Uczulenie na jod [Porada eksperta]

2013-04-08 13:18 Krystyna Knypl

Czy spotkała się pani z osobą uczuloną na jod? Jak ono się objawia?

Witam, Tak, oczywiście spotkałam się w mojej praktyce lekarskiej z pacjentami uczulonymi na jod. Objawy uczulenia zależą od dawki i drogi podania. Kontakt z jodem można mieć poprzez powłoki zewnętrzne w przypadku zastosowania jodyny – wtedy może wystąpić zaczerwienienie, obrzęk tkanek w miejscu zetknięcia z jodyna. Niekiedy mogą wystąpić objawy ogólne w postaci tzw. obrzęku Quinckego – czyli obrzmienia gardła lub warg na tle uczuleniowym. Jod może wchodzić w skład syropów o działaniu wykrztuśnym ( jako kalium jodatum) i u osób uczulonych na jod wywoływać specjalny rodzaj trądziku ( acne jodicum). Wreszcie jod jest składnikiem środków kontrastowych używanych do prześwietleń w badaniach radiologicznych. W takich przypadkach jod jest podawany dożylnie i może u osoby uczulonej spowodować bardzo ciężkie reakcje alergiczne do wstrząsu włącznie. Osoba uczulona na jod lub podejrzewająca u siebie takie uczulenie powinna zawsze i obowiązkowo informować lekarza, pielęgniarkę, technika radiologicznego i każdego innego fachowego pracownika ochrony zdrowia, który wykonuje u tej osoby jakiekolwiek zabiegi lub procedury medyczne. Pozdrawiam Dr n. med. Krystyna Knypl

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Krystyna Knypl

Internista, hipertensjolog, redaktor naczelna "Gazety dla Lekarzy".

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019

Materiał partnerski

KOMENTARZE