Proste sposoby na chrapanie

2012-08-24 16:00 opracowanie redakcja na podstawie materiałów prasowych

Niewinne z pozoru chrapanie może powodować stałe zmęczenie, uczucie niewyspania nawet po kilkugodzinnym spoczynku czy drzemce w ciągu dnia. Choć często z chrapania żartujemy, nie wolno lekceważyć tej dolegliwości, szczególnie w przypadku towarzyszących jej ryzykownych dla zdrowia bezdechów. Jak z nią walczyć? Oto proste sposoby na chrapanie.

Chrapanie męczy aż 45 proc. Polaków, ale niewiele osób próbuje znaleźć sposoby na chrapaniepozbyć się chrapania. W większości przypadków chrapanie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, o ile nie towarzyszą mu przerwy w oddychaniu, tzw. bezdechy. Jeśli odgłosy chrapania narastają, a potem następuje długa chwila ciszy zakończona nagłym chrapnięciem, to właśnie bezdech. Przerwy w oddychaniu mogą trwać minutę i powtarzać się kilkadziesiąt razy w ciągu nocy, powoduje niewystarczające dotlenienie mózgu, serca, nerek i wątroby. Efektem tego jest stałe uczucie zmęczenia i niewyspania. Poza tym bezdechy prowadzą do arytmii, nadciśnienia, przerostu prawej komory serca, zawału. Jeśli niepokoisz się o partnera, nakłoń go do wizyty u laryngologa, który sprawdzi stan dróg oddechowych, a w razie potrzeby zleci polisomnografię.

Sposoby na chrapanie: zmiana stylu życia

JNajczęstszą przyczyną chrapania jest nieodpowiedni styl życia. Zanim zdecydujemy się pójść do lekarza, warto zmienić kilka złych nawyków, które mogą powodować dolegliwości związane z zaburzeniem snu.

  • Zmień pozycję snu, jeśli śpisz na wznak. Ułożenie na plecach powoduje pogłębienie chrapania. Dzieje się tak, ponieważ język opada ku tyłowi, przez co otwierają się usta i następuje zwężenie kanału nosogardła i cieśni gardła. Chcąc skutecznie walczyć z chrapaniem, połóż się na boku. Materac dobrej jakości spowoduje, że spanie w każdej innej pozycji nie zaburzy efektywności spoczynku.
  • Wylecz infekcje. Jeśli chrapanie pojawia się sporadycznie i zdarza się najczęściej w okresie podatności organizmu na przeziębienia, może być spowodowane niedrożnością dróg oddechowych. Niewyleczony katar, zapalenie zatok lub powiększone migdałki, zmuszają do oddychania ustami, wywołując uciążliwe dźwięki.
  • Wybierz odpowiednią poduszkę. Pozwoli ona ograniczyć chrapanie i pomoże w zwalczaniu zaburzeń snu. Dobór poduszki ma kluczowe znaczenie, ponieważ prawidłowe podparcie głowy, szyi i kręgosłupa w dużym stopniu wpływa na regenerację organizmu i zdrowy spoczynek. Śpij z płaską poduszką pod głową – przy jej wysokim ułożeniu drogi oddechowe się zwężają. Najlepszym wyborem jest poduszka anatomiczna, dopasowująca się do kształtu głowy.
  • Zrezygnuj z używek. Nikotyna w papierosach jest przyczyną zalegania śliny w tchawicy i krtani, podrażnia gardło oraz powoduje obrzęk śluzówki. Utrudnia to w znacznym stopniu wydobywanie się powietrza z płuc. Na dwie godziny przed snem, warto też zrezygnować z alkoholu, który powoduje wiotczenie mięśni gardła i języka. Podobne działanie mają środki nasenne i uspokajające.
  • Przejdź na dietę, jeśli masz nadwagę. Osoby z otyłością chrapią zdecydowanie częściej i głośniej, dlatego warto zwracać uwagę na to, co jemy oraz systematycznie ćwiczyć. Gimnastyka pozytywnie wpłynie na samopoczucie, poprawiając przy tym napięcie mięśni. Poza tym szczuplejsza szyja przestaje wywierać ucisk na drogi oddechowe.
  • Przygotuj sypialnię. Odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza w czasie snu pomogą nam skuteczniej wypocząć. Optymalnie jest to 18 – 21 stopni Celsjusza, a idealna wilgotność mieści się w granicach 40-60 procent. Często wietrzona sypialnia zapobiega wysuszeniu błony śluzowej, która jest często przyczyną chrapania.
  • Użyj preparatu ułatwiającego oddychanie. Na rynku dostępne są specjalistyczne środki bez recepty, które mogą pomóc zredukować chrapanie. Apteki oferują m.in. spraye do rozpylania w gardle oraz listki, które przykleja się na podniebienie.
Ważne

Jeśli powyższe metody nie skutkują, udaj się do laryngologa. Chrapanie może być spowodowane obecnością polipów w nosie, przerośniętymi migdałkami lub krzywą przegrodą nosową. Specjaliści często zalecają wtedy zabieg.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Adam
|

Samo chrapanie nie jest aż tak dużym problem (jeśli nie dochodzi do bezdechów sennych) dla samej osoby chrapiącej. Fakt, ospałość, brak energii w ciągu dnia czy pogorszenie koncentracji nie jest czymś na czym nam zależy, ale dla "współspacza" to koszmar.

Domowe sposoby mogą być przydatne, niestety jedynie w nielicznych przypadkach. Wietrzenie sypialni jest mało skuteczny, a zmian pozycji snu ciężka do wdrożenia. Tutaj raczej wizyta u specjalisty i operacja. Oczywiście nie w przypadku chrapania o lżejszym nasileniu. Tutaj może sprawdzić się profilowana poduszka, czy w niektórych sytuacjach opaska na głowę.

Suplementy w postaci spray'ów czy kropli też mogą być pomocne, ale tutaj ta sama sytuacja - nie u każdego efekt będzie zadowalający. Jeśli jedna metoda nie działa, czasem warto przetestować inną, możliwe, że efekt będzie lepszy.

Magdalena Tarczewska
|

No właśnie... Chrapanie może prowadzić do bezdechów sennych, a te mogą nawet stanowić zagrożenie dla życia. Są specjalne kliniki, które specjalistycznie zajmują się diagnostyką i leczeniem chrapania. Wiem, że w Olimedice zajmują się właśnie tym obszarem. Ale jak poszukacie to pewnie inne podobne centra też znajdziecie. Trzeba jakoś radzić sobie z tym chrapaniem.

Magdalena Tarczewska
|

Dużo większym problemem niż samo chrapanie, jest bezdech senny (do którego chrapanie może prowadzić). Najlepiej udać się do jakiegoś centrum medycznego, które specjalizuje się właśnie tym obszarem i kompleksowo będzie mogło pomóc. Znam jedno z takich miejsc, Olimedica, gdzie można wypożyczyć specjalny aparat, dzięki któremu można skontrolować swój oddech podczas snu i czy występują bezdechy. Jednak chrapanie to nie przelewki!

Magdalena Tarczewska
|

Niestety chrapanie może prowadzić do bezdechów sennych, które stanowić mogą zagrożenie dla życia :/ Najlepiej wcześniej udać się do specjalisty, który pomoże w ocenieniu naszego stanu. Można także wypożyczać specjalny aparat, który podczas snu skontroluje nasz oddech, dzięki czemu łatwiej będzie ocenić ewentualne ryzyko pojawienia się bezdechu. Wiem co mówię, bo sama byłam w jednym z centrum medycznych, w których zajmują się tym obszarem Z własnego doświadczenia wiem, że lepiej zapobiegać niż leczyć ;)

lornetka
|

Chyba każdy ma swoje senne zmory, moją jest właśnie chrapanie. Mam 25 lat a momentami czuje się jak 60 letni starsza pani. Podczas snu sama tego nie odczuwam, ale moi współlokatorzy codziennie narzekają. Każdego wieczoru, przed snem, czuje, że im uwłaczam. W pewnym sensie chciałam pomóc i sobie, i innym. Poszłam do kliniki Unimedica, do pulmonologa. Liczyłam na jakieś zbawienne wytyczne, które pozbędą się problemu. Pani Justyna Tyfel- Paluszek okazała się rzeczywiście wróżką. Wspólnie, podczas wywiadu i badań, odkryłyśmy co się dzieje. Fachowa Pani Justyna przepisała mi diagnostykę chrapania i bezdechu sennego, który chroni młode kobiety, takie jak ja, przed chrapaniem. Ponoć nikt nie dowierza, ze tak się może dziać, a wystarczy nadwaga jaką ja mam i bezdech zapewniony. Bardzo dziękuję! Pomoc jest skuteczna i żyje mi się 10 kg lżej.

Joanna Joanna
|

Jak uleczyć chrapanie?
Odkryłam nowy, niecodzienny i bardzo skuteczny sposób! Koniec z długimi nieprzespanymi nocami!
Od dawna mam w domu taki problem, mieszkam z facetem, jego synem i psem. Tu chrapie każdy! oprócz mnie. Budzę go co chwilę, szturcham, zatykam mu nos, krzyczę! Ale on po kilku sekundach znowu zasypia i chrapię! Wydźwięk tej melodii założę się że słychać nawet u sąsiadów w domu obok..
Ostatnio miałam rozmowę z moim facetem, opowiedziałam mu jak bardzo jest to dla mnie uciążliwe i postawiłam warunek. Albo pójdzie do lekarza i zacznie coś z tym robić albo.... I tu przyszedl mi do głowy pomysł od dzisiaj będę go budzić łapka na muchy! Elektryczna!
Może to pomoże?
Przygotowałam się do działania. Łapka leży na szafce nocnej. W oczach mojego faceta pojawiło się przerażenie i wiecie co?
Okazuje się że chrapanie można kontrolować! Śpię spokojnie już trzecia noc i nie miałam okazji wypróbować łapki niestety
Moja rozmowa pomogła muszę jeszcze porozmawiać z psem i synem chociaż ich dźwięki są znosne. Próbujcie to zrobić w domu!
Jeśli nie pomoze to zostaje stary również skuteczny sposób.nalezy delikatnie obracać głowę partnera w prawo aż usłyszycie chrupniecie. Powodzenia!

Bożena Lipińska
|

mojemu mężowi pomogła laminina , którą brał na coś zupełnie innego :P jaka ja jestem zadowolona, że już nie muszę się kłaść wcześniej spać :)

Tadeusz m
|

Dziś byłem z żoną u lekarza bo oboje chrapiemy /tylko inne fazy mamy :). Pani doktor bezradnie rozłożyła dłonie NIC NIE PORADZE, NIE MA LEKU NA TO. Oboje młodzi, chudzi, ciągle w ruchu i po różnych laryngologicznych zabiegach bo to może one...i nic....

Maria
|

Twój mąż, parter chrapie coś o tym wiem, nie przespane noce no i oczywiście ten tekst "przecież ja nie chrapie". Jedyny co pozytywne w chrapaniu u nas w domu to fakt że dzieci szybko poszły spać do swojego pokoju. Ale co dalej, gdy różne poduszki, klipsy i tego typu rzeczy zawiodły czy szukać innych możliwości gdy partner nie chce iść do lekarza to niech leki przyjdą do niego.
Naprawdę warto spróbować może odmienić wasze noce, a jeżeli się nie uda to maja 90 gwarancje zwrotu
Powodzenia w walce chrapaniem ;)

cici
|

dla mojego męża kupiliśmy poduszkę piano - chrapanie mineło jak ręką odjął. polecamy :) i ja i on - dla mnie to tez ogromna ulga, wczesniej musiałam kłaść się 15 min szybciej zeby zasnać przed nim i nie słyszeć chrapania