Brokuły - właściwości i wartości odżywcze

2021-09-08 16:28

Brokuły posiadają wyjątkowe właściwości zdrowotne. Między innymi chronią przed rakiem, wrzodami żołądka, anemią, a także korzystnie wpływają na funkcjonowanie wzroku i regulują poziom cukru we krwi, co jest szczególnie ważne dla cukrzyków. Wszystko dzięki zawartości witamin, składników mineralnych i sulforafanu - silnego przeciwutleniacza. Sprawdź, jakie właściwości odżywcze i zdrowotne posiadają brokuły.

Spis treści

  1. Brokuły - właściwości antynowotworowe
  2. Brokuły - właściwości lecznicze
  3. Brokuły a odchudzanie
  4. Brokuły - wartości odżywcze
  5. Brokuły - jak przygotować?

Brokuły, inaczej zielony kalafior lub kapusta szparagowa, posiadają wyjątkowe właściwości i wartości odżywcze, co czyni je jednymi z najzdrowszych warzyw na świecie. Poza tym brokuły w smaku są delikatniejsze niż ich kuzyn kalafior, a co za tym idzie - są zdecydowanie smaczniejsze i można je komponować z wieloma potrawami.

Brokuły - właściwości antynowotworowe

Brokuły wykazują właściwości antynowotworowe dzięki zwartości sulforafanu - silnego przeciwutleniacza, który blokuje powstawanie nowotworowych mutacji DNA oraz ułatwia likwidację komórek tworzącego się nowotworu.

Sulforafan może uchronić m.in. przed rakiem prostaty, piersi, płuc i jelita grubego, jednak tylko pod warunkiem, że brokuły będą odpowiednio ugotowane - zaznaczają naukowcy z University of Illinois na łamach "Journal of Food Science".

Z badań naukowców wynika, że warzywa zachowują swoje antyrakowe właściwości, gdy są blanszowane w temperaturze 76 st. C, a nie 86 st. C, jak to jest praktykowane do tej pory. Przegotowanie warzyw niszczy bowiem myrozynazę - enzym, który jest niezbędny do produkcji sulforafanu - wyjaśniają badacze.

W związku z tym, że blanszowanie w wysokiej temperaturze jest wstępem do mrożenia warzyw, zamrożone brokuły nie zachowują zdolności wytwarzania sulforafanu, a co za tym idzie - nie mają one właściwości antyrakowych. Rozwiązaniem jest przyrządzanie brokułu na parze przez max. 3-4 minuty.

Inni amerykańscy naukowcy zalecają, by gotowane brokuły spożywać razem z innymi produktami zawierającymi aktywną mirozynazę, m.in. musztardą, rzodkiewkami, rukolą, wasabi i wszystkimi surowymi warzywami kapustnymi.

Dzięki temu w brokułach szybciej aktywują się właściwości przeciwnowotworowe. Działanie antyrakowe wzmacnia także ich łączenie z pomidorami.

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

Zbilansowane dieta to klucz do zdrowia i lepszego samopoczucia. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie. Wybieraj spośród tysięcy przepisów na zdrowe i smaczne dania z wykorzystaniem dobrodziejstw natury. Ciesz się indywidualnie dobranym menu, stałym kontaktem z dietetykiem i wieloma innymi funkcjonalnościami już dziś!

Brokuły - właściwości lecznicze

Brokuły mogą złagodzić objawy autyzmu

Brokuły mogą na jakiś czas złagodzić objawy autyzmu - przekonują naukowcy ze Szpitala Dziecięcego MassGeneral i Uniwersytetu Medycznego Johna Hopkinsa (USA) na łamach czasopisma "PNAS".

Wszystko dzięki zawartości sulforafanu, który chroni przed stanem zapalnym wywoływanym przez stres oksydacyjny, charakterystyczny dla osób z autyzmem. Jak twierdzą badacze, terapia z zastosowaniem tej substancji poprawia ogólne funkcjonowanie chorych.

Jak wynika z badań, pacjenci, którzy do tej pory nie porozumiewali się głosem, mową ani gestem, stali się bardziej komunikatywni (np. podają drugiemu człowiekowi rękę). Ograniczone zostały także ich dziwne zachowania. Niestety, efekty terapii są tylko czasowe i ustępują wraz z jej zakończeniem.

Brokuły mogą uchronić przed wrzodami

Brokuły oraz kiełki brokułów mogą uchronić przed wrzodami żołądka i dwunastnicy. Zawarty w tych zielonych warzywach ww. sulforafan niszczy Helicobacter pylori – bakterie, które mogą się przyczynić do rozwoju wrzodów, a także szeregu innych zaburzeń, w tym zapalenia błony śluzowej żołądka, zapalenia przełyku, a nawet raka żołądka - przekonują naukowcy z Johns Hopkins University School of Medicine w Baltimore (USA).

Z ich badań wynika, że sulforafan zabija Helicobacter pylori niezależnie od tego, czy bakteria jest wewnątrz, czy na zewnątrz komórek błony śluzowej żołądka. Ponadto zabija nawet szczepy, które stają się oporne na powszechnie stosowane antybiotyki.

Brokuły na nadciśnienie tętnicze

Brokuły są skarbnicą potasu - 100 g ugotowanych warzyw zawiera aż 295 mg tego pierwiastka. Dzięki potasowi naczynia krwionośne są bardziej drożne, co sprawia, że krew krąży swobodniej. Efektem jest spadek ciśnienia.

Ponadto potas przyspiesza wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, co również sprzyja obniżeniu poziomu ciśnienia. W związku z tym powinny po nie sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem tętniczym.

Brokuły na mocne stawy

Brokuły wzmacniają stawy i sprawiają, że są bardziej elastyczne. Wszystko m.in. dzięki zawartości w sporych ilościach witaminy C (64,9 mg w 100 g ugotowanych warzyw), która jest niezbędna do wytwarzania kolagenu, który buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien.

Brokuły na zdrowe oczy

Brokuły zawierają luteinę, zeaksantynę, witaminę B2 i witaminę C - substancje, które zabezpieczają przed zaburzeniami wzroku związanymi z wiekiem. Mogą m.in. zmniejszyć ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.

Brokuły a cukrzyca

IG brokułów = 15, jednak cukrzycy powinni po nie sięgać nie tylko ze względu na niski indeks glikemiczny. Brokuły mogą bowiem zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego u chorych na cukrzycę, którzy, ze względu na wysoki poziom glukozy we krwi, są aż pięciokrotnie bardziej narażeni na rozwój tych chorób niż inni pacjenci - przekonują naukowcy z University of Warwick, których wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie "Diabetes".

Swoje wyjątkowe właściwości brokuły zawdzięczają sulforafanowi, który pobudza wytwarzanie enzymu chroniącego naczynia krwionośne i pozwala się im regenerować.

Ponadto warzywa te zawierają chrom, którego współdziałanie z insuliną zapewnia zachowanie optymalnego poziomu cukru we krwi.

Brokuły a odchudzanie

Brokuły są niskokaloryczne - w 100 g ugotowanych warzyw dostarcza tylko 35 kcal. Poza tym posiadają błonnik, który wypełnia żołądek, na długo dając uczucie sytości, a co za tym idzie - zapobiega podjadaniu.

Nie powinny być jednak głównym składnikiem diety odchudzającej, ponieważ, podobnie jak inne warzywa kapustne, powodują wzdęcia i gazy.

Beszamel - Brokuły - dlaczego warto je jeść? Jakie mają właściwości?
To ci się przyda

Brokuły - wartości odżywcze

Wartość odżywcza ugotowanych brokułów w 100 g

Wartość energetyczna 35 kcal
Białko ogółem 2,38 g
Tłuszcz 0,41 g
Węglowodany 7,18 g
Błonnik 3,3 g
Witaminy
Witamina C 64,9 mg
Tiamina 0,063 mg
Ryboflawina 0,123 mg
Niacyna 0,553 mg
Witamina B6 0,200 mg
Kwas foliowy 108 μg
Witamina A 1548 IU
Witamina K 141,1 μg
Minerały
Wapń 40 mg
Żelazo 0,67 mg
Magnez 21 mg
Fosfor 67 mg
Potas 293 mg
Sód 41 mg
Cynk 0,45 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Brokuły - jak przygotować?

Brokuły można jadać na surowo, maczać w śmietanie, kwaśnym mleku lub majonezie. Poza tym smakują wybornie zapiekane w beszamelowym sosie lub w postaci zupy-kremu.

Brokuły, jak wszystkie warzywa kapustne, mają właściwości gazotwórcze. Aby je złagodzić, brokuły należy podawać z czosnkiem, imbirem, koprem lub kminkiem.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.