Plamy po opalaniu [Porada eksperta]

2013-02-25 16:13

Mam 35 lat, w ubiegłym roku brałam tabletki antykoncepcyjne (teraz stosuję plastry, podobno nie wpływają na wątrobę). W okresie wiosennym poszłam na solarium. Wzięłam sobie 10 min na turbo solarium. Wyszłam i od razu zauważyłam na czole rozległą plamę (przebarwienie). Myślałam, że plama zniknie, ale niestety do dzisiaj nie zniknąła. W tym sezonie opalałam się na słońcu z nadzieją, że się wyrówna, ale plama ta jest jeszcze ciemniejsza i bardzo widoczna (wymiary 5cmx5 cm). Każdy pyta co mi się stało. Nie pomaga puder. Proszę o poradę, wstydzę się wychodzić między ludzi.... Zdesperowana

Przebarwienie, które u Pani powstało może być wynikiem działania tabletek antykoncepcyjnych w połączeniu ze słońcem. Niezależnie od tego, że stosuje Pani plastry, to musi Pani pamiętać, iż lek ma działanie ogólne, w innym przypadku nie byłby skuteczny jako antykoncepcja. Leczenie przebarwień posłonecznych jest bardzo trudnie. Przede wszystkim należy chronić skórę przed działaniem ultrafioletu (kremy z filtrem), aby zapobiec nasileniu zmian. Aby zwiększyć skuteczność terapii najlepiej zastosować jednocześnie kilka metod, np.: peelingi chemiczne, kremy zawierające witaminę C, kwasy glikolowe, kwas kojowy. Można również wykonać profesjonalne zabiegi medyczne, np. Cosmelan lub laseroterapię.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

dr n. med. Elżbieta Szymańska

Dermatolog-wenerolog. Zajmuje się dermatologią klasyczną i estetyczną. Pracuje jako z-ca kierownika w Klinice Dermatologii CSK MSW oraz dyr. ds. medycznych Centrum Profilaktyki i Terapii w Warszawie. Od 2011 r. pełni funkcję kierownika naukowego Studiów Podyplomowych WUM “Medycyna Estetyczna”.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.