Anemia (niedokrwistość) - kłopoty z żelazem w ciąży

2007-07-03 2:57

Gdy jesteś w ciąży, powinnaś co miesiąc wykonywać morfologię krwi. Tak częste badanie krwi pozwala bowiem wykryć ewentualną anemię. To niedobór żelaza, o który łatwo w ciąży. Anemia, czyli niedokrwistość, dotyczy około 40 proc. przyszłych mam. Na szczęście, dość łatwo można sobie z nią poradzić.

Przyczyną anemii (niedokrwistości) najczęściej są niedobory żelaza w organizmie. Może go być za mało z różnych powodów. Po pierwsze – dieta jest zbyt uboga w ten pierwiastek. Po drugie – żelazo nie jest dobrze przyswajane, a po trzecie – organizm zbyt wiele go wydala.

Żelazo - rola w organizmie

Żelazo jest potrzebne do życia jak tlen. Dosłownie i w przenośni. Ten pierwiastek sprawia bowiem, że szpik kostny produkuje niezbędne nam czerwone krwinki, erytrocyty. Znajduje się w nich specyficzne białko – hemoglobina, której zadaniem jest transportowanie tlenu z płuc do każdej komórki naszego organizmu. Hemoglobina może wiązać i rozprowadzać tlen po organizmie dzięki temu, że jej składnikiem jest właśnie żelazo. Jeśli w twoim organizmie jest go zbyt mało, to jednocześnie masz za mało erytrocytów i hemoglobiny. A to znaczy, że komórkom brakuje tlenu. I to jest właśnie anemia, którą można wykryć, wykonując morfologię.

Objawy anemii

Blada cera, brak energii i senność to nie jedyne objawy anemii. Są nimi także: gorsza sprawność umysłowa, kłopoty z koncentracją, zmniejszenie odporności, kiepski nastrój, skłonność do tworzenia się zajadów, szorstka skóra, rozdwajające się włosy i paznokcie. Gdy jesteś w ciąży, konsekwencje twojej anemii może też ponieść dziecko i np. przyjść na świat słabsze, z niską wagą urodzeniową. By temu zapobiec, dostarczaj swojemu organizmowi tyle żelaza, ile potrzebuje.

Zrób to koniecznie

Jeśli lekarz zaleci ci zażywanie preparatów z żelazem, popijaj tabletki sokiem owocowym lub warzywnym, najlepiej z pomidora. W ten sposób dodatkowo zwiększysz przyswajanie żelaza przez organizm.

Żelazo w ciąży

Pierwiastek ten powinnaś dostarczać organizmowi z zewnątrz, czyli wraz z jedzeniem. Kobieta potrzebuje go 14 mg na dobę, a przyszła mama znacznie więcej, bo 26 mg. Dzieje się tak dlatego, że wraz z rozwojem ciąży zwiększa się ilość krążącego w organizmie osocza, a co za tym idzie, rozrzedza się krew. Jeśli ilość hemoglobiny spadnie poniżej 11 g/dl – to już oznacza anemię. Nie bez znaczenia jest też fakt, że rozwijający się w twoim brzuchu malec poprzez łożysko czerpie żelazo z twojego organizmu. Wpływa to na zmniejszenie się zapasów tego pierwiastka.

Dieta przy anemii

Możesz uniknąć niedokrwistości, jeśli odpowiednio zadbasz o swoją dietę. Powinna być wartościowa i urozmaicona. Ale pamiętaj: gdy jesteś w ciąży, masz jeść „dla dwojga”, a nie „za dwoje”. Żelazo znajdziesz zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Organizm jednak lepiej przyswaja te pochodzenia zwierzęcego (tzw. hemowe), np. z mięsa cielęcego wchłania się aż 22 proc. żelaza, a ze szpinaku – zaledwie 1 proc.! Choćby więc tylko z tego powodu nie powinnaś podczas ciąży unikać mięsa. Codziennie włączaj do diety produkty bogate w ten pierwiastek. Dużo żelaza jest w wątrobie wieprzowej, podrobach (płuca, nerki), żółtkach jaj, mięsie wołowym, cielęcinie, potrawach z krwią (kaszanka, czarny salceson, czernina) i w rybach. Spore jego ilości zawierają też żółte i zielone warzywa liściaste, nasiona roślin strączkowych oraz całe ziarna zbóż (ciemne pieczywo, kasze z grubego przemiału) i kakao. Co ciekawe, osławiony szpinak nie jest tak cennym źródłem żelaza, jak kiedyś uważano. W 100 g szpinaku jest go zaledwie 2,4–3,9 mg, podczas gdy taka sama ilość białej fasoli zawiera 6,9 mg żelaza. Jednak szpinak ma inną zaletę: 100 g świeżych liści ma ok. 140 mcg kwasu foliowego, niezbędnego m.in. do produkcji czerwonych krwinek w szpiku. Czy można zwiększyć przyswajanie żelaza przez organizm? Okazuje się, że tak: pomaga w tym, dostarczana jednocześnie z produktami bogatymi w żelazo, witamina C. Sporo jej jest w sokach z czarnej porzeczki, żurawiny i aronii, warto więc wypijać szklankę któregoś z nich do śniadania. Lekarze odradzają zaś picie kawy i herbaty, bo opóźniają wchłanianie żelaza z żywności.

Suplementacja żelaza w ciąży

Wcale nie musisz zażywać gotowych preparatów z żelaza „na zapas”. Najpierw powinnaś wykonać morfologię. Ważna jest nie tylko ilość czerwonych krwinek i hemoglobiny, ale też średnia hemoglobina komórkowa (MCH) i średnia koncentracja hemoglobiny (MCHC). Gdy jest za mało jedynie czerwonych krwinek i hemoglobiny, często wystarczą preparaty wielowitaminowe z żelazem (np. Feminatal, Materna). Jeśli zbyt niska jest MCH czy MCHC – wtedy zazwyczaj lekarz zaleca preparaty żelaza (np. Sorbifer, Tardyferon). Musisz wiedzieć, że zażywając żelazo, będziesz miała ciemne stolce i możesz mieć większe kłopoty z wypróżnieniem. Nie martw się tym, bo to są naturalne reakcje organizmu na ten pierwiastek.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza