5-IT - śmiertelny narkotyk o działaniu podobnym do amfetaminy

2013-06-27 12:11 Monika Majewska

5-IT, czyli 5-(2-aminopropyl)indol, to niebezpieczny narkotyk, który w ciągu miesiąca przyczynił się do śmierci 14 mieszkańców Szwecji. 5-IT to szkodliwa substancja psychoaktywna o działaniu stymulującym i halucynogennym, czyli podobnym do działania amfetaminy. Dlatego Komisja Europejska apeluje do krajów członkowskich o poddanie nowego narkotyku środkom kontroli. Sprawdź, jak działa narkotyk 5-IT i dlaczego jest tak niebezpieczny dla życia.

5-IT, czyli 5-(2-aminopropyl)indol, jest substancją syntetyczną mającą działanie stymulujące i halucynogenne. Dlaczego nowy narkotyk jest tak niebezpieczny? Uważa się, że tylko w okresie od kwietnia do sierpnia 2012 r. substancja ta była odpowiedzialna za śmierć 24 osób w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. Narkotyk ten w trakcie sekcji zwłok wykrywano sam lub w połączeniu z innymi substancjami. Ponadto w ciągu miesiąca przyczynił się także do śmierci 14 mieszkańców Szwecji. Poza tym w krajach UE odnotowano już 21 przypadków ciężkich zatruć spowodowanych przyjęciem 5-IT.

- 5-IT jest szkodliwą substancją psychoaktywną, która może być zabójcza - podkreśliła Viviane Reding, unijna komisarz ds. sprawiedliwości, i wezwała kraje członkowskie do niezwłocznego przyjęcia projektu Komisji, "tak by poddać tę substancję środkom prawa karnego". Obecnie 5-(2-aminopropyl)indol podlega już kontroli w co najmniej siedmiu państwach UE (w Austrii, na Cyprze, w Danii, w Niemczech, w Szwecji, na Węgrzech i we Włoszech) oraz w Norwegii.

5-IT - jak działa? Objawy zażycia 5-IT

5-IT oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy i podobnie jak amfetamina może wywoływać tymczasowe stany euforii. Jednak po zażyciu dużej dawki lub po dłuższym okresie stosowania może dojść do objawów podobnych do psychozy amfetaminowej, czyli urojeń, halucynacji lub innych zaburzeń myślenia. Jest to prawdopodobnie spowodowane zwiększoną aktywnością dopaminy i serotoniny w mózgu. W związku z tym charakterystycznymi objawami zażycia nowego narkotyku IT-5 mogą być:

  • stany euforyczne,
  • rozszerzone źrenice,
  • podwyższone ciśnienie,
  • szybki oddech,
  • brak łaknienia, jadłowstręt,
  • zwiększone wydalanie moczu.

5-IT: skutki uboczne. Czym grozi zażywanie narkotyku 5-IT?

Z badań przeprowadzonych przez Komitet Naukowy Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA) wynika, że 5-IT może być przyczyną wielu poważnych objawów niepożądanych. Wśród nich są:

  • hipertermia, czyli nadmiernie wysoka temperatura ciała, którą należy jak najszybciej obniżyć. W przeciwnym wypadku może dojść do uszkodzenia białek w komórkach nerwowych mózgu, a tym samym do śmierci. Zazwyczaj objawami hipertermii są osłabienie organizmu, bóle i zawroty głowy, mdłości i zaburzenia widzenia,
  • tachykardia, czyli przyspieszenie akcji serca,
  • niepokój,
  • dezorientacja,
  • drgawki.

Przy dłuższym stosowaniu, tak jak w przypadku zażywania większości narkotyków, może dojść do poważnych objawów, które mogą doprowadzić do śmierci, np. zawału serca, udaru mózgu, prób samobójczych (działanie halucynogenne), niewydolności nerek i wątroby.

5-IT - gdzie ten niebezpieczny narkotyk może kupić twoje dziecko?

Według informacji podanych przez Komisję Europejską, 5-IT występuje najczęściej w postaci proszku, a także tabletek oraz kapsułek i jest dostępny w sklepach internetowych, które oferują tego typu używki oraz sklepach sprzedających dopalacze. W tych ostatnich narkotyk 5-IT jest sprzedawany zazwyczaj jako eksperymentalna substancja chemiczna. Jak czytamy w komunikacie prasowym Komisji Europejskiej, nowy narkotyk wykryto także w próbkach produktu z grupy dopalaczy o nazwie BenzoFury oraz w tabletkach podobnych do ekstazy.

Na forach internetowych osoby lubiące eksperymentować z tego typu używkami szukają odpowiedzi na pytanie, ile narkotyku należy zażyć, aby osiągnąć pożądane efekty. "Internauci rekomendują różne dawki, często zbyt duże" - komentuje pracownik szwedzkiej organizacji rządowej zajmującej się sprawą. Zaznaczył, że nawet jeśli ktoś wcześniej wziął określoną dawkę IT-5 i przeżył, nie oznacza to, że dana ilość narkotyku nie zagraża zdrowiu. Należy pamiętać, że tabletka IT-5 może być mieszaniną kilku różnych związków chemicznych o działaniu psychoaktywnym, o większej lub mniejszej zawartości 5-(2-aminopropyl)indolu. Właśnie dlatego 5-IT oraz inne narkotyki sprzedawane przez internet są tak śmiercionośne.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Kamil
|

Adamin2493 Można skoro tolerowane jest społeczne chlanie alkoholu co jest bardzo szkodliwe i jakoś nikt nie mówi jak można pić a o narkotykach odrazu gada się jak mozna to brac alkohol czy narkotyki to jest doslownie to samo. Skoro tak mówisz to mam nadzieje że nie pijesz co tydzień z sąsiadami. Ja tam popieram tylko zażywanie substancji narkotyków ktore sa znane od setek lat,wiadomego pochodzenia i wiadomo czego sie spodziewac ile brac itp I najwazniejsze pewnosc ze sie nie umrze.Widzisz ty sie cieszysz z tego ze zonie cos kupisz dziecia czyli szczesciem innych.Ja zamiast zony i dzieci to inwestuje w siebie jezdze po swiecie kupuje rzeczy ktore mi sprawiaja przyjemnosc.Nie bede poswiecal calego zyciadrugiej osobie mam zyc na tym swiecie tylko po to zeby splodzic dziecko i oddac mu cale zycie odmawiajac sobie wszystkiego? Jak taka jedna moja znajoma.Mówi ja już nie potrzebuje nic robić dzieci to moje szczęście o nie się martwie,nie chce zeby mieli jak ja.Czyli mysli o szczesciu innych a zaniedbuje siebie i ma gdzies swoja rozrywke wazna jest ich dzieci.

Adamin2493
|

Wgl. jak mozna brac takie gowno ...lub cokolwiek innego. Nie wiem co to komu daje ale moim zdaniem tylko szkodzi a nie pomaga ... Wole za te pieniadze kupic cos fajnego narzeczonej, zonie , dzieciakom albo poprostu odlozyc na gorszy okres ... Niz bydz bez kasy z chorobami.

wdw
|

To efekt polityki zamordyzmu,była trawka prawdziwa w latach 90 a potem juz poszło "państwo" po bandzie z karami i efekty mamy.DOPALACZE.Tak sie konczy gdy do głosu dochodza mundurowi "eksperci".

Agnieszka
|

Kpina, jak autor tekstu może pisać SPRAWDŹ !!?? Równie dobrze mógł "napisać spróbuj już dziś", "nie ma na co czekać ", "ZACHĘCAM". Dla informacji autora dla osób poszukujących doznań związanych z narkotykami jest internet.
Z artykułu można się: dowiedzieć, zapoznać z skutkami, a nie je SPRAWDZIĆ, co w wolnym znaczeniu oznacza SPRÓBUJ!!

Katarzyna
|

bzdura

ZenOn
|

Autor opisu 5IT zapomniał wymienić Polski w której było około kilkadziesiąt przypadków śmiertelnych po zażyciu substancji "nie wiadomego" pochodzenia. Produkują jakieś odpadki ze smoły i bakterii, mieszają to ze strychniną, pakują w kolorowe, ładne woreczki z informacją "nie do spożycia przez ludzi" i bezczelnie sprzedają to dzieciakom. Tego ścierwa nie trzeba przedawkować by zejść z tego świata, ponieważ jest tak toksyczne, że lekarze w szpitalach nie wiedzą jak mają ratować osoby po zażyciu. Ten rynek i ilość ofiar ciągle rośnie. Gdzie są organy które są powołane do zwalczania tej zarazy? Współwinę ponosi rząd, że pozwolił na coś takiego. Ludzie, nie zażywajcie tego syfu. Ćpajcie sport! Pzdr