Brokuły - właściwości i wartości odżywcze

2019-10-24 12:26 Monika Majewska

Brokuły posiadają wyjątkowe właściwości zdrowotne. Między innymi chronią przed rakiem, wrzodami żołądka, anemią, a także korzystnie wpływają na funkcjonowanie wzroku i regulują poziom cukru we krwi, co jest szczególnie ważne dla cukrzyków. Wszystko dzięki zawartości witamin, składników mineralnych i sulforafanu - silnego przeciwutleniacza. Sprawdź, jakie właściwości odżywcze i zdrowotne posiadają brokuły.

Brokuły, inaczej zielony kalafior lub kapusta szparagowa, posiadają wyjątkowe właściwości i wartości odżywcze, co czyni je jednymi z najzdrowszych warzyw na świecie. Poza tym brokuły w smaku są delikatniejsze niż ich kuzyn kalafior, a co za tym idzie - są zdecydowanie smaczniejsze i można je komponować z wieloma potrawami.

Brokuły - właściwości antynowotworowe

Brokuły wykazują właściwości antynowotworowe dzięki zwartości sulforafanu - silnego przeciwutleniacza, który blokuje powstawanie nowotworowych mutacji DNA oraz ułatwia likwidację komórek tworzącego się nowotworu. Sulforafan może uchronić m.in. przed rakiem prostaty, piersi, płuc i jelita grubego, jednak tylko pod warunkiem, że brokuły będą odpowiednio ugotowane - zaznaczają naukowcy z University of Illinois na łamach "Journal of Food Science".

Z badań naukowców wynika, że warzywa zachowują swoje antyrakowe właściwości, gdy są blanszowane w temperaturze 76 st. C, a nie 86 st. C, jak to jest praktykowane do tej pory. Przegotowanie warzyw niszczy bowiem myrozynazę - enzym, który jest niezbędny do produkcji sulforafanu - wyjaśniają badacze. W związku z tym, że blanszowanie w wysokiej temperaturze jest wstępem do mrożenia warzyw, zamrożone brokuły nie zachowują zdolności wytwarzania sulforafanu, a co za tym idzie - nie mają one właściwości antyrakowych. Rozwiązaniem jest przyrządzanie brokułu na parze przez max. 3-4 minuty.

Inni amerykańscy naukowcy zalecają, by gotowane brokuły spożywać razem z innymi produktami zawierającymi aktywną mirozynazę, m.in. musztardą, rzodkiewkami, rukolą, wasabi i wszystkimi surowymi warzywami kapustnymi. Dzięki temu w brokułach szybciej aktywują się właściwości przeciwnowotworowe. Działanie antyrakowe wzmacnia także ich łączenie z pomidorami.

Brokuły mogą złagodzić objawy autyzmu

Brokuły mogą na jakiś czas złagodzić objawy autyzmu - przekonują naukowcy ze Szpitala Dziecięcego MassGeneral i Uniwersytetu Medycznego Johna Hopkinsa (USA) na łamach czasopisma "PNAS". Wszystko dzięki zawartości sulforafanu, który chroni przed stanem zapalnym wywoływanym przez stres oksydacyjny, charakterystyczny dla osób z autyzmem. Jak twierdzą badacze, terapia z zastosowaniem tej substancji poprawia ogólne funkcjonowanie chorych. Jak wynika z badań, pacjenci, którzy do tej pory nie porozumiewali się głosem, mową ani gestem, stali się bardziej komunikatywni (np. podają drugiemu człowiekowi rękę). Ograniczone zostały także ich dziwne zachowania. Niestety, efekty terapii są tylko czasowe i ustępują wraz z jej zakończeniem.

Brokuły mogą uchronić przed wrzodami

Brokuły oraz kiełki brokułów mogą uchronić przed wrzodami żołądka i dwunastnicy. Zawarty w tych zielonych warzywach ww. sulforafan niszczy Helicobacter pylori – bakterie, które mogą się przyczynić do rozwoju wrzodów, a także szeregu innych zaburzeń, w tym zapalenia błony śluzowej żołądka, zapalenia przełyku, a nawet raka żołądka - przekonują naukowcy z Johns Hopkins University School of Medicine w Baltimore (USA). Z ich badań wynika, że sulforafan zabija Helicobacter pylori niezależnie od tego, czy bakteria jest wewnątrz, czy na zewnątrz komórek błony śluzowej żołądka. Ponadto zabija nawet szczepy, które stają się oporne na powszechnie stosowane antybiotyki.

Brokuły na nadciśnienie tętnicze

Brokuły są skarbnicą potasu - 100 g ugotowanych warzyw zawiera aż 295 mg tego pierwiastka. Dzięki potasowi naczynia krwionośne są bardziej drożne, co sprawia, że krew krąży swobodniej. Efektem jest spadek ciśnienia. Ponadto potas przyspiesza wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, co również sprzyja obniżeniu poziomu ciśnienia. W związku z tym powinny po nie sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym.

To ci się przyda

Wartość odżywcza ugotowanych brokułów w 100 g

Wartość energetyczna - 35 kcal
Białko ogółem - 2,38 g
Tłuszcz - 0,41 g 
Węglowodany - 7,18 g
Błonnik - 3,3 g

Witaminy

Witamina C – 64,9 mg
Tiamina – 0,063 mg
Ryboflawina – 0,123 mg
Niacyna - 0,553 mg
Witamina B6  - 0,200 mg
Kwas foliowy -  108 μg
Witamina A – 1548 IU
Witamina K - 141,1 μg

Minerały

Wapń – 40 mg
Żelazo  - 0,67 mg
Magnez  - 21 mg
Fosfor - 67 mg
Potas  - 293 mg
Sód – 41 mg
Cynk  - 0,45 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Brokuły na mocne stawy

Brokuły wzmacniają stawy i sprawiają, że są bardziej elastyczne. Wszystko m.in. dzięki zawartości w sporych ilościach witaminy C (64,9 mg w 100 g ugotowanych warzyw), która jest niezbędna do wytwarzania kolagenu, który buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien.

Brokuły na zdrowe oczy

Brokuły zawierają luteinę, zeaksantynę, witaminę B2 i witaminę C - substancje, które zabezpieczają przed zaburzeniami wzroku związanymi z wiekiem. Mogą m.in. zmniejszyć ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.

Brokuły a cukrzyca

IG brokułów = 15, jednak cukrzycy powinni po nie sięgać nie tylko ze względu na niski indeks glikemiczny. Brokuły mogą bowiem zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego u chorych na cukrzycę, którzy, ze względu na wysoki poziom glukozy we krwi, są aż pięciokrotnie bardziej narażeni na rozwój tych chorób niż inni pacjenci - przekonują naukowcy z University of Warwick, których wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie "Diabetes". Swoje wyjątkowe właściwości brokuły zawdzięczają sulforafanowi, który pobudza wytwarzanie enzymu chroniącego naczynia krwionośne i pozwala się im regenerować.

Ponadto warzywa te zawierają chrom, którego współdziałanie z insuliną zapewnia zachowanie optymalnego poziomu cukru we krwi.

Brokuły a odchudzanie

Brokuły są niskokaloryczne - w 100 g ugotowanych warzyw dostarcza tylko 35 kcal. Poza tym posiadają błonnik, który wypełnia żołądek, na długo dając uczucie sytości, a co za tym idzie - zapobiega podjadaniu. Nie powinny być jednak głównym składnikiem diety odchudzającej, ponieważ, podobnie jak inne warzywa kapustne, powodują wzdęcia i gazy.

To ci się przyda

Brokuły - jak przygotować?

Brokuły można jadać na surowo, maczać w śmietanie, kwaśnym mleku lub majonezie. Poza tym smakują wybornie zapiekane w beszamelowym sosie lub w postaci zupy-kremu.

WYPRÓBUJ: Przepis na brokuły pod beszamelem

Brokuły, jak wszystkie warzywa kapustne, mają właściwości gazotwórcze. Aby je złagodzić, brokuły należy podawać z czosnkiem, imbirem, koprem lub kminkiem.

SPRAWDŹ: Przepis na sałatkę brokułową z selerem i orzechami

Przepis na makaron z pesto i brokułami

Źródło: x-news.pl/TVN Style

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
Andrew Zakopane
|

Dostałem wysypkę alergiczną najprawdopodobniej od brokuła lub mięsa drobiowego, ale bardziej podejrzewam brokuła bo Panie w sklepie mówiły, że też ponoć dostały alergii od brokuła. Jadłem go co 3-4 dni bo był na promocji i mam zaczerwienienia na rękach i nogach i swędzenie już około 2 tygodni. Wcześniej jadłem brokuły i nic mi nie było więc nie wiem czy za dużo czy jakaś szkodliwa partia. A potem się mówi żeby jeść dużo warzyw bo są zdrowe...

do Andrzeja
|

po cieciu lub żuciu brokuła myrozyna łączy się jeszcze z czyms tam i tworzy się sulforafan. proces ok 40 minut trwa. A sam sulforafan jest odporny na wysokie temperatury już. Więc dwa wyjścia, albo bardzo drobno pokroić i poczekać ok 40 min przed gotowaniem, albo jak po prostu zjeść surowy brokuł, co jest najzdrowsze.

Andrzej
|

Do autorki artykułu: Pani Moniko napisała pani, że brokuł zawiera sulforafan, po czym parę zdań dalej pisze pani, że 'blanszowanie warzyw (86 st. C) niszczy myrozynazę - enzym, który jest niezbędny do produkcji sulforafanu'. Produkcji? To kiedy jest wytwarzany ten sulforafan, po zbiorze warzyw?

Marcin
|

Błonnika ludzki organizm nie trawi :)

ja
|

ale chwalisz sie czy żalisz

Bastian, też:)
|

3,5 tysiąca kalorii dla 28 latka, który ma prawie 2 m wzrostu misiaczku jest jak skubanie ziarenek dla ptaszka, pakowanie w mięśnie nie ma tu nic do rzeczy. Ja przykładowo mam idealnie wyliczoną dietę i spalenie tysiąca kalorii czyli wasza "idealna" dieta, to dla mojego organizmu jest wysiłkiem by dobrze się wyspać. Tyle mój organizm spala po dobrym 7 - godzinnym śnie. Ilość kalorii nie jest ważna według mnie jak ich jakość. Ale nie dotyczy to lasek które nagminnie się odchudzają a ich metabolizm nie jest w stanie strawić nawet batonika. XD.

Kasia
|

Jeżeli potrzebujesz TAKĄ ilość kalorii, to albo jesteś górnikiem, hutnikiem, drwalem lub wykonujesz inną ciężką pracę fizyczną (chylę czoła), albo pakujesz w mięśnie (przykro mi,to jest wstrętne...)

Tasior
|

4 minuty na parze? Toż to chyba nic nie zmiękną?

Brokuła na surowo nie jadłem, za to sałatka z surowego kalafiora, kukurydzy i koperku - suuuper!

bastian
|

No tak wszędzie gdzie sobie czytam artykuł o pożywieniu to zawsze widzę jako wyznacznik idealności ilość kalorii. Ja potrzebuję ponad 3,5 tysiąca kalorii dziennie. Potrzebuję zdrowych kalorii, a nie kalkulatora. Brokuły świetnie nadają się z makaronem ze zboża pełnowartościowego z dodatkiem skrystalizowanego pod temperaturą miodu gryczanego. Dziwne połączenie....spróbujcie;). Kalorie to ja mam gdzie spalić xd.

do lilka
|

to wciąż najlepsza opcja, gdy nie ma tych świeżych