KALAREPA - właściwości i wartości odżywcze. Ile kalorii ma kalarepa?

2015-06-30 14:10 Monika Majewska

Kalarepa to warzywo, które ma wiele wartości odżywczych. Zawiera niemalże wszystkie witaminy i pierwiastki mineralne i chroniącą oczy luteinę. Jednak mało kto wie, że jest źródłem izotiocyjanów i indoli - substancji, które chronią organizm przed rozwojem nowotworów.  Sprawdź, jakie jakie jeszcze właściwości i wartości odżywcze ma kalarepa.

Kalarepa (Brassica oleracea var. gongylodes) to warzywo, którego właściwości i wartości odżywcze doceniono już w starożytnym Rzymie, gdzie nazywana była kapustą pompejańską. Kalarepa należy bowiem - razem z kapustą, brukselką, kalafiorem, brokułem i jarmużem - do rodziny warzyw kapustnych, którą łączą izotiocyjany i indole - związki chroniące przed rozwojem nowotworów.

Kalarepa - właściwości przeciwnowotworowe

Kalarepa, podobnie jak inne zielone warzywa liściaste, ma właściwości przeciwnowotworowe. Z badań opublikowanych przez chińskich naukowców na kongresie American Association for Cancer Research w Chicago w 2012 roku wynika, że kalarepa - razem z sałatą, kapustą, brokułami, jarmużem i kalafiorem - zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi, a nawet pomaga pokonać chorobę. W eksperymencie wzięło udział 5 tys. kobiet z tym nowotworem w różnym stopniu zaawansowania. Okazało się, że kobiety, które ciągu 3 lat od rozpoznania choroby spożywały około kilogram dziennie warzyw kapustnych, były mniej zagrożone przedwczesną śmiercią. Poza tym zmniejszyło się ryzyko nawrotu nowotworu.

Za właściwości przeciwnowotworowe kalarepy odpowiadają związki siarkowe – glukozynolany, które rozkładają się na dwie substancje: izotiocyjany i indole. Warto wiedzieć, że szczególnie wysoką zawartość glukozynolanów mają wasabi (165-281 mg/100 g) i chrzan (12-160 mg/100 g), a także właśnie warzywa należące do rodziny Cruciferae - kalafior (23-43 mg/100 g), rzodkiewka czarna (81-92 mg/100 g), brokuły (surowe - 19-127 mg/100 g), jarmuż, rzeżucha (20-658 mg/100 g). Natomiast w 100 g kalarepy znajduje się 40-52 mg tych substancji.

Naukowcy podkreślają jednak, że dla określenia dokładnych mechanizmów działania tych substancji konieczne są dalsze badania, zarówno na modelach zwierzęcych, jak i u ludzi.

To ci się przyda

Wartości odżywcze kalarepy surowej/gotowanej (w 100 g)

Wartość energetyczna - 27/29 kcal
Białko ogółem - 1.70/1.80 g
Tłuszcz - 0.10/0.11 g
Węglowodany - 6.20/6.69 g (w tym cukry proste 2.60/2.80)
Błonnik - 3.6/1.1 g

Witaminy

Witamina C – 62/54 mg
Tiamina – 0.050/0.040 mg
Ryboflawina – 0.020/0.020 mg
Niacyna - 0.400/0.390 mg
Witamina B6  - 0.150/0.154 mg
Kwas foliowy -  16/12 µg
Witamina A – 36/35 IU
Witamina E – 0.48/0.52 mg
Witamina K - 0.1/0.1 µg

Minerały

Wapń – 24/25 mg
Żelazo - 0.40/0.40 mg
Magnez - 19/19 mg
Fosfor - 46/45 mg
Potas - 360/340 mg
Sód – 20/21 mg
Cynk - 0.03/0.31 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Kalarepa - właściwości grzybo- i bakteriobójcze

Izotiocyjany i indole wykazują także działanie grzybo- i bakteriobójcze. Mogą zwalczyć m.in. bakterię H. pylori, która w większości przypadków odpowiada za rozwój wrzodów żołądka i dwunastnicy. W związku z tym regularne spożywanie kalarepy i innych warzyw kapustnych może zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia tej choroby.

Kalarepa na zdrowe oczy

Kalarepa jest źródłem luteiny - substancji, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Luteina to żółty barwnik (w niektórych warzywach maskowany jest przez zielony barwnik roślinny – chlorofil), który w największej ilości gromadzi się w plamce żółtej oka, odpowiedzialnej za prawidłowy proces widzenia. Chroni także oko przed promieniowaniem UVA i UVB.

Należy jednak pamiętać, że luteina traci swoje właściwości pod wpływem długiego gotowania czy nawet siekania warzyw metalowym nożem.

Ważne

Jadalna jest zarówno zgrubiała, kulista łodyga, którą fachowcy określają „jabłkiem” (może być zielona, żółtawa lub w niebieskawym, fioletowym odcieniu), jak i liście na długich ogonkach, które są zacznie bogatsze w prozdrowotne substancje. Liście zawierają zdecydowanie więcej witaminy C, białka, wapnia w porównaniu ze zgrubieniami.

Liście kalarepy dla anemików

Liście kalarepy są skarbnicą żelaza. W związku z tym powinny je włączyć do diety zwłaszcza osoby zmagające się z niedokrwistością wynikającą z niedoboru tego pierwiastka.

Liście kalarepy na oczyszczenie organizmu

Liście kalarepy są skarbnicą chlorofilu - związku, który wykazuje właściwości detoksykacyjne. Wspiera pracę wątroby w procesie usuwania toksyn z organizmu, a także reguluje perystaltykę jelit, hamuje stany zapalne i przyspiesza gojenie ran.

Kalarepa a odchudzanie

Kalarepę powinny włączyć do diety osoby odchudzające się. Kalarepa jest niskokaloryczna (27 kcal/100 g) i można ją podgryzać zamiast słodyczy lub niezdrowych chipsów. Poza tym zawiera błonnik, który jest nieodłącznym elementem diety odchudzającej.

Kalarepa - zastosowanie w kuchni

Młode kalarepy są chrupiące, delikatne w smaku, słodkawe, dlatego najlepiej jeść na surowo, np. pokrojoną w plastry. W takiej właśnie postaci zachowuje najwięcej wartości odżywczych.

Kalarepa należy do grupy warzyw o zawartości 5–10 proc. węglowodanów, co oznacza, że cukrzycy mogą ją jeść w zasadzie bez ograniczeń

Natomiast te starsze, które są twardsze, świetnie sprawdzają się na ciepło. Można je gotować, zapiekać i dusić. Można również wydrążyć środek i faszerować. Ponadto kalarepa nadaje się do zup, surówek czy zapiekanek. Z kolei Węgrzy jadają kalarepę jak szparagi - pokrojoną w paski i ugotowaną z gorącym sosem. Natomiast młode liście można pokroić jak natkę pietruszkę i dodać do sałatki lub surówki.

To ci się przyda

Kalarepa - jak kupować i przechowywać?

Należy wybierać kalarepy małe lub średnie (większe bywają twarde i włókniste), które mają sztywne, zielone, pozbawione śladów żółknięcia liście. Przed kupieniem kalarepy warto wziąć ją w dłoń i sprawdzić, ile waży – powinna być cięższa niż wskazuje to jej wielkość.

Kalarepę (bulwy bez liści) można przechowywać w temperaturze pokojowej 2-3 dni, a w lodówce, w foliowym woreczku, do tygodnia. Natomiast iście wytrzymają w niskiej temperaturze do 2 dni.

Bibliografia:

Kwiatkowska E., Izotiocyjaniany wasabi (Wasabia japonica), "Postępy Fitoterapii" 2007, nr 1

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
KKKK
|

Wyraziłem wątpliwość czy można jeść dziennie 1 kg. warzyw kapustnych.
Odpowiedzialność za dane ??!!!
Zero reakcji portalu. A co z odpowiedzialnością karną ???

KKKKKKK
|

spożywały około kilogram dziennie warzyw kapustnych

http://www.poradnikzdrowie....