Zioła pomagają łagodzić stres i zdenerwowanie

2018-07-11 11:19 Anna Guttman | Hanna Miłkowska, Iza Radecka

Zioła na stres pomagają, choć nie nadają się do leczenia silnych stanów lękowych czy uporczywej bezsenności. Ale pomogą osobom łatwo się denerwującym, spiętym, mającym kłopoty z usypianiem i stresem. Wypróbuj działanie dziurawca, lawendy, werbeny, kozłka lekarskiego, pokrzywy i innych uspokajających ziół.

Zioła na stres, chandrę, bezsenność czy początki depresji możesz stosować bez obaw, że uzależnią czy utrudnią pracę. Zioła działają łagodnie, ale skutecznie - pod warunkiem że zażywa się je regularnie. Kuracja zwykle trwa od czterech do sześciu tygodni. Można ją powtórzyć po dwutygodniowej przerwie.

Posłuchaj o ziołach, które łagodzą stres. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Zioła na stres: arcydzięgiel

Zwany też litworem i angeliką, roślina dwuletnia uprawiana w ogrodach. Do celów leczniczych nadają się korzenie i owoce, które działają uspokajająco na układ nerwowy, ograniczają występowanie migren i zaburzeń nerwowych, łagodzą skurcze przewodu pokarmowego, ułatwiają i przyspieszają trawienie. Wyciąg z arcydzięgla dodaje się do mieszanek uspokajających lub regulujących trawienie.

Zioła na stres: berberys

Berberys to krzew ozdobny o jadalnych owocach, które zawierają cukry, garbniki, karotenoidy, kwasy organiczne i mnóstwo witaminy C - dzięki temu dodają energii i działają pobudzająco na system nerwowy.

Zioła na stres: chmiel

Chmiel, choć głównie kojarzy się z produkcją piwa, chmiel od wieków był rośliną stosowaną w ziołolecznictwie. Ma różne właściwości, m.in. moczopędne, antyseptyczne i przeciwbólowe, ale najbardziej znany jest z działania uspokajającego i nasennego. Takie właściwości mają zarówno szyszki chmielowe, jak i lupulina – gruczoły wydzielnicze chmielu. Zawierają m.in. mircen, farnezen, kumulen, kariofilen i związki siarki, a także gorzkie związki żywicowe – humulon i lupulon oraz produkty ich przekształceń, zwłaszcza metylobutenol, który jest najsilniejszym składnikiem uspokajającym chmielu. W szyszkach i lupulinie są także flawonoidy i garbniki, związki purynowe, triterpeny, cholina i woski. Chmiel utrudnia przenoszenie bodźców do układu nerwowego, hamuje czynność kory mózgowej, wycisza i uspokaja. Doskonale sprawdza się też w razie problemów z zasypianiem.

  • Jak stosować chmiel?

Mieszanek ziołowych, w których skład wchodzi chmiel, jest dużo, m.in. Nervosol, Passispasmina, Neurosina, Pankreaflos. Szyszki chmielowe łatwo też zastosować w domowych terapiach na stres i problemy ze snem.

  • 2 szyszki chmielowe zalej wrzątkiem i odstaw na 10 minut. Przecedź. Pij 3 razy dziennie po 1/3 szklanki naparu przed jedzeniem.
  • Do poszewki na małą poduszkę wrzuć kilkanaście szyszek chmielu. Możesz dorzucić jeszcze garść lawendy. Pachnącą poduszkę połóż obok głowy lub użyj jak jaśka.

Zioła na stres: czarny bez

Czarny bez to krzew pospolity, którego owoce to prawdziwa kopalnia bezcennych dla zdrowia składników. Miedzy innymi działają odtruwająco, przeciwbólowo (np. w migrenie). A ponieważ zawierają dużo witamin B i C - poprawiają wytrzymałość na zmęczenie i wzmacniają system nerwowy. Podnoszą też odporność, chroniąc przed chorobami.

Zioła na stres: dziurawiec

Dziurawiec to ziele rosnące na łąkach, bogate m.in. w ksantony i flawonoidy. Działa łagodnie rozkurczowo. Sporządzone z niego wyciągi alkoholowe mają też właściwości przeciwdepresyjne. Uwaga! Dziurawiec wzmaga wrażliwość organizmu na światło. Przyjmując go, zrezygnuj z solarium i nie przebywaj zbyt długo na słońcu.

  • Herbatka z dziurawca na poprawę nastroju: łyżeczkę suszu zaparzaj 10 minut w 150 ml wrzątku, pij do 3 razy dziennie.

Zioła na stres: głóg

Głóg to krzew, którego kwiaty i owoce zawierają substancje garbnikowe, fitosteryny i flawonoidy, normujące pracę mięśnia sercowego i nieznacznie zwiększające siłę jego skurczów. Wyciągi alkoholowe z głogu działają uspokajająco. Znakomite efekty dają szczególnie w przypadku zaburzeń rytmu serca wywołanych zdenerwowaniem.

  • Herbatka z głogu dla uspokojenia nerwów: łyżeczkę suszu zaparzaj 10 minut w 150 ml wrzątku, przecedź (można dosłodzić). Pij do 3 razy dziennie.

Zioła na stres: magnolia

Znana jest głównie z przepięknych kwiatów, które pojawiają się, zanim jeszcze rozwiną się liście. Ale oprócz walorów ozdobnych magnolia ma też właściwości lecznicze, które zawdzięcza głównie dwóm związkom, pozyskiwanym z kory – to honokiol i magnolol. Mają one potwierdzone badaniami działanie przeciwlękowe, uspokajające i ułatwiające zasypianie. Magnolia ma też właściwości antydepresyjne, pomaga w spadkach nastroju, utraty energii. Dodatkowo, jak wskazują na to prowadzone w ostatnim okresie badania, honokiol może zmniejszać wzrost guzów nowotworowych.

  • Jak stosować magnolię?

W Polsce jeszcze niewiele jest preparatów wzbogaconych wyciągami z magnolii o działaniu antystresowym i uspokajającym – Salus Natura Magnolia, Relora i Estromineral serena. Trudno dostępna jest też kora magnolii – najlepiej szukać jej w ośrodkach medycyny chińskiej. Tam też można uzyskać informacje o sposobach jej domowego wykorzystania.

Zioła na stres: kozłek lekarski czyli waleriana

Od swojej łacińskiej nazwy zwany jest też walerianą, ta zaś jest dla nas niemal synonimem środka uspokajającego. Tę właściwość kozłek zawdzięcza waltratom – irydoidom o charakterze estrów, i olejkowi eterycznemu, którego głównymi składnikami są estry kwasów walerianowego i izowaleriowego. Obniżają one aktywność ośrodkowego układu nerwowego i w efekcie powodują zmniejszenie napięcia i uczucia niepokoju, wywołują stan odprężenia. Dzięki temu poprawia się też jakość snu – sen przychodzi szybciej, jest głęboki i spokojny. Poza substancjami o działaniu uspokajającym i nasennym w kłączach i korzeniach kozłka znajduje się wiele innych związków, dzięki którym roślina ma zastosowanie również w takich dolegliwościach, jak np. nadciśnienie, zespół jelita wrażliwego, bóle miesiączkowe, a także łupież i łojotok. To przede wszystkim wolne monoterpeny (kamfen, limonen, pinen i aktynidyna), kwasy organiczne, gumy, cukry, związki mineralne.

  • Jak stosować?

Korzeń kozłka lub wyciągi z niego są składnikiem bardzo wielu preparatów o działaniu uspokajającym, ułatwiającym zasypianie, łagodzącym uczucie niepokoju i rozdrażnienia – m.in. Nervogran, Neospasmina, Kalms, Persen. Łatwo można też przygotować własne przetwory z tego ziela. Jednak stosując czysty kozłek, trzeba pamiętać, żeby po 3-4 tygodniach zrobić kilkudniową przerwę – po czym można znów wrócić do jego stosowania.

  • 3 łyżki rozdrobnionych korzeni kozłka zalej szklanką letniej wody i odstaw na 24 godziny. Przecedź, pij 3 razy dziennie po łyżce stołowej maceratu.
  • 100 g rozdrobnionych korzeni kozłka zalej 1/2 l czystej wódki. Odstaw na tydzień, co pewien czas wstrząśnij naczyniem. Przecedź i odciśnij zioła. Do nalewki dodaj 2 szklanki przegotowanej, chłodnej wody, wymieszaj i przelej do ciemnej butelki. Przechowuj nalewkę w lodówce. Zażywaj 3 razy dziennie po posiłku 40-50 kropli w kieliszku wody.
  • Kozłek lekarski - herbatka na dobry sen: łyżeczkę rozdrobnionego korzenia zaparzaj 10 minut w 150 ml wrzątku, przecedź, posłódź miodem. Pij na godzinę przed snem.

Zioła na stres: lawenda

Lawenda to niski krzew o silnie pachnących listkach i kwiatach. Pochodzi znad Morza Śródziemnego, ale niektóre jej odmiany uprawia się również w Polsce. Napar z kwiatów przynosi ulgę przy bólach i zawrotach głowy, działa rozkurczowo, obniża ciśnienie krwi, uspokaja i wzmacnia system obronny. Pomaga również przy bezsenności oraz zaburzeniach gastrycznych. Rozdrobnione świeże listki możesz dodawać jako przyprawę do mięs i sosów.

  • Lawendowa herbatka dla odprężenia: łyżeczkę suszu zalej 150 ml wrzątku, zaparzaj 10 minut. Przecedź, wypij po posiłku.

Zioła na stres: melisa

Melisa to inaczej rojownik. Jest rośliną miododajną. Zawiera substancje, które działają kojąco na system nerwowy. Stosuje się ją w stanach pobudzenia, przy kłopotach z zasypianiem, przy wyczerpaniu nerwowym, w neurastenii, w biegunkach i bólach przewodu pokarmowego na tle nerwicowym. Jej liście mają delikatny smak i przyjemny cytrynowy aromat, stosować ją możesz więc również jako przyprawę. Występuje w postaci herbatek, wyciągów (np. Melisana).

Zioła na stres: miłorząb japoński

Miłorząb japoński to azjatyckie drzewo, które może żyć do tysiąca lat. Wyciągi z tej rośliny  wzmacniają zarówno układ nerwowy, jak i krwionośny. Poprawiają obwodowe krążenie, co powoduje lepsze ukrwienie mózgu i poprawę nastroju oraz poprawia koncentrację. Niektóre preparaty: Ginkofar, Memoplant, Bilobil, Ginkgo Biloba.

Zioła na stres: męczennica krwista (passiflora)

Egzotyczne pnącze o jadalnych nasionach i owocach, znanych pod nazwą marakuja. Zawiera m.in. działające antystresowo flawonoidy. Działa tonizująco i uspokajająco przy zaburzeniach snu, stanach lękowych, pobudliwości. Wchodzi w skład preparatów: Yamseen, Passilat.

Zioła na stres: pokrzywa

Pokrzywa to pospolita roślina o niepospolitych właściwościach. Zawiera mi.n. kwasy organiczne, dużo witaminy C oraz K, także witaminy z grupy B, prowitaminę A oraz potas, wapń i żelazo. Działa wybitnie wzmacniająco, podnosi odporność, usprawnia przemianę materii i zwiększa ilość czerwonych krwinek, a tym samym dodaje energii. Możesz pić świeży sok wyciśnięty z liści albo robić napary i nalewki, a młode listki dodawać do zup i sałatek. Do kupienia są też herbatki i suszone liście pokrzywy.

Zioła na stres: pomarańcza gorzka

Pochodzi z tropikalnych regionów Azji, obecnie uprawiana także w rejonie Morza Śródziemnego. Do celów medycznych wykorzystuje się kwiaty i skórkę owoców. Zawierają olejek eteryczny, substancje goryczkowe i flawonoidy o właściwościach uspokajających i łagodnie nasennych.

Zioła na stres: rumian szlachetny

Koszyczki kwiatowe tej rośliny zawierają kwasy organiczne, garbniki, związki goryczkowe, fitosterole oraz sole mineralne. Działa m.in. rozluźniająco na mięśnie i łagodnie relaksuje.

Zioła na stres: serdecznik pospolity

Chwast naszych pól i lasów. Dobrze działa na układ sercowo-naczyniowy. Zawiera substancje (m.in. stachydrynę), które zmniejszają częstość skurczów serca, obniżają ciśnienie krwi i działają uspokajająco. Jest dostępny jako ziele do parzenia oraz w preparatach złożonych (np. Cardiogran, Neuroflos).

Zioła na stres: werbena

Aromatyczne zioło uprawiane w ogrodach. Wzmacnia układ nerwowy. Skuteczny środek uspokajający, zalecany m.in. przy bezsenności. Pobudza procesy przemiany materii, łagodzi bóle migrenowe. Możesz przyrządzać z niej herbatkę i dodawać jako zioło do mięs i sałatek.

  • Herbatka z werbeny dla relaksu: łyżeczkę suszu zaparzaj 5-10 minut w szklance wrzątku. Pij raz dziennie.
Zrób to koniecznie

Po ciężkim dniu przygotuj sobie kąpiel z dodatkiem odprężających olejków z rozmarynu, kwiatu lipy, mięty pieprzowej, hyzopu czy męczennic. Relaksujące właściwości mają też olejki z lawendy, szałwii muszkatołowej albo neroli. Kupisz je w stoiskach aromaterapii. Możesz również wlać do wanny silny napar z szyszek chmielu, kwiatu lipy, mięty pieprzowej, hyzopu, marzanki wonnej, arcydzięgla, lippii trójlistnej czy koszyczków rumianku.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Maciej
|

Fałszywe informacje medyczne, czy inne wpływające na zdrowie lub życie powinny być surowo karane prawnie!

Jaka marakuja? jaki berberys?!!? JAKI CZARNY BEZ?!?!?!

Podajcie źródła do badań potwierdzających dane działanie wymienionych roślin, albo usuwajcie te bdury z internetu!

Aleksandra
|

Mnie pomogła w bardzo trudnym okresie mieszanka z 8 ziół Cholegin. Nie chciałam brać antydepresantów, bo wcześniej już próbowałam i bardzo źle to znosiłam a zioła nie zaburzają koncentracji i nie wywołują apatii. Naprawdę polecam, jeśli ktoś ma problemy ze stresem i napięciem nerwowym.

Marin
|

Mi bardzo pomógł, różeniec górski. Polecam każdemu poczytać na jej temat, bo naprawdę czyni cuda

Mariola
|

W stresie pomogła mi Ashwaganda (indyjski rzeń-rzeń) , który jest adaptogenem (czyli dostosowuje się do potrzeb organizmu). Poza tym zwiększa zdolności uczenia się i zapamiętywania. Mnie bardzo pomogło, czuję się o wiele spokojniejsza, wyciszona.

grazia
|

nie ma zdjęć przy opisach

JacekGacekPlacek56
|

szkoda że nie ma zdjęc. :(

zozola
|

fajna stronka i mozna sie wiele dowiedziec na temat ziol. Tylko szkoda ze tak malo ale jest spoko