Niezdrowy tryb życia - główna przyczyna OTYŁOŚCI i NADWAGI

2007-05-14 2:06 Bogna Łącka | Magdalena Gajda

W naszych czasach szczupłe ciało stało się symbolem zdrowia i sukcesu. Smukłych, wysportowanych postrzegamy - niesłusznie - jako bardziej energicznych i zaradnych, niż osoby chore na nadwagę lub otyłość. Do powstawania nadmiaru tkanki tłuszczowej przyczynia się wiele czynników. Główne z nich to nieprawidłowe odżywianie i niewielka aktywność fizyczna. Nadwaga i otyłość rozwijają się wtedy, gdy jemy więcej kalorii niż jesteśmy w stanie ich "spalić".

Z kolorowych pism, niemal z każdej ich strony spoglądają na ciebie atrakcyjne kobiety w różnym wieku. Atrakcyjne - znaczy, w masowym, społecznym pojęciu - szczupłe. Wydawców na tyle odważnych, aby zamieścili kobiety o krąglejszych kształtach jest niewielu. Chyba, że w magazynach przeznaczonych specjalnie dla osób z nadwagą i otyłością. Patrzysz zatem na te kolorowe fotki i porównujesz ciała modelek ze swoim. Oglądasz swoje fałdki i czujesz, że przegrałaś z nimi walkę. Pytasz siebie, dlaczego twoje diety kończą się fiaskiem. Wydaje ci się, że nic nie jesz, a wciąż przybierasz na wadze. Dlaczego? Częściowo dlatego, że tak to zaprogramowała natura.
Przez tysiące lat, żeby coś zjeść, człowiek musiał albo coś upolować albo wyhodować. W jego codziennym jadłospisie było więcej warzyw, owoców, zbóż i kasz niż mięsa. Zdarzały mu się także długie okresy głodu. Przeżywali je ci, którzy mieli zdolność magazynowania energii, czyli przekształcania jej w tłuszcz. Jedzenia pod dostatkiem mamy dopiero od XIX wieku. W ciągu zaledwie 150 lat nie zdążyliśmy się jednak przystosować do nowych warunków, a właściwie staliśmy się ofiarami żywieniowego rozwoju cywilizacyjnego. W większości obszarach świata, zdobycie pokarmu wymaga wprawdzie polowania, ale już tylko na niższe jego ceny. Pokarm wysokiej jakości jest drogi, więc dla wielu ludzi niedostępny. Ten tańszy jest wszędzie, ale jego spożywanie może doprowadzić do kłopotów ze zdrowiem. Główny to otyłość - pandemia XXI wieku.

Dzień powszedni

Czy tak wygląda twój dzień powszedni? Wstajesz, pijesz poranną kawę, bierzesz prysznic i wychodzisz do pracy. Wszystko w pośpiechu, bo zaspałaś. Gdzieś pod drodze do biura głód nie uciszony kawą przypomina ci, że nie zjadłaś śniadania. Następną szansę na jedzenie będziesz miała dopiero po południu lub wieczorem. Kupujesz więc w najbliższym sklepie kanapki, drożdżówki i "stawiający na  nogi" napój z bąbelkami. Po pracy wracasz zmęczona do domu i serwujesz sobie podwójną, potrójną kolację, aby "nadrobić" posiłki z całego dnia. Na koniec dania jesteś tak zmęczona, że idziesz spać. Długo nie możesz zasnąć. A jak już się uda, masz wrażenie, że sen był płytki, niespokojny. Bo organizm pozbawiony w ciągu dnia, stałych, systematycznych (co kilka godzin) dostaw energii, czyli pożywienia, przeciążony o tej porze, kiedy powinien odpocząć - zaczyna "szaleć".

Problem

Chipsy, fast foody, wszystkie przemysłowo produkowane łakocie - to produkty wykonane z surowców oczyszczonych, spreparowanych i chemicznie ulepszonych, a tym samym łatwych do przyswojenia w krótkim czasie.

Dlaczego po nie sięgamy? Albo z wygody, albo - po jakimś czasie - z powodu swojego rodzaju uzależnienia. Zamiast przygotować zdrowy posiłek wolimy zjeść proste węglowodany, bo po nich bardzo szybko nasz mózg zareaguje produkcją zwiększonej porcji serotoniny (neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za odczuwanie przyjemności).

Puste kalorie

Dlaczego przybieramy na wadze? Bo jemy za dużo, albo nieprawidłowe składniki odżywcze, a za mało pokarmu spalamy. Często czujemy głód, bo łatwo przyswajalne węglowodany natychmiast nikną, odkładając się jako kolejny pokład tkanki tłuszczowej. A organizm woła o następną porcję jedzenia. Jeszcze jakiś czas temu na słodycze mówiło się "puste kalorie". Teraz, to nie tylko słodycze. Pamiętajmy, że to każdy wysoko-przetworzony produkt, niekoniecznie podany na słodko.

Ważne

Poradnikzdrowie.pl wspiera bezpieczne leczenie i godne życie osób chorych na otyłość.
Ten artykuł nie zawiera treści dyskryminujących i stygmatyzujących osoby chore na otyłość.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 1/2020 "Zdrowia": leczenie zimnem, pielęgnacja skóry w onkoterapii, zimowe kontuzje, odmładzanie bez skalpela, jak zwalczyć nawyk odwlekania, specjały na świąteczny stół. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 1/2020

Materiał partnerski

KOMENTARZE
Łatwo
|

NIE ŹRESZ NIE TYJESZ....

nick
|

Najpierw zmieńcie artykuły spożywcze, później piszcie o tyciu. Nikt nie tyje od chleba lub ziemniaków, chyba że one są skażone innymi świństwami, które to mają właśnie wpływ na tycie społeczeństwa. KOŁO SIĘ TOCZY. Naprodukowane za ogromne pieniądze trucizny z pewnością nie przyniosą nam zdrowia. Dlatego to wszystko jest uzgodnione i dlatego dietetycy zarabiają fortuny na naiwnych pacjentach.

Tośśśś
|

grubasy mają później wielki apetyt i duży brzuch a schudnąć nie ma jak... obrzydlistwo... ale jak się chce to można z tym walczyć... http://kobiecyporadnik.pl/a...

justynka
|

jak szybko schudnoc??prosze o porade.

5769
|

jestem gruba

MaTeUsZ
|

mAM 17 lat i waże 85 kg odpowiec

Andzia
|

Zamiast chudnąć powinnaś przytyć!!! 49 kilo ważą dzieci a nie kobiety. I nie jest prawdą, że faceci wolą szczupłe dziewczyny - zdecydowanie wolą panie o pełniejszych kształtach. To fakt!

halina
|

Mam na imie Halina 20 lat mam metr 57 i waże 49 kilo dla mnie to za dużo nigdy tyle nie wazylam co mam zrobić prosze dajcie mi rade

Aliszka
|

Sara zgłoś się do specjalisty, najlepiej psychologa, on Ci pomoże wyzdrowiec.

shadowcat
|

ty musisz mieć coś nie tak z główką,29 kilo? sam twój szkielet pewnie więcej waży.ty sie lepiej zgłoś do psychologa