Dieta dobra dla wątroby i woreczka żółciowego

Dieta dobra dla wątroby i woreczka żółciowego potrzebna jest zwłaszcza, gdy miewasz ostatnio gorsze samopoczucie, narzekasz na wzdęcia, niestrawność, ciężar w żołądku lub często ci się odbija. To może być sygnał, że twoja wątroba i woreczek żółciowy zaczynają szwankować. Zmień dietę, by odciążyć wątrobę i zapobiec poważnym kłopotom.

Jak oczyścić wątrobę i woreczek żółciowy za pomocą diety? Kiedy wątroba i woreczek żółciowy odmawiają posłuszeństwa, na pomoc przychodzi dieta. Musi być ona przede wszystkim lekkostrawna i dobrze zbilansowana. Oprócz zdrowego odżywiania na co dzień, warto również raz w roku zastosować dietę oczyszczającą.

O tym, że wątroba niedomaga, może świadczyć pobolewanie w nadbrzuszu i ból brzucha w prawym podżebrzu, powiększenie obwodu brzucha, wzdęcia, które nie ustępują nawet w nocy, i nagły wzrost wagi. Silne bóle i napady kolki w prawej części brzucha, nudności, wymioty i zgaga mogą wskazywać na kłopoty z pęcherzykiem (woreczkiem) żółciowym.

Dolegliwości występują zwłaszcza po zbyt obfitym, tłustym i ciężko strawnym posiłku. Wtedy pęcherzyk żółciowy się kurczy, wydzielając jak najwięcej żółci niezbędnej do trawienia. To zaś zmusza osłabioną wątrobę do bardzo intensywnej pracy, a to z kolei potrafi nieźle dać się we znaki.

Spis treści

  1. Zasady diety przy problemach z wątrobą i woreczkiem żółciowym
  2. Dieta dobra dla wątroby i woreczka żółciowego - przykładowy dzienny jadłospis
  3. Dieta dobra dla wątroby i woreczka żółciowego - produkty zakazane
  4. Dieta dobra dla wątroby i woreczka żółciowego - produkty zalecane
Posłuchaj o diecie dobrej dla wątroby i woreczka żółciowego. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Zasady diety przy problemach z wątrobą i woreczkiem żółciowym

Należy jeść regularnie 5 razy dziennie (zapobiega to uczuciu pełności w żołądku i wzdęciom) co 2–3 godziny. Dłuższe przerwy między posiłkami mogą prowadzić do zastoju żółci w pęcherzyku, a to prosta droga do wytrącania się kamieni żółciowych.

Posiłki przygotowuj zawsze tuż przed podaniem. Unikaj gotowania na zapas i odgrzewania potraw, bo nawet zupa przechowywana w lodówce może ci zaszkodzić. Jedzenie ma być świeże i ciepłe (ani zimne, ani gorące). Wskazane jest gotowanie w wodzie lub na parze, duszenie bez tłuszczu, pieczenie w folii aluminiowej i zapiekanie pod przykryciem.

Potrawy zagęszcza się zawiesiną mąki z dodatkiem chudego mleka, jogurtu lub wody. Stosuj łagodne przyprawy wspomagające trawienie (koperek, natka, melisa, majeranek), a także sok z cytryny, wanilię, cynamon i goździki. Zmniejsz ilość soli do 5–6 g (1 łyżeczka) na dobę.

Zmniejsz nadmiar tłuszczów

Chora wątroba i woreczek żółciowy nie lubią nadmiaru tłuszczów, zwłaszcza tłuszczów nasyconych i cholesterolu. Osłabione narządy nie radzą sobie z ich trawieniem i przyswajaniem. Produkty zawierające tłuszcze nasycone (tłuste mięsa i wędliny, smalec, łój, czy boczek, a także pełnotłusty nabiał) wzmagają wydzielanie żółci, zmuszając wątrobę do wysiłku.

Dozwolone są natomiast niewielkie ilości (1–2 łyżki dziennie) olejów, tłuste gotowane ryby, śmietana do podprawienia zupy i masło do pieczywa. Paradoksalnie, niewielka ilość tłuszczów w diecie jest korzystna, ogranicza bowiem wytwarzanie tłuszczu wątrobowego.

Ponadto tłuszcze zawarte w oleju rzepakowym czy w rybach zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są one znacznie łatwiej trawione, do tego obniżają poziom trójglicerydów, chroniąc wątrobę.

Ogranicz produkty mączne i słodkie

Trzeba zmniejszyć spożycie potraw mącznych i całkowicie wykluczyć słodycze, tłuste ciasta i czekoladę. Mogą one powodować gwałtowne skurcze woreczka żółciowego. Cukry proste zawarte w słodyczach pobudzają wytwarzanie i odkładanie się tłuszczów w wątrobie, co może ją osłabiać.

Jedz białko

Białko jest niezbędne do regeneracji uszkodzonego miąższu wątroby. Większość białka powinna pochodzić z chudego nabiału i jajek lub samych białek (jeśli masz podwyższony cholesterol lub kłopoty z drogami żółciowymi).

Jego źródłem może być także chude, gotowane, duszone lub pieczone mięso i ryby. Zaleca się jeść 90–120 g białka dziennie, czyli tyle, ile zawiera (razem) szklanka jogurtu naturalnego, 200 g chudego twarogu, 100 g gotowanej piersi indyka bez skóry i 100 g pieczonego w folii dorsza.

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci jeść zdrowo i smacznie, nawet gdy lekarz zalecił Ci dietę leczniczą. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online od Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się profesjonalnie skomponowanym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Zmniejsz ilość błonnika

Zmniejsz ilość błonnika, bo może on nasilać skłonności do wzdęć i biegunek, które są częste u wątrobowców. Nadmiar błonnika nie jest też dobrze tolerowany przy problemach z drogami żółciowymi. Zrezygnuj więc z warzyw strączkowych, kapustnych, cebuli, czosnku i pora, papryki, rzodkiewki, a także z razowego pieczywa, kaszy gryczanej i pęczaku.

Dolegliwości wątrobowe mogą się nasilać po zjedzeniu surowego jabłka lub winogron ze skórką i pestkami. Dlatego owoce obieraj ze skórki, usuwaj pestki, ścieraj na tarce albo duś, a potem przecieraj przez sito lub miksuj.

Uwzględnij witaminy w diecie

Nadwerężona wątroba z trudem radzi sobie ze swoimi obowiązkami, nie przyswaja więc witamin. Dodatkowo w związku z ograniczeniem spożycia tłuszczu, w menu może brakować witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (witamina A, witamina D, witamina E i witamina K). Dlatego w codziennym jadłospisie warto uwzględnić pomidory bez skórki, dynię, marchew i zielone warzywa.

Przy kłopotach z wątrobą lub pęcherzykiem żółciowym zaleca się picie co najmniej 2 litrów płynów dziennie. Może to być mleko, słaba herbata, soki warzywne i rozcieńczone (pół na pół z wodą) owocowe, zupy, kompoty, kisiele. Nie wolno natomiast spożywać alkoholu, nawet w najmniejszych ilościach.

Dieta dobra dla wątroby i woreczka żółciowego - przykładowy dzienny jadłospis

Śniadanie:

  • 2 kromki czerstwego pieczywa pszennego z 1/2 łyżeczki masła,
  • plaster chudego twarogu,
  • kawa zbożowa z chudym mlekiem,
  • jabłko pieczone

II śniadanie:

Obiad:

  • zupa cytrynowa,
  • 2 łyżki ryżu,
  • 2 łyżki potrawki z kurczaka,
  • 2 łyżki buraczków,
  • szklanka przetartego kompotu

Podwieczorek:

  • galaretka owocowa (zrobiona z soku zestalonego żelatyną, z dodatkiem np. moreli lub banana)

Kolacja:

  • słaba herbata z cytryną
  • risotto z ryżu i warzyw: 1/2 szklanki ryżu ugotuj w wodzie, odcedź. Pokrojoną marchewkę, pietruszkę i seler uduś pod przykryciem, dodając kilka łyżek wody. Ryż połącz z warzywami, wyłóż je do foremki wysmarowanej tłuszczem i posypanej tartą bułką, zalej 1/2 szklanki chudego mleka połączonego z białkiem z dwóch jajek. Zapiekaj w piekarniku w temp. 150°C. Posyp natką pietruszki.

Dieta dobra dla wątroby i woreczka żółciowego - produkty zakazane

Lista produktów zakazanych przy problemach z wątrobą i woreczkiem żółciowym:

Dieta dobra dla wątroby i woreczka żółciowego - produkty zalecane

Lista produktów zalecanych przy problemach z wątrobą i woreczkiem żółciowym:

Czytaj też:

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Dr.Diodac
|

Kurkuma jest dobra. Nie suplementy ale swierzy korzeń który można kupić. Ja miksuje 300-400g korzenia swierzego z 300g czosnku organicznego i zalewam octem jabłkowym. Zostawiam na jakiś tydzień w lodowce później odciskam to w kawałku szmatki i popijam naczzczo po 2-3 łyki. Działa znakomicie nie tylko na wątrobę i drogi żółciowe ale i wiele innych rzeczy. Polecam każdemu. A miąższ kurkumy i czosnku pozostały po odciśnięciu jest doskonałą przyprawą do zup i innych potraw. Poprostu samo zdrowie. Od kiedy tak pobie a to już będzie 3rok wiele problemów znikło łącznie z chronicznym zmęczeniem i problemy z jelitami odeszło w zapomnienie.

irena danielewicz3@o2.pl
|

CHORUJE NA WATROBE

tedea
|

A co w tym śmiesznego???!

sew
|

..a może tak przy okazji poćwiczyć ortografię?

Jakub Galicyjski
|

To tytuł książki doktor Sandry Cabot oraz Margaret Jasinski naturopatki z Australii. Gorąco polecam,bo tutaj trochę lania wody jest. Tam znajdziecie konkretne porady postępowania, przyczyn dolegliwości i omówienia korzystnych pokarmów,ziół i suplementów. http://aros.pl/ksiazka/jak-...

Hanka
|

Chetnie bym do Ciebie dolaczyla samej nie chce mi sie cwiczyc.
Pa

robert
|

ciekawa teoria z tym niejedzeniem po 18...

KukuKurkumina
|

suplementy z kurkumina sa swietne nie dosc ze wspomagaja regeneracje watroby , to pobudzaja woreczek żólciowy do pracy :)
Działanie fajne szkoda że przyswajanie w preparatach już nie jest takie super jakby mogło się wydawać

LVH
|

Slownik sie klania...!

Ina
|

Brawo. Tak trzymaj. Powodzenia i zdrowia.