5 powodów, dla których warto jeść ZUPY

2018-08-25 13:57 Magdalena Moraszczyk - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: mgr inż. Joanna Wardak, dietetyk

Zupy coraz rzadziej goszczą na naszych stołach. Szkoda, bo są smaczne i zdrowe. A do tego bardzo proste i szybkie w przygotowaniu. Zupy są też nieodłącznym elementem diety odchudzającej. Sprawdź, dlaczego warto jeść zupy.

Zupy nie tuczą

Zupy sycą, ale nie tuczą, dlatego nawet dieta odchudzająca nie powinna zmusić cię do rezygnacji z nich. Czysta zupa ugotowana na wywarze warzywnym syci, ale nie jest kaloryczna. Porcja zupy jarzynowej (ok. 300 g) dostarcza ok. 100 kalorii. Bardziej kaloryczne są dodatki do zup, np. makaron, ziemniaki, ryż, dlatego należy je stosować z umiarem. Ale jeśli jesz tylko zupę, musi ona być „treściwa”. Możesz ugotować zupę na wywarze z chudego mięsa lub drobiu bez skórki. Aby była chudsza, po ugotowaniu wstaw wywar do lodówki i przed podgrzaniem zbierz z wierzchu widoczny tłuszcz. Śmietanę czy zasmażkę zastąp chudym mlekiem lub jogurtem albo łyżką oliwy. Korzyścią z jedzenia zupy jest to, że wypełnia żołądek i pozostaje mniej miejsca na drugie danie, zwykle bardziej kaloryczne.

Zupy dostarczają wielu składników odżywczych

W zupie łączymy zwykle różne składniki - warzywa, mięso, kasze, tłuszcze, dzięki temu właściwie ugotowana zupa jest źródłem niezbędnych i dobrze przyswajalnych składników odżywczych. Sporo w niej minerałów: potasu (reguluje gospodarkę wodną i ciśnienie krwi), fosforu i wapnia (budulec kości i zębów), żelaza, magnezu, fluoru. Dostarcza witaminy E i beta-karotenu (zwalczają wolne rodniki), kwasów organicznych i błonnika (regulują trawienie). Krótko gotowane zupy warzywne zawierają też pewną ilość witaminy C (silny antyoksydant) i witamin B (wzmacniają układ nerwowy, chronią przed skutkami stresu). W zupie na wywarze mięsnym jest białko i tłuszcz (umożliwia przyswojenie witaminy A, D, E i K). Zupa z makaronem, ryżem, kaszą dostarcza węglowodanów (źródło energii), a z dodatkiem mleka – witaminy D.

Zupy znakomicie rozgrzewają

W lecie można żyć na chłodnikach, zupach owocowych lub sałatach. W chłodne dni trzeba zjeść coś ciepłego, bo zimne potrawy dodatkowo wyziębiają organizm. W efekcie po sałatce szybko czujesz głód, pojadasz i przybierasz na wadze. Ponadto zimno osłabia układ odpornościowy, dlatego osoby, które przez cały dzień nie jedzą nic ciepłego, łatwiej łapią infekcje. Nie ma lepszego sposobu na rozgrzanie w mroźny dzień jak talerz gorącej zupy. Jeśli dodasz do wywaru dużo warzyw, cebulę albo czosnek, dodatkowo wzmocnisz układ odpornościowy do walki z wirusami i bakteriami.

Zupy to sposób na jedzenie warzyw

Aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość składników mineralnych i witamin, należy zjadać dziennie 1/2 kg warzyw. Jednak jemy ich za mało. Dotyczy to głównie dzieci, które na ogół nie lubią surówek, i osób starszych – często mają kłopoty z trawieniem lub gryzieniem, więc też ich unikają. Dla tych, którzy z takich czy innych powodów stronią od warzyw, dobrym rozwiązaniem są zupy warzywne, pod warunkiem że gotuje się je krótko (ok. 15 minut) i pod przykryciem (wyjątkiem są warzywa kapustne i o intensywnej zielonej barwie) – wtedy zachowują większość składników odżywczych. Najzdrowsza jest zupa świeża, przyrządzona tuż przed podaniem.

Zupy są łatwe w przygotowaniu

Niewątpliwą zaletą zupy jest to, że może ją ugotować każdy bez względu na umiejętności kulinarne. Wystarczą dobre chęci. Wbrew powszechnym opiniom wcale nie zabiera to dużo czasu – zupę z mrożonek przyrządzisz w ciągu kilku minut. Jeśli dodasz ziemniaki, kaszę, makaron albo ryż oraz ugotowane oddzielnie jajko lub fasolę, będzie stanowiła wartościowy, pożywny posiłek.

ZOBACZ więcej >> przepisów na zupy

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Iza
|

Warto wspomnieć o zupkach z proszku takie dwie istotne sprawy. Koniecznie trzeba czytać i to dokładnie składy przed ich kupnem bo wiele z nich ma bardzo niefajne dodatki, na przykład odradzam takich http://www.open-youweb.com/... oraz druga sprawa aby je porównywać, bo bywają lepsze i gorsze u różnych producentów. Nie warto kupować tych jakie mają w sobie chemie czy szkodliwe składniki.

Kuba
|

"Zupy nie tuczą" ?? Zapaśnicy sumo jedzą tylko 2 zupy dziennie łącznie 12 000 kcal

Wytrwała
|

Ja udowadniam na moim blogu na własnej prawdziwej historii www.wytrwala.blogspot.com, że naszymi polskimi sezonowymi warzywami i właśnie GOTOWANYMI, DUSZONYMI można pozbyć się wielu dolegliwości. Mi zniknęły dolegliwosci fizyczne i psychiczne, synkowi cofnęły się zachowania o cechach autystycznych, a córeczka pozbyła sie AZS. TO DZIAŁA!

ufo
|

Dlaczego wszystkie przepisy dot. ludzi z nadwagą. Mam 57 lat, wzrost 178 cm, waga 54 kg - nie jest to stan chorobowy, tyle ważę od 45 lat (taką mam przemianę materii). Poszukuję potraw (szczególnie gotowych) o wysokiej kaloryczności (niska kaloryczność mnie zabije). Dlaczego Winiary nie sprzedają potraw dla chudzielców, wycieńczonych np. chemioterapią, sportem itp. Nie cierpię gotować. Przydałaby się jakaś maszynka do szybkiego gotowania ziemniaków (wszystkie "cytoki" piszą, że ziemniaki gotują się w ciągu 20 min. - mnie i moim znajomym gotują się 40 min.) A może Winiary zaczną sprzedawać wysokokaloryczny wywar, który można dodać do jakiejś zupy mrożonej . P.S. Ziemniaki amerykańskie (smażone w dodatku ze skórą mnie nie interesują)
Pozdrawiam

Redakcja
|

Bardzo dziękujemy za informację o plagiacie. Kolejny raz przekonujemy się, że nasi czytelnicy są wspaniali! Już interweniowaliśmy i mamy nadzieję, że skopiowany tekst zostanie usunięty.
Pozdrawiamy PEACE serdecznie :)))

PEACE
|

NA STRONIE SERWISU WINIARY.PL POWYŻSZY TEKST ZOSTAŁ WYKORZYSTANY JAKO ZGŁOSZENIE DO KONKURSU.
OSOBA, KTÓRA SIĘ POD NIM PODPISAŁA TO Eligiusz Kaczmarek,
JEST TO EWIDENTYNY PLAGIAT, ZA KTÓRY MOŻE GROZIĆ PROCES CYWILNY. PODAJĘ BEZPOŚREDNI LINK DO KONKURSU, PROSZĘ SPRAWDZIĆ I INTERWENIOWAĆ:
http://www.winiary.pl/kocha...

POZDRAWIAM.

cieku
|

najbardziej lubicie ?

ula
|

Nie do końca masz rację. Warzywa krótko gotowane są o wiele lepiej trawione więc i przyswajanie witamin i minerałów jest lepsze. A ponadto lekko ugotowane są lepsze dla naszego ukł.pokarmowego głównie dla jelit.Dodatkowo jelita lubią połpłynną masę warzywną.No i kto tu ma rację?

HenryAbor
|

Jadłbym zupki gdyby były zdrowe i smaczne. Ale że są zaledwie smaczne i zdrowe dlatego też przed każdym gotowaniem zupki, czyli wyjaławianiem warzyw, prosze żonę, aby oddzieliła moja porcję warzyw i jem warzywka na surowo. Natomiast żonka swoja część warzywek poddaje skuteznemu wyjawiałaniu w procesie gotowania zupki. I samą zupkę zjada ze smakiem. Ja natomiast swoje surowe warzywka zjadam na zdrowie. Pozdrawiam zupkarzy i ich zupki.