12 lat zmagał się z migreną. Pomogła dopiero zmiana diety

2021-11-19 18:35
Mężczyzna zmaga się z migrenowymi bólami głowy.
Autor: Getty Images

Od 12 lat mężczyzna zmagał się z bólem głowy. Szukał różnych metod leczenia, aż trafił na tę jedną. Lekarze zalecili mu stosowanie pełnowartościowej diety bogatej w ciemnozielone warzywa liściaste. Na czym ona dokładnie polega?

Ciemnozielone warzywa liściaste to źródło składników odżywczych i azotanów niezwykle korzystnych dla zdrowia. Mężczyzna walczył z silnymi bólami głowy przez 12 lat. W celu ich złagodzenia przyjmował leki, wyeliminował z diety pewne produkty (m.in. czekoladę, ser, orzechy, kofeinę i suszone owoce) oraz ćwiczył jogę. Żaden z tych sposobów nie pomógł. Dopiero wprowadzenie diety, bazującej na zielonych warzywach liściastych, przyniosło efekty.

Zatoki a ból głowy

Lekarze na łamach czasopisma „BMJ Case Reports” zasugerowali, że ta dieta może łagodzić objawy migreny.

Ból głowy nie był jedynym objawem choroby

Mężczyzna zmagał się z migreną przewlekłą, która objawia się częstymi i silnymi dolegliwościami bólowymi głowy. Występowały one przez 18-24 dni w miesiącu. Jak przekazał pacjent, ból pojawiał się nagle po lewej stronie skroni. Miał charakter pulsujący i zwykle trwał 72 godziny.

Podczas napadów występowały też inne objawy takie jak: nadwrażliwość na światło i dźwięk, nudności oraz wymioty. Lekarze nie zdiagnozowali u pacjenta stanu zapalnego. Za to badanie krwi wykazało też, że miał właściwy poziom beta-karotenu. Najwięcej tego związku (należącego do karotenoidów) znajduje się w żółto-pomarańczowych warzywach i owocach oraz w ciemnozielonych warzywach liściastych takich jak szpinak, jarmuż i rukiew wodna.

Według ekspertów reakcje bólowe są odpowiedzią mózgu na stres oksydacyjny. Oznacza to zachwianie równowagi między utleniaczami i przeciwutleniaczami w organizmie związane ze wzrostem aktywności wolnych rodników.

Co jeść na diecie LIFE?

Mężczyźnie w walce z migreną pomogło stosowanie roślinnej diety LIFE (ang. Low Inflammatory Foods Everyday). Polega ona na:

  • spożywaniu co najmniej około 140 gramów surowych lub gotowanych ciemnozielonych warzyw liściastych,
  • piciu prawie litra zielonego koktajlu,
  • ograniczeniu jedzenia pełnoziarnistych produktów, warzyw skrobiowych (ziemniaków, kukurydzy, fasoli), olejów oraz białka zwierzęcego, w szczególności nabiału i czerwonego mięsa.

Po dwóch miesiącach przestrzegania diety mężczyzna zauważył, że częstotliwość ataków spadła o jeden dzień w miesiącu oraz zmniejszyło się też natężenie bólu. Wzrósł też poziom beta-karotenu. Ustanie objawów migreny, nastąpiło po trzech miesiącach spożywania ciemnozielonych warzyw liściastych. Od 7,5 roku pacjent nie zmaga się z migrenowymi bólami głowy.  

Jaki wniosek? Zdaniem lekarzy roślinna dieta LIFE może być bezpieczną i skuteczną metodą w walce z migreną.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.