Kawa w ciąży - jaki wpływ na ciążę ma picie kawy?

2016-08-03 8:11

Jesteś w ciąży i kochasz kawę, ale martwisz się, że może ona zaszkodzić dziecku? Szkodliwości kawy w ciąży zależy przede wszystkim od tego, po ile filiżanek kawy dziennie sięgasz. Specjaliści ostrzegają, że jej nadmiar może doprowadzić nawet do poronienia albo przedwczesnego porodu i określili maksymalną dzienną dawkę małej czarnej, na jaką może sobie pozwolić kobieta w ciąży, by nie zaszkodzić dziecku. Sprawdź, jaki wpływ na ciążę ma picie kawy i jaka jej dawka jest uznawana za bezpieczną w tym okresie.

Czy w ciąży można pić kawę? Czy kawa w ciąży jest szkodliwa dla dziecka? Te pytania zadaje sobie wiele przyszłych mam, które nie wyobrażają sobie dnia bez małej czarnej. W organizmie kobiet ciężarnych metabolizm kofeiny jest znacznie wydłużony, dlatego u nich utrzymuje się ona w organizmie dłużej. Dodatkowo kofeina i jej metabolity swobodnie przechodzą przez łożysko do płodu. Nie oznacza to jednak, że kobiety w ciąży muszą zrezygnować z tego aromatycznego napoju. Zaleca się im jedynie ograniczenie spożycia zawartej w kawie kofeiny.

Kawa w ciąży. Zakazana czy nie?

Czy kawa w ciąży jest szkodliwa dla dziecka?

Przeprowadzono wiele badań, które oceniały wpływ picia napojów zawierających kofeinę na różne parametry związane z ciążą i płodnością. Ich wyniki potwierdzają, że umiarkowane spożycie kofeiny jest bezpieczne zarówno dla kobiet w ciąży, jak i ich nienarodzonych dzieci. Ponadto badania amerykańskich uczonych nie wykazały jakichkolwiek zależności pomiędzy spożyciem kofeiny a przebiegiem ciąży i występowaniem wad wrodzonych płodu.

Bezpieczna, maksymalna dawka kofeiny w ciąży to 200-300 mg na dobę, co oznacza, że dziennie można wypić najwyżej 2-3 filiżanki niezbyt mocnej kawy

Nie stwierdzono również zależności pomiędzy spożyciem kofeiny a częstością poronień i nieprawidłowego wzrostu płodu. Jednak badania te nie odnoszą się do wysokiego spożycia kofeiny.

A jeśli przyszła mama nie żałuje sobie kawy? Niektóre badania wykazują, że kofeina w dużych ilościach może być szkodliwa dla ciężarnej i jej nienarodzonego dziecka. Jednak dokładny mechanizm niekorzystnego działania kofeiny na płód i przebieg ciąży nie jest jednak wyjaśniony. Przypuszcza się, że kofeina, poprzez wzrost stężenia katecholamin, może zakłócać łożyskowy przepływ krwi i upośledzać transport substancji odżywczych do płodu. Wśród negatywnych skutków dużego spożycia kofeiny przez kobietę ciężarną wymienia się przede wszystkim zwiększone ryzyko małej masy urodzeniowej noworodka, poronienia i porodu przedwczesnego.

Poza tym kofeina w nadmiarze wpływa niekorzystnie na układ nerwowy ciężarnej, podwyższa ciśnienie i podrażnia żołądek, wywołując zgagę, a nawet mdłości. Jest też moczopędna, powoduje więc wypłukiwanie z organizmu magnezu i wapnia. A kobiety w ciąży i tak mają niedobory tego pierwiastka – dziecko pobiera z organizmu mamy wapń do budowy swoich kości. Picie dużych ilości kawy ogranicza też wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego, a kobiety w ciąży bez tego są zagrożone anemią.

Kawa w ciąży. Zakazana czy nie?

To ci się przyda

Zawartość kofeiny w wybranych rodzajach kawy

Zawartość kofeiny w naparze kawy zależy od stopnia uprażenia i zmielenia ziaren kawy, ilości kawy użytej na porcję i metody parzenia.

Zawartość kofeiny w filiżance (160 ml) mocnego naparu kawy mielonej, zalewanej wrzątkiem wynosi średnio 74 mg, a taka sama porcja kawy rozpuszczalnej dostarcza 117 mg kofeiny. Natomiast w filiżance o pojemności 190 ml kawy parzonej jest 85 mg tej substancji. Z kolei 200 ml kawy bezkofeinowej ma 4 mg kofeiny.

Poza tym należy pamiętać, że kofeina znajduje się w herbacie, napojach energetycznych, coli, a nawet w czekoladzie i kakao.

Co zamiast kawy w ciąży?

Dobrymi zamiennikami kawy naturalnej w ciążykawa zbożowa i bezkofeinowa - w filiżance tego ostatniego napoju są zaledwie 4 mg kofeiny. Jeśli jednak chcesz zastąpić kawę herbatą, uważaj. Zawartość kofeiny w "mocnym" naparze herbaty jest porównywalna z zawartością kofeiny w "lekkim" naparze kawy mielonej.

Jeżeli jednak wciąż masz ochotę na prawdziwą, aromatyczną kawę, dolej do niej mleka, które zmniejszy kwasotwórcze działanie kofeiny.

Pamiętaj także o odpowiednim sposobie parzenia kawy - unikaj zaparzania po turecku lub instant, gdyż przygotowana w ten sposób zawiera najwięcej kofeiny i szkodliwych substancji. Małą czarną najlepiej zaparzyć w ekspresie.

Warto wiedzieć, że zawartość kofeiny w naparach kawy mielonej przy użyciu młynka domowego jest niższa, w porównaniu do kawy mielonej w postaci handlowej.

Czytaj też: Czy kawę zbożową można pić w ciąży?

Bibliografia:

1. Wierzejska R., Kofeina - powszechny składnik diety i jej wpływ na zdrowie, "Roczniki Państwowego Zakładu Higieny" 2012, 63, nr 22. Mity i fakty dotyczące kofeiny, Instytut Żywności i Żywienia [online]. [dostęp 29 kwietnia 2015]. Dostępny w Internecie: http://www.izz.waw.pl/pl/eufic?id=123

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza