Depresja sezonowa - w tym roku też dopadła cię depresja?

2012-10-26 15:33 opracowanie redakcja na podstawie materiałów prasowych

Depresja sezonowa jest przypadłością spotykaną w szczególności w krajach znajdujących się na półkuli północnej, co już na wstępie ujawnia główne przyczyny sezonowej depresji - brak światła i niską temperaturę. Wbrew pozorom skutecznych sposobów na walkę z depresją sezonową jest całkiem sporo i tylko od nas zależy, po który z nich sięgniemy.

SAD, czyli sezonowe zaburzenie afektywne, nęka zazwyczaj ludzi między 20. a 40. rokiem życia. O wiele częściej na depresję sezonową cierpią kobiety. Depresja sezonowa jest przypadłością spotykaną w szczególności w krajach znajdujących się na półkuli północnej, co już na wstępie ujawnia jej główne przyczyny - brak światła i niską temperaturę. Warto jednak wypróbować sposoby na skuteczną walkę z sezonową depresją.

Depresja sezonowa -pochmurna dolegliwość

Październik i listopad to miesiące, w trakcie których najsilniej odczuwamy konsekwencje sezonowej depresji. Jesteśmy apatyczni, nie mamy w sobie energii, nie jesteśmy w stanie na niczym się skupić i najchętniej wcale nie wychodzilibyśmy z domu. Aby temu przeciwdziałać ważne jest dokładne zaplanowanie sobie czasu wolnego, jaki pozostaje nam po pracy. Może to być na przykład wykupienie wymarzonego kursu językowego, zapisanie się na warsztaty kulinarne albo pójście na ćwiczenia jogi. Za istotną przyczynę jesiennego spadku naszej kondycji psychicznej uważa się niedostateczną ilość docierającego do nas w tym czasie światła słonecznego. Przez to nasz organizm produkuje mniej hormonów odpowiedzialnych za dobry nastrój. Dlatego właśnie jedną z popularnych form leczenia sezonowej depresji jest fototerapia. Równie często stosuje się farmakoterapię czy psychoterapię, aczkolwiek zakres mniej konwencjonalnych środków do walki z tą przypadłością jest w zasadzie nieograniczony – mówi psycholog Szymon Otulakowski.

Depresja sezonowa? w zdrowym ciele… szczęśliwy duch!

Bez wątpienia jednym z najbardziej skutecznych sposobów na walkę z sezonową depresją jest zachowanie zdrowego stylu życia. Ruch korzystnie wpływa na nasz organizm przez cały rok, jednak to właśnie jesienią i zimą jego znaczenie jest szczególnie wartościowe dla naszego samopoczucia. Dobrym rozwiązaniem jest więc rozpoczęcie regularnego joggingu lub dłuższych spacerów na świeżym powietrzu, dzięki czemu dotlenimy nasz mózg, a także zwiększymy produkcję endorfin, czyli hormonów szczęścia. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić? Jeśli potrzebujemy dodatkowej motywacji do ćwiczeń, kupmy karnet, który będzie nas mobilizował do pójścia na basen lub siłownię. Innym sposobem jest skorzystanie z pomocy osobistego trenera. - Trening personalny jest bardzo indywidualnym podejściem do klubowicza, ponieważ ćwiczenia dopasowane są w sposób optymalny do możliwości i do stylu życia osoby zainteresowanej poprawą swojej kondycji, a co najważniejsze - zyskujemy wsparcie i ogromną motywację do działania - wyjaśnia Alicja Liczba, Dyrektor Marketingu i PR poznańskiego centrum fitness Fabryka Formy. - Jeśli jednak indywidualny trening nie jest przez nas preferowany, spróbujmy ćwiczeń grupowych, w trakcie których możemy razem z innymi osobami walczyć z naszymi słabościami i cieszyć się wspólnie z osiąganych sukcesów, ale również wspaniale bawić się sportem - dodaje. Nie zapominajmy też o przestrzeganiu prawidłowej diety. Przy zmaganiu się z jesienną chandrą ważne jest utrzymywanie cukru na niskim poziomie, dostarczenie organizmowi kwasów omega-3, witaminy B i magnezu. Jedzmy więc jak najwięcej warzyw, owoców i ryb, a unikajmy produktów o dużej zawartości węglowodanów, pokarmów mocno przetworzonych i alkoholu.

Depresja sezonowa - duże znaczenie małej przyjemności

Wszystkie kobiety wiedzą, że nic tak nie podnosi na duchu, jak nowy kosmetyk, buty czy torebka. - Spędzenie czasu w galerii handlowej to rozwiązanie, które sprawi mnóstwo satysfakcji zwłaszcza kobietom, czyli osobom w największym stopniu podatnym na jesienną chandrę. Przepisów na udane spędzenie w niej czasu jest mnóstwo i są one w zasadzie nieograniczone. Może to być nie tylko klasyczne zakupowe szaleństwo, ale też kolacja w klimatycznej restauracji czy relaksujący zabieg w salonie urody - mówi Bożenna Sztyller, przedstawiciel poznańskiej Galerii City Park. Na taką wyprawę warto zabrać ze sobą przyjaciół – zwłaszcza tych, którzy są odporni na symptomy sezonowej depresji. Pamiętajmy też o tym, by sprawiać sobie drobne przyjemności. Kilka kostek czekolady, odprężająca kąpiel czy wieczór tylko dla siebie w towarzystwie dobrej książki lub filmu na pewno pomogą walczyć ze skutkami jesiennego przesilenia.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Solvi
|

Gdy pracowałam w Norwegii tamtejszy klimat i zmiany czasowo- pogodowe przyczyniły się do zaburzeń, które miały ogromny wpływ na moje funkcjonowanie, pracę, życie. Ciągłe poczucie smutku, nostalgii, niechęci do czegokolwiek, apatia, brak energii, senność i nerwowość. Podczas urlopu w Polsce postanowiłam udać się do jakiegoś psychoterapeuty by zasięgnąć porady. Podczas konsultacji pan doktor przeprowadził sumienny wywiad, przeanalizował moje dolegliwości i zachowania. Okazało się, że przyczyną jest depresja sezonowa, czyli zaburzenia afektywne. Bardzo fachowo wyjaśnił mi zależności i reakcję psychiki, doradził jogging, spacery, zdrowa dietę, basen. Również zapisał łagodne środki farmakologiczne wyrównujące stan psychiczny. Wróciłam do Norwegii pełna sił i bogatsza w doświadczenie jak sobie pomóc w takich kwestiach.

Megan
|

Najlepiej w takim razie spędzać jak najwięcej czasu razem i to na świeżym powietrzu. My jesteśmy koniarską rodziną i wolne chwile spędzamy w Folwarkowej stadninie w Bartoszycach