie wspomagające: chorób żył powierzchownych – zakrzepowego zapalenia żył, żylaków kończyn dolnych; obrzęków, stłuczeń, krwiaków podskórnych. Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na heparynę sodową lub którąkolwiek substancję pomocniczą. Nie stosować na otwarte, krwawiące i sączące się rany, błony śluzowe i okolice oczu, zmiany skórne niewiadomego pochodzenia, zakażoną skórę. Podmiot odpowiedzialny: PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCJI FARMACEUTYCZNEJ HASCO-LEK S.A. 51-131 Wrocław, ul. Żmigrodzka 242E. Przed zastosowaniem należy zapoznać się z zatwierdzoną charakterystyką preparatu. Dalsze informacje dostępne na życzenie.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Jan
|

"Pozbądź się nadwagi, uregpuj wypróżnienia" Co to jest UREGPUJ ??

gość
|

Od tygodnia testuje mój nowy sposób na zmęczone nogi i obrzęki. Dynamiczne opaski kompresyjne OS1st. Super efekt, lekkość i obrzęk znika. Poleciła mi je koleżanka, która w nich biega, ale powiedziała, że super nadają się do regeneracji zmęczonych nóg i do tego poprawiają krążenie. Polecam! Do kupienia w internecie bez żadnego problemu Czasami nawet w nich zasypiam, bo używam ich wieczorem po przyjściu do domu i rano czuję się świetnie

gość
|

Od wielu lat cierpię na problemy z żylakami, ciężkimi nogami i wszystkim z tym związanym. Jestem po kilkukrotnej skleroterapii z super skutkiem, polecam- to są takie zastrzyki na żylaki. Niestety problem ociężałych nòg nie zniknął.

Krzysztof
|

Żylaki: To jest nasza wina, że do tego doprowadzamy, przede wszystkim nie obżerać się tłusto! W sklepach jest ogromna ilość przeróżnych towarów spożywczych, co nas zabija każdego dnia, jest to celowe by człowiek umierał. Czytać dokładnie co piszę na produktach, jak są konserwanty i inne G ! To zostawić to dla rodzin tych cwaniaków co nas trują każdego dnia, ja wszystko dokładnie czytam i mądrze kupuje towar, fajki odstawić, nawet nie wiecie ile jest substancji uzależniajacych ponoć 150 związków chemicznych, to ma na celu byś dostał od tych bandytów raka i za to jeszcze nabijasz im portfel. Żyj zdrowo przegotuj wodę wciśnij cytryne jak woda się ostudzi i pij litrami, warzywa naturalne z ogródka, jajka z wioski,rybka,więcej zupek jarzynowych, sól wy...rdolić kup himalajską, a tę sól zwykłą można posypać chodniki zimą, ale i to na buty jest masakryczne :) Pyłek pszczeli pij, ale od prawdziwego pszczelarza, jądra pestek moreli zjadaj dziennie 10sztuk tylko te z atestem muszą być gorzkie ! margarynę odstawić, smaruj bardzo cieniutko masełkiem, chleb to podstawa wieloziarnisty ciemny a nie białe pieczywo, to śmierć, cukier jak najmniej, pij herbatki ziołowe. Nie faszeruj się lekami co reklamują. Ludzie obudźcie się, jest internet poczytać, to jest wasze życie, nie ma innego jest tylko jedno a Religja to Biznes i sielanka. PA trzymajcie się , sory za byki :)

sisin
|

Moimi nogami niestety musiał zająć się flebolog. Domowe sposoby nie pomagały, okazało się, że mam zapalenie żył.

Ekspert Diosminex
|

Nocne skurcze nóg mogą świadczyć o początkach niewydolności żylnej. Jeśli chcemy zadbać o piękno i zdrowie swoich nóg, w walce z żylakami pomogą tabletki Diosminex, dostępne bez recepty w aptece. Diosmina w nim zawarta zwiększa napięcie żylne i działa ochronnie na naczynia, przez co nasz organizm funkcjonuje sprawniej.

kasia
|

Na zmęczone i opuchnięte nogi polecam krem w piance Callusan Vinum.

Dobrada
|

Na ciężki nogi ja robię tak: zimny prysznic zaraz po przyjściu z pracy, potem chwile leże z nogami nad głową, jak się uda męża przekonać to i masaż krótki mam;) a potem wieczorem jeszcze raz zimny prysznic i żel galvenox soft. I rano znowu można smigać w szpilach ;)

rastamama
|

Ja stosuję galvenoxsoft - żel, który nie dość, że świetnie działa na pajączki obrzeki a do tego nawilża skórę jak marzenie- jest tak delikatna że sama lubię dotykac;)

Irena
|

Klaudrix ma rację co do taksyfoliny, ja ją zastosowałam na ociężałe nogi bo już nie dawałam rady i pozytywnie mnie zaskoczyła!