Niedobór witaminy D może objawiać się nawet w jamie ustnej. Poznaj 4 nieoczywiste symptomy

2022-06-10 13:10

Bóle mięśni, zmęczenie, utrata apetytu czy gorszy nastrój – takie sygnały wysyła organizm, gdy jest w nim za mało witaminy D. Jej niedobór może też zaburzać odporność. Na jakie objawy warto jeszcze zwrócić uwagę? Oto 4 nietypowe oznaki niedoboru witaminy D.

Objawy niedoboru witaminy D
Autor: Getty Images

Witamina D (nazywana witaminą słońca) jest niezwykle ważna do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Wzmacnia kości, zęby i odpowiada za utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia i fosforu, wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego i obniża poziom złego cholesterolu. Pomaga ona również w walce z infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi.

Niedobór witaminy D w organizmie

Według badań 90 proc. Polaków cierpi na niedobór witaminy D. Gdy jest jej za mało, to organizm wysyła sygnały ostrzegawcze, których nie warto lekceważyć. Złe nawyki żywieniowe czy niektóre choroby mogą skutecznie zwiększyć jej niedobór.

Deficyt witaminy D wiąże się z wystąpieniem różnych dolegliwości takich jak:

Poradnik Zdrowie: udar słoneczny

Na te objawy zwróć szczególną uwagę

Bardzo często symptomy niedoboru witaminy D łatwo pomylić z przeziębieniem. Niektóre z nich są dość nieoczywiste jak na przykład:

  1. niesmak i pieczenie w jamie ustnej lub gardła,
  2. nadmierne pocenie się głowy,
  3. wypadanie włosów,
  4. sucha skóra.

Warto więc obserwować swój organizm i zgłosić się do lekarza, gdy zauważymy jakieś niepokojące objawy. Dlatego, że niedobór witaminy D u dorosłych może zwiększyć ryzyko rozwoju groźnych chorób cywilizacyjnych, m.in. cukrzycy, otyłości, nadciśnienia tętniczego, chorób zapalnych i autoimmunologicznych oraz nowotworów. Nie ulega jednak wątpliwości, że warto dbać o odpowiednią suplementację witaminy D, a nawet raz na jakiś czas zbadać jej stężenie w organizmie.

Witamina D nie tylko ze słońca

Słońce jest dla nas podstawowym źródłem witaminy D. Pod wpływem promieni słonecznych UV organizm jest w stanie samodzielnie ją wytwarzać. Nie bez powodu określa się ją "witaminą słońca". Warto jednak pamiętać, że witaminę D można znaleźć w żywności. Jej najbogatsze źródło stanowią są:

  • ryby (węgorz, śledź, łosoś dziki, tuńczyk, makrela),
  • masło,
  • żółtka jajek,
  • ser żółty.

Jeśli nie dostarczamy jej odpowiedniej ilości w diecie, warto wspierać się preparatami, które zawierają witaminę D (suplementami i lekami).