Curry (przyprawa) - właściwości i zastosowanie

2018-03-26 13:00 Marzena Masna, dietetyk

Curry to bardzo aromatyczna przyprawa, a konkretnie mieszanka przypraw, która wywodzi się z kuchni indyjskiej. Najpopularniejsze danie z jej dodatkiem to prawdopodobnie kurczak curry. Ta egzotyczna przyprawa sprawdzi się nie tylko w kuchni, gdy z badań naukowych wynika, że ma także wiele właściwości leczniczych, m.in. wykazuje działanie ochronne na układ krążenia, zmniejsza bóle stawów, ma działanie przeciwbakteryjne, zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości ma curry.

Curry to ostra przyprawa, a konkretnie mieszanka przypraw korzennych, o barwie żółtej lub czerwonej. Curry wywodzi się z południowej Azji i pierwotnie stosowana była w kuchniach Dalekiego Wschodu, jednak obecnie coraz częściej pojawia się w kuchniach europejskich. Najpopularniejsze danie z jej dodatkiem to prawdopodobnie kurczak curry. Skład curry nieznacznie różni się od regionu i preferencji.

Spis treści:

  1. Curry - skład
  2. Curry zapobiega nowotworom
  3. Curry pomocne przy anemii
  4. Curry zapobiega chorobom układu krążenia
  5. Curry i jego wartości odżywcze
  6. Curry obniża poziom glukozy
  7. Curry w chorobie Alzheimera
  8. Curry wspomaga układ kostny
  9. Curry zwalcza bakterie
  10. Curry działanie przeciwzapalne
  11. Curry - skutki uboczne
  12. Curry - zastosowanie w kuchni
  13. Curry - jak zrobić curry w domu?

Curry - skład

Najczęściej stosowanymi składnikami curry są:

Curry zapobiega nowotworom

Spożywanie curry regularnie może być korzystne w prewencji nowotworów, zatrzymując ich rozwój w jednym z wczesnych etapów w momencie uszkodzenia DNA. Ponadto kurkumina zmniejsza ekspresję PSA w ludzkich komórkach raka prostaty.

Curry pomocne przy anemii

Curry jest doskonałym źródłem żelaza, jego zawartość w 100 g tej przyprawy prawie 2- krotnie przekracza dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej. Żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny uczestniczącej w transporcie tlenu.

Curry zapobiega chorobom układu krążenia

Curry ma korzystny wpływ na profil lipidowy, może obniżać stężenie cholesterolu we krwi, dzięki zawartości kozieradki. Ponadto, dzięki obecności kardamonu curry rozszerza naczynia krwionośne, zmniejsza napięcie w naczyniach krwionośnych, co prowadzi to obniżenia ciśnienia krwi, tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia zawałów serca i udarów mózgu.

Warto wiedzieć

Curry - wartości odżywcze (w 100 g/ 1 g)

Wartość kaloryczna - 325 kcal
Białko - 14,29 g
Tłuszcze - 14,01 g

- kwasy tłuszczowe nasycone 1,648 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone 8,78 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone 3,056 g

Węglowodany 55,83 g
Błonnik 53,2 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Fosfor - 367,0  mg (52%)/ 3,67 mg (0,52%)
Potas - 1170  mg (33%)/ 11,70 mg (0,33%)
Sód - 52,0 mg (3%)/ 0,52 mg (0,03%)
Wapń - 525,0 mg  (53%)/ 5,25 mg (0,53%)
Żelazo - 19,10  mg (191%)/ 0,191 mg (1,91%)
Magnez - 255,0 mg (64%)/ 2,55 mg (0,64%)
Cynk - 4,7 mg (43%)/ 0,047 mg (0,43%)
Miedź - 1,2 mg (133%)/ 0,012  mg (1,33%)
Selen - 40,3 µg (73%)/4,03 µg (0,73%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,176 mg (14%)/ 0,00176 mg (0,14%)
Witamina B2 - 0,200 mg (15%)/ 0,002 mg (0,15%)
Niacyna - 3,260 mg (20%)/ 0,026mg (0,20%)
Witamina B6 - 0,105 mg (8%)/ 0,00105 mg (0,08%)
Witamina B12 - 0,0 µg (0%)/ 0,0 µg (0,0%)
Witamina C - 0,7 mg (9%)/ 0,077 mg (0,09%)
Witamina A - 1,0 µg (0,1%)/ 0,01 µg (0,001%)
Witamina D - 0,0 µg (0%)/ 0,0 µg (0%)
Witamina E - 25,24 mg (252%)/0,2524 mg/(2,52%)
Foliany - 56,0 µg (14%)/ 0,56 µg (0,14%)

Wartość odżywcza USDA, % dziennego zalecanego spożycia: Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2017

Curry obniża poziom glukozy

Badania wykazały, że regularne spożywanie curry w połączeniu z aktywnością fizyczną zmniejsza stężenie glukozy na czczo u osób zdrowych. Ponadto w badaniach na zwierzętach udowodniono, że aktywny związek kurkumy- kurkumina zapobiega gwałtownym skokom stężenia glukozy we krwi, co wynika z jej właściwości przeciwzapalnych.

Curry w chorobie Alzheimera

Dzięki zawartości w curry kurkumy odnotowano korzystny wpływ na curry na osoby z alzheimerem. Osoby starsze regularnie spożywające curry charakteryzowały się lepszymi funkcjami poznawczymi. Kurkumina (aktywny związek kurkumy) ma działanie neuroprotekcyjne, antyamyloidowe i przeciwzapalne. Kurkumina stymuluje proliferację komórek progenitorowych komórek nerwowych oraz moduluje poziomy neuroprzekaźników: serotoniny i dopaminy.

Curry wspomaga układ kostny

Curry przyspiesza mineralizację kości, zmniejsza utratę tkanki kostnej oraz przyspiesza regenerację kości po złamaniach. Działanie takie warunkuje zawarta w curry kurkuma oraz składniki mineralne.

Curry zwalcza bakterie

Kolendra zawarta w curry ma właściwości przeciwbakteryjne. Wykazuje działanie hamujące na wzrost bakterii, m.in.: Escherichia coli.

Curry działanie przeciwzapalne

Kurkuma zawarta w curry zmniejsza stany zapalne. Przeciwzapalne właściwości kurkumy zmniejszają stany zapalne stawów, łagodzą ból stawów towarzyszący reumatoidalnemu zapaleniu stawów.

Ważne

Curry - skutki uboczne

Curry jest silnym antykoagulantem, dlatego nie powinno być spożywane przez osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew. Dodatkowo curry jest niewskazane dla osób z kamicą pęcherzyka żółciowego oraz kamicą przewodową, ponieważ może wzmagać dolegliwości bólowe.

Curry - zastosowanie w kuchni

Curry stosuje się w kuchni, jako przyprawę do potraw. Curry nadaje potrawom aromatyczny zapach oraz żółtą barwę. Wykorzystuje się je do przyprawiania dań z ryżu, mięsnych oraz jako dodatek do sosów do mięs czy ryb. Ponadto curry można wykorzystać do przyprawiania zup oraz sałatek. Curry świetnie sprawdzi się, jako przyprawa do krewetek oraz do dań wegetariańskich, np. do doprawienia tofu.

Curry - jak zrobić curry w domu?

Mieszankę curry możesz łatwo przygotować w domu. Niezbędne będą: zmielona kolendra (4 łyżeczki), kurkuma (2 łyżeczki), kminek (1 łyżeczka), czarny pieprz (1 łyżeczka), czerwona papryka przyprawa (1/2 łyżeczki), kardamon (1/2 łyżeczki), cynamon (1/4 łyżeczki) oraz zmielony imbir (1/4 łyżeczki).  Wszystkie składniki zblenduj do momentu uzyskania proszku, przechowuj w szczelnie zamkniętym pojemniku w suchym i chłodnym miejscu.

Curry na ostro

Źródło: x-news/Kocham Gotować

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
Radosław Maślak
|

Witam. Ciekawi mnie jak obliczacie wartość energetyczną produktu/potrawy?

Curry - wartości odżywcze (w 100 g/ 1 g)
Wartość kaloryczna - 325 kcal
Białko - 14,29 g
Tłuszcze - 14,01 g
Węglowodany 55,83 g

O co mi chodzi? Według mnie : białko = 4 kcal, tłuszcz = 9 kcal i węglowodany = 4 kcal, jakbym nie liczył zawsze wychodzi ponad 400 kcal. :)