Zgaga (refluks żołądkowo-przełykowy) w ciąży

2019-07-18 11:15 Agnieszka Roszkowska | Konsultacja: dr Ewa Godziemba-Maliszewska, gastroenterolog

Zgaga (inaczej: refluks żołądkowo-przełykowy) w ciąży to obok mdłości najczęstsza dolegliwość kobiet oczekujących dziecka. Niektórym przyszłym mamom dokucza nawet przez całą ciążę, a ponad połowie – w ostatnich miesiącach, gdy znacznie już powiększona macica silnie uciska na żołądek.

Skąd się bierze zgaga w ciąży? Wszystkiemu winny jest progesteron – to on przygotowuje śluzówkę macicy na przyjęcie zapłodnionego jaja, a potem umożliwia utrzymanie ciąży. Progesteron zwiotcza jednak mięsień okrężny (zwieracz) zamykający ujście przełyku do żołądka.

Co się wtedy dzieje? Normalnie pokarm po przeżuciu trafia do gardła, a następnie do przełyku i żołądka. Stąd powinien trafić do jelit. Jednak wskutek rozluźnienia zwieracza przełyku powstaje niedomknięta szczelina, przez którą treść żołądkowa, wypychana przez powiększoną macicę, cofa się do przełyku.

Oprócz pokarmu trafia tam też wytwarzany w żołądku kwas solny oraz enzymy trawienne. To one wywołują przykre dolegliwości: pieczenie w gardle i za mostkiem, kwaśno-gorzki smak w ustach, uporczywe odbijanie, a nawet kwaśne wymioty.

Refluks żołądkowo-przełykowy w ciąży - jak go uniknąć

Jeśli zgaga uprzykrza ci życie, przede wszystkim zwróć uwagę na swoją dietę, ponieważ niektóre pokarmy i używki nasilają dolegliwości (patrz ramka). Staraj się więc nie jadać potraw tłustych, kwaśnych, mocno przyprawionych, ale również słodkich – dlatego np. powinnaś zrezygnować ze słodyczy.

Udowodniono też, że objawy zgagi nasilają soki z kartonów, dlatego najlepiej pij te świeżo wyciskane (z jabłek, buraków, marchewki). Oprócz tego, co jesz, ważne jest również, jak. A zatem powinnaś jadać często (5–6 posiłków dziennie), ale niewiele, aby nie dopuszczać do przepełnienia żołądka. Jedz bez pośpiechu, bardzo dokładnie przeżuwając każdy kęs.

Po posiłku odpoczywaj w pozycji siedzącej, aby pokarm mógł łatwiej przesuwać się we właściwym kierunku – leżenie ułatwia wypływanie kwasów żołądkowych do przełyku. Kolację zjadaj co najmniej 2–3 godziny przed snem. Ulgę powinno przynieść ci spanie z wysoko ułożoną głową i tułowiem, w pozycji prawie półsiedzącej. Pamiętaj też, by nie uciskać brzucha i talii zbyt obcisłym ubraniem.

Ważne

To ci szkodzi:

  • potrawy tłuste, smażone, kwaśne i pikantne
  • żółte i pleśniowe sery
  • napoje gazowane
  • kwaśne soki owocowe, zwłaszcza cytrusowe, ale również pomidorowy
  • słodycze, czekolada
  • kawa i czarna herbata
  • alkohol
  • palenie papierosów

Zgaga w ciąży: sprawdzone sposoby

Aby złagodzić dolegliwości, możesz zażywać dostępne bez recepty leki neutralizujące nadmierną kwasowość soku żołądkowego. Sprawdź tylko (w ulotce), czy preparat mogą stosować kobiety w ciąży i, oczywiście, zachowaj umiar. Zanim jednak sięgniesz po leki, wypróbuj znane od lat sposoby na zgagę. Oto, co polecają doświadczone mamy:

  • imbir – możesz jeść ciasteczka imbirowe lub pić napar z korzenia tej rośliny;
  • rumianek, mięta – napar z tych ziół warto pić zamiast czarnej herbaty i kawy, które nasilają objawy zgagi.
  • siemię lniane – łyżeczkę nasion zalej pół szklanki wrzątku, poczekaj, aż przestygnie, a następnie wypij (najlepiej na noc), dodając trochę ciepłego mleka lub wody; siemię powinno mieć konsystencję gęstego kisielu – wtedy stworzy na ściance przełyku szczelną  warstwę ochronną;
  • mleko – świeże mleko pij niezbyt tłuste – najlepiej 1,5-proc.; możesz także zastąpić je maślanką, naturalnym jogurtem lub kefirem;
  • sól Vichy – w aptece możesz ją kupić bez recepty w postaci tabletek musujących. Sporządzony z nich roztwór wypijaj po obfitszych posiłkach. Sól Vichy poprawia trawienie i działa zobojętniająco na kwaśną treść żołądka.

Refluks żołądkowo-przełykowy: kiedy do lekarza

Jeśli dolegliwości są tak uciążliwe, że trudno ci normalnie funkcjonować, gdy towarzyszą im silne wymioty lub utrata wagi, koniecznie zgłoś się do lekarza. Poinformuj go też o ewentualnych innych swoich chorobach i przyjmowanych lekach, gdyż niektóre z nich nasilają refluks. Tak działają np. preparaty na nadciśnienie z grupy tzw. calcium-blokerów czy niesteroidowe leki przeciwzapalne.

Warto wiedzieć

Dobre zasady kontra kwasy

  • Rano nie zrywaj się od razu z łóżka. Najpierw zjedz coś lekkiego – krakersa, pół banana – lub wypij parę łyków ciepłego mleka. Wstań po kwadransie.
  • Jedz często, ale małe porcje (5–6 posiłków). Nie obciążysz żołądka i nie dopuścisz, by był pusty – to wtedy nadmiar kwasów może dać się we znaki.
  • Po jedzeniu nie schylaj się i nie kładź na plecach.
  • Dużo pij – najlepiej wodę niegazowaną i niskosodową – ale nie tuż po posiłku.
  • Możesz pić również herbatki ziołowe, szczególnie pomocne są: rumianek, melisa, mięta.
  • Kolację jedz nie później niż 2 godziny przed snem.
  • Jadaj dania lekkostrawne (gotowane na parze, pieczone, a nie smażone).
  • Zapomnij o fast foodach oraz daniach typu zupki w proszku.
  • Unikaj posiłków bardzo zimnych i gorących.
  • Nie dla ciebie: mocne buliony i wywary, marynaty, pikantne, słone i ostre przyprawy (chrzan, musztarda, papryka, maggi) – zamiast nich dodawaj zioła.
  • Pilnuj wagi. Zgaga i nadwaga często idą w parze.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, czy w ciąży można zaszczepić się przeciwko grypie oraz jakie pozycje porodowe przyspieszają przejście dziecka przez kanał rodny. Przeczytaj również o tym, co przysługuje studiującej mamie i kiedy dziecko jest gotowe do siadania

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 11/19
KOMENTARZE
Hanna Ptak
|

problemy trawienne w ciąży mogą wynikać czasami ze źle dobranej bielizny, czasami ze źle dobranej diety a czasami ze źle dobranymi suplementami. ja brałam w ciąży pregnę i nie miałam żadnych sensacji żołądkowych. jednak zawsze trzeba wszystkie problemy zgłaszać swojemu lekarzowi

DeadPoolkowa
|

Mięta na zgagę to nieporozumienie! Nie wolno tego robić, bo zamiast sobie pomóc, jedynie zaszkodzimy! Sprawdzonymi sposobami na zgagę są: jogurty, siemię lniane i polecany przeze mnie wywar z werbeny, melisy i tymianku.

mądrala777
|

Mięta zwiększa ilość kwasu solnego w żołądku,dlatego jest polecana przy niestrawności, działa rozkurczowo, ale przy nadkwaśności powinno jej się unikać.

Milka
|

Mi nic nie pomaga, a unikanie wszystkiego to paranoja.. nie tluste, nie slodkie, nie kwasne, nie gorzkie, nie kawa, czarna herbata i soki... nie przyprawy... zostaje woda i suchy chleb. A tak uczą, aby dbać o dziecko i dostarczać roznego rodzaje produkty. . Pozycja do spania "prawie półsiedząca" ?? Taa.... a kobiety mają wypoczywać, najlepiej na lewym boku, nogi uniesione do góry.... NIech znajdą sesnsowniejsze rady albo wcale sie nie wypowiadają.

ma
|

Po serkach i jogurcie mam jeszcze większą zgagę. Z powodu cukrzycy muszą jeść ok. 22:00 i to już jest koszmar.
Kupiłam sobie tabletki z lnu. Smak obrzydliwy, ale odrobinę pomagają.
Zaraz spróbuję zrobić sobie rumianek, a wieczorem melisę.
Migdały też trochę pomagają, ale akurat ja nie powinnam ich jeść :(

kiss
|

Słyszałam o pomysłach z piciem coli, ale dla mnie to jakieś szaleństwo. Wolę stosować bezpieczniejsze środki...Dużo dziewczyn pisało o kroplach Imbifem, podobno robią cuda i przynoszą natychmiastową ulgę przy zgadze.

Anita
|

Jestem dopiero w 9 tygodniu ale już od ponad 3 tygodni męczą mnie zgaga i mdłości. Mi pomaga: jedzenie tylko tego na co mam w danej chwili ochotę - nic nie kupuję na zapas bo potem nikt tego nie zje i do wyrzucenia i moje panaceum MELISA - próbowałam wszystkiego: migdały, syropy z apteki (Gaviscon - obrzydliwy smak ale też trochę pomaga) mleko, cola itp i o dziwo ta MELISA to jakiś cud. Nie uspokaja ani nie usypia, za to zgagę i mdłości hamuje bardzo skutecznie. Czasem popijam też rumianek jak czuję że za dużo zjadłam i też pomaga, ale jak już jest źle to filiżanka melisy (można posłodzić pół łyżeczki cukru ale lepiej działa bez).

Mama.
|

Obecnie jestem w 30 tygodniu . Pieczenie w przełyku mam od jakiegoś 16 tygodnia ciąży . Jest to uciążliwe. Renni pomaga tylko na chwilę. Mentosy super miętowe na ciut dłużej . Teraz zaczęłam popijać kefir i jeść serki po nocy żeby złagodzić pieczenie . No i pozwala mi to zasnąć na trochę. Mleka nie lubię , ale dwa dni temu nawet i je piłam . Jak to mówią tonący brzytwy się chwyta . Jeszcze 10 tygodni mam nadzieję że wytrzymam :)

mama farmaceutka
|

to inhibitory pompy protonowej, bardzo niezalecane w ciąży. Radziłabym wcześniej skonsultować to z lekarzem a nie żreć, co proponują reklamy lub koleżanki...

Paulina
|

Witam. Juz 2 dzien kluje mnie w mostku. Tak jakby zoladek. Jestem w 25tyg ciazy. Nie wiem czy to refluks. Czy mam sie martwic? Chce sie wybrac na pogotowie. Nie wiem czy jest sens. Zaczelo mnie kluc po czekoladzie.
Prosze o opinie.