FIGI - właściwości i wartości odżywcze. Jak kupować i jeść figi?

2017-10-09 16:55 Monika Majewska

Figi to owoce, które posiadają wyjątkowe wartości odżywcze. Szczególne cenione są suszone figi, które są skarbnicą wzmacniającego kości wapnia. Mają go prawie tyle samo co szklanka mleka! Ponadto są także najlepszym źródłem błonnika spośród wszystkich suszonych owoców. Nie brakuje w nich również obniżającego ciśnienie potasu i zwalczającego stres magnezu. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości zdrowotne mają figi.

Figi to egzotyczne owoce, które posiadają wyjątkowe wartości odżywcze. Szczególne cenione są suszone figi, które odznaczają się wyjątkowo wysoką zawartością wielu ważnych dla funkcjonowania organizmu pierwiastków. Dzięki temu wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego, pokarmowego, nerwowego i hormonalnego.

Z kolei w medynie niekonwencjonalnej figi gotowane w mleku uśmierzają ból gardła. Z kolei odwar z ususzonych liści używa się jako środka przeciwko kaszlowi z przeziębienia, a nawleka przygotowana z liści i spirytusu łagodzi duszności w astmie. Z kolei sok mleczny (lateks), wypływający po zranieniu kory, przyspiesza gojenie się ran, a nasiona fig działają łagodnie przeczyszczająco. Podobno odwar z młodych listków pity na czczo zabija pasożyty.

Suszone figi wzmocnią zęby i kości

Wśród wszystkich owoców to właśnie suszone figi odznaczają się największą zawartością wapnia. W 100 g suszonych owoców znajduje się aż 162 mg (choć inne źródła podają nawet ponad 200 mg) tego cennego dla kości pierwiastka. To prawie tyle samo co w szklance mleka! W związku z tym suszone figi mogą zapobiec m.in. osteoporozie. Dlatego powinny po nie sięgać przede wszystkim osoby starsze, kobiety po menopauzie, małe dzieci, osoby z niedoborem witaminy D, prowadzące siedzący tryb życia, a także palące papierosy czy nadużywające alkoholu.

Suszone figi wspomogą pracę jelit

Suszone figi są najlepszym źródłem błonnika spośród wszystkich suszonych owoców - w 100 g znajduje się prawie 10 g tej dobroczynnej substancji. Błonnik pobudza pracę jelit, w związku z tym jest skutecznym lekiem na zaparcia. Dzięki błonnikowi można nie tylko uregulować pracę układu pokarmowego, lecz także uchronić się przed poważnymi schorzeniami jelita grubego, w tym przed rakiem jelita grubego.

Suszone figi mogą obniżyć ciśnienie

Suszone figi są także skarbnicą potasu (680 mg/100 g), który obniża ciśnienie. Dzięki niemu naczynia krwionośne są bardziej drożne, co sprawia, że krew krąży swobodniej, a ciśnienie tętnicze spada. Ponadto potas przyspiesza wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, co również przyczynia się do obniżenia poziomu ciśnienia. W związku z tym po suszone figi powinny sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym.

Ponadto suszone figi zawierają duże ilości błonnika, dzięki któremu wpływają na obniżenie cholesterolu we krwi, co chroni przed miażdżycą i związanymi z nią chorobami serca, m.in. przed udarem mózgu czy zawałem serca.

Z kolei współczesna fitoterapia poleca pić sok z fig, by wzmocnić serce i naczynia wieńcowe. Stosowany jest on również w leczeniu anemii.

To ci się przyda

Wartości odżywcze świeżych/suszonych fig (w 100 g)

Wartość energetyczna - 74/249 kcal
Białko ogółem - 0.75/3.30 g
Tłuszcz - 0.30/0.93  g
Węglowodany - 19.18 g (w tym cukry proste 16.26 g)/63.87 g (w tym cukry proste 47.92 g)
Błonnik - 2.9/9.8 g

Minerały

Wapń – 35/162 mg
Żelazo  - 0.37/2.03 mg
Magnez  - 17/68 mg
Fosfor  - 14/67 mg
Potas  - 232/680 mg
Sód – 1/10 mg
Cynk  - 0.15/0.55 mg

Witaminy

Witamina C – 2/1.2 mg
Witamin A - 142/10 IU
Tiamina – 0.060/0.085 mg
Ryboflawina – 0.050/0.082 mg
Niacyna - 0.400/0.619 mg
Witamina B-6  - 0.113/0.106 mg
Kwas foliowy -  6/9 ug
Witamina E  – 0.11/0.35 mg
Witamina K 1 (filochinona) - 4.7/15.6 ug

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Suszone figi pomogą złagodzić stres i poprawić pamięć

W 100 g suszonych fig znajduje się aż 68 mg magnezu - pierwiastka, który stabilizuje pracę układu nerwowego oraz funkcjonowanie i aktywność mózgu. Dzięki temu suszone figi mogą zmniejszyć rozdrażnienie, nerwowość, zmęczenie, a także poprawiać sen, pamięć i usprawnić myślenie. W związku z tym owoce te są polecane przede wszystkim osobom, które żyją w ciągłym stresie, mają problemy ze snem oraz ciężko pracują fizycznie i umysłowo (np. uczniom, studentom).

To ci się przyda

Figi - jak kupować?

Figi powinny być delikatnie i miękkie w dotyku. Jednak najlepsze są te, które pokrywa biały, równomierny nalot. W żadnym wypadku nie jest to oznaka pleśni. Jest to wytrącający się cukier, który świadczy o tym, że figi są wystarczająco dojrzałe i soczyste.

Po zakupie figi należy przechowywać w niskiej temperaturze, najlepiej w lodówce.

Figi - jak jeść?

Wystarczy umyć figi pod bieżącą wodą, a następnie pokroić na cztery cząstki i rozchylić je. Miękki miąższ najwygodniej zjeść łyżeczką. Owoców nie obiera się ze skórki.

Figi mogą uchronić skórę przed promieniami UV?

Według naukowców, niektóre owoce i warzywa, które są bogate w pigmenty, m.in. jagody, jeżyny, czarne winogrona, pomarańcze, dynia, jarmuż, a także figi, mają w swoim składzie specjalne związki, które pomagają chronić skórę o każdej porze dnia przed szkodliwymi promieniami UV. Niestety, aby owoce i warzywa miały ten sam efekt ochronny co filtr SPF 10, należałoby dziennie spożyć ogromne ich ilości, np. opakowanie jarmużu i kilogram ciemnych winogron.

Ważne

Figi nie dla migrenowców

Figi, a także daktyle i rodzynki, mogą powodować migrenę lub zaostrzać jej objawy. Zawierają białka, mające w składzie tyraminę, która wywołuje bóle głowy.

Figi raczej nie dla cukrzyków

Suszone figi mają średni indeks glikemiczny (IG=40), w związku z tym nie powinny po nie sięgać osoby zmagające się z cukrzycą. Surowe figi mają nieco niższy indeks glikemiczny (IG=35), ale w większości składają się z cukrów prostych (na 19,18 g węglowodanów aż 16,26 g to fruktoza i glukoza), które gwałtownie podnoszą poziom glukozy we krwi.

Figi a odchudzanie. Ile kalorii mają figi?

Osoby na diecie również powinny wyeliminować suszone figi ze swojego jadłospisu, ponieważ są dość kaloryczne (249 kcal w 100 g). Te surowe mają o wiele mniejszą wartość energetyczną (74 kcal w 100 g), jednak mimo to powinny być spożywane z umiarem i koniecznie przed porą obiadową. Zjedzone po południu lub wieczorem mogą odłożyć się w postaci zbędnej tkanki tłuszczowej, ponieważ duża ilość cukru, jaką zawierają figi, nie zdąży zostać spalona.

To ci się przyda

Figi nadają się na przetwory - dżemy, konfitury, marmolady, galaretki itd. Pasują też do sałatek, a nawet serów białych i żółtych, włoskich wędlin czy pieczonych mięs. Z kolei suszone owoce można dodać do owsianki czy kompotu. Nadają się także na wina i nalewki.

Nalewka figowa - przepis

W medycynie niekonwencjonalnej nalewka figowa działa ogólnie wzmacniająco, korzystnie wpływa na serce i naczynia wieńcowe, może być również pomocniczo stosowana w leczeniu anemii. Prócz tego łagodzi kaszel i bóle gardła.

Składniki:

  • 2 litry spirytusu 96 proc.,
  • 2 litry wody,
  • 400 g suszonych fig,
  • 4 goździki.

Figi i goździki wsyp do szklanego naczynia i zalej spirytusem zmieszanym z wodą. Naczynie szczelnie zamknij i odstaw w ciepłe i ciemne miejsce na 14-16 dni. Następnie płyn zlej i przecedź przez bibułę filtracyjną. Potem przelej do butelek, zamknij je szczelnie i wynieś do piwnicy, gdzie nalewka powinna dojrzewać przez minimum 6 miesięcy. Po tym czasie nalewka jest gotowa do spożycia.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
a
|

chętnie bym przeczytał artykuł ale reklama po prawej stronie nie daje się zamknąć.

Cezar
|

"Zapisane w gwiazdach" ? - co za bzdury, co za zabobony. No chyba, że w gwiazdach "jest zapisana" głupota danego człowieka, czyli uleganie nałogom (nikotynizm, alkoholizm), fatalne nawyki żywieniowe, niechęć do zdrowotnej aktywności fizycznej itd., co ma FUNDAMENTALNE znaczenie skracające życie i powodujące choroby. Gwiazdy tu o NICZYM nie decydują, o żadnej długości życia, decydujący jest tu ROZSĄDEK danego człowieka, długość życia i zdrowie jest w rękach danego człowieka, a nie w gwiazdach. Jak to niektórzy szukają usprawiedliwień - prowadzą fatalny tryb życia, nie dbają o siebie, a gdy zdrowie szlag trafi lub ktoś zejdzie w młodym wieku, to winny jest "zapis w gwiazdach". Co za bzdury !

czesio1957
|

Zgadzam się z taką informacją

Zdz.
|

Tak właśnie jest ,nie podnoszą poziomu cukru. Chleb pszenny ma 65 i więcej ; ig; Jest polecany i w szpitalach serwowany cukrzykom i jest ok ????? cha, cha ,cha.

Helmut
|

Zgadzam się w 100 %
Mleko to jeden wielki scheiß!

edi
|

To już nie dało się dołączyć zdjęcia?

mała
|

właśnie jem figi kupione w Hiszpanii przez moja teściową PYCHOTA:):):)

Wojtek
|

Jadłem w Grecji tego lata. Pycha. Słodka.

Bartosz
|

Proponuję niczego nie jeść i nie oddychać. Wszystko zaszkodzi nawet zatrute powietrze. Figi suszone uwielbiam. Natomiast zjadłem ostatnio figę świeżą. W smaku jak surowy ogórek, mdła, nie słodka. Może te sprowadzane do Polski takie g.... Dla zdrowia może kiedyś jeszcze zjem.
I tak nie będę dłużej żył niż w gwiazdach mam zapisane.

daria
|

po to wszystko i tak do piachu i tak do piachu...