Lordoza (plecy wklęsłe) - przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia

2020-06-15 12:01

Lordoza pogłębiona (inaczej plecy wklęsłe) to postawa, której cechą charakterystyczną jest nadmierne wygięcie kręgosłupa ku przodowi w dole pleców. Nieleczona lordoza może nie tylko się pogłębić i zaburzyć proporcje sylwetki, lecz także dać poważne powikłania, np. przewlekłe bóle pleców czy artretyzm. Jakie są przyczyny i objawy lordozy? Na czym polega leczenie? Jakie ćwiczenia należy wykonywać, by zmniejszyć lordozę?

LORDOZA (plecy wklęsłe) - przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia
Autor: Thinkstockphotos.com LORDOZA (plecy wklęsłe) - przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia

Lordoza pogłębiona (potocznie plecy wklęsłe, hiperlordoza) to wada postawy polegająca na postępującym stopniowo nadmiernym, patologicznym wygięciu kręgosłupa ku przodowi w części lędźwiowej (w dole pleców).

Kręgosłup w sposób naturalny wygina się lekko ku przodowi w części szyjnej i lędźwiowej, a do tyłu w odcinku piersiowym i krzyżowym. W ten sposób absorbuje wstrząsy i utrzymuje ciężar głowy. Jeśli jednak naturalne wygięcie kręgosłupa w części lędźwiowej jest zbyt wielkie, mowa o lordozie patologicznej, pogłębionej - hiperlordozie.

Spis treści

  1. Lordoza - przyczyny
  2. Lordoza - objawy
  3. Lordoza - diagnoza
  4. Lordoza - leczenie
  5. Lordoza - przykładowe ćwiczenia

Lordoza - przyczyny

Lordoza może być wynikiem utrzymywania nieprawidłowej postawy ciała i/lub braku ruchu, otyłości, a także wadą wrodzoną. Ponadto może być też następstwem:

Lordoza - objawy

Człowiek z lordozą wygląda, jakby się nadmiernie prostował. Między jego pośladkami a środkową częścią kręgosłupa tworzy się charakterystyczna litera C. Wówczas (patrząc na chorego z boku) widać, że:

  • plecy są wklęsłe
  • brzuch jest wypięty
  • pośladki są bardziej uwypuklone niż normalnie

Ponadto mogą się pojawić dolegliwości bólowe w dolnym odcinku pleców ze względu na jego nadmierne obciążenie, ból lub/i mrowienie schodzące w dół do pośladkach a nawet stopy. 

Jakie mogą być powikłania po lordozie?

Nieleczona lordoza może doprowadzić do wielu powikłań w późniejszym czasie, takich jak:

Lordoza - diagnoza

Aby zdiagnozować lordozę, wystarczy położyć się na plecach na twardej powierzchni, a następnie wsunąć dłoń pod dolny odcinek kręgosłupa, nad pośladkami. Prawidłowo przestrzeń pod dolną częścią pleców powinna być niewiele większa od wsuniętej dłoni. Jeśli jednak jest ona większa, wskazuje to na lordozę patologiczną.

W zdiagnozowaniu lordozy pomocne są badania obrazowe - RTG kręgosłupa.

Lordoza - leczenie

Nie każda postać lordozy wymaga specjalistycznego leczenia. Jedynie korekcja hyperlordozy powinna być rozpatrywana podczas procesu leczenia lub profilaktyki postawy ciała/ dolegliwości bólowych kręgosłupa. Pomocne mogą być odpowiednie ćwiczenia, które skorygują i zapobiegną pogłębianiu się wady.

Jednakże, dla bezpieczeństwa i efektywności muszą być one indywidualnie dobrane do pacjenta przez fizjoterapeutę. Często wskazana jest terapia manualna w celu zwiększenia swobody ruchu w obrębie kręgosłupa i obręczy barkowej, dzięki której można ćwiczeniami skorygować ustawienie kręgosłupa w odpowiedni sposób.

W niewielu przypadkach konieczne może się okazać noszenie gorsetu ortopedycznego, który naciskając na kręgosłup, wymusza jego właściwe ustawienie. W bardzo zaawansowanych przypadkach konieczne jest leczenie operacyjne.

U osób otyłych wskazane jest zrzucenie wagi.

Lordoza - jakich pozycji unikać?

Osoby zmagające się z lordozą powinny unikać następujących pozycji:

  • kołyski,
  • mostki,
  • stanie na rękach,
  • przerzuty bokiem,
  • skłony w tył.

Niewskazana jest także gimnastyka artystyczna, akrobatyka, balet oraz pływanie na plecach lub żabką.

Lordoza - przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenie nr 1

Połóż się na plecach. Ugnij prawą nogę w kolanie i podciągnij ją do klatki piersiowej, przytrzymując kolano rękami. Druga noga pozostaje wyprostowana. Następnie przyciągaj rękami kolano nogi ugiętej do klatki piersiowej i jednocześnie przyciskaj nogę wyprostowaną do podłogi. Powtórz ćwiczenie 10 razy i powtórz na drugiej nodze.

Ćwiczenie nr 2

Wykonaj klęk podparty. Następnie usiądź na piętach i jednocześnie wysuń ręce do przodu (tzw. skłon japoński). Powtórz ćwiczenie 10 razy.

Ćwiczenie nr 3

Tzw. koci grzbiet. Wykonuj klęk podparty (na czworaka). Dłonie rozstaw na szerokość ramion, a kolana i stopy na szerokość bioder. Następnie wykonaj wydech i wypchnij kręgosłup delikatnie w górę, jednocześnie przesuwając miednicę ku przodowi i zadzierając głowę w stronę mostka. Wykonaj wdech i powróć do pozycji wyjściowej.

Zdaniem eksperta
Artur Hendzelek - fizjoterapeuta
Artur Hendzelek, fizjoterapeuta, dyplomowany osteopata z Carolina Medical Center w Warszawie

Lordoza jest ważną krzywizną kręgosłupa, ponieważ stanowi składową systemu amortyzacji kręgosłupa. Jednakże, jej pogłębienie często zaburza ten balans i prowadzi do przeciążeń.

Szczególnie narażona jest tzw. tylna kolumna kręgosłupa, w skład której wchodzą stawy międzykręgowe oraz mięśnie przykręgosłupowe. Również stawy biodrowe poprzez zaburzenie pozycji miednicy mogą dawać dolegliwości bólowe u osób z tego typu postawą.

Czasem zdarza się, że pogłębiona lordoza może być czynnikiem prowadzącym do dolegliwości bólowych o charakterze głównie mięśniowym w rejonie stawu kolanowego oraz stopy. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest wychwianie środka ciężkości w pozycji optymalnej, które prowadzi kompensacyjnej pracy różnych mięśni w celu utrzymania względnej stabilności podczas ruchu i w pozycjach statycznych. Dlatego jeśli jest to możliwe należy znormalizować to zaburzenie.

Ćwiczenia korekcyjne powinny być wykonywane minimum 3 razy w tygodniu. Tylko wtedy u dziecka będą widoczne efekty

Źródło: lifestyle.newseria.pl

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.