Zdrowe odżywianie

W jakich godzinach jeść, żeby schudnąć i o jakiej porze dnia jeść, żeby być zdrowym? Popularne powiedzenie mówi o tym, by "śniadanie jeść jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak" i znajduje potwierdzenie w badaniach naukowych. Okazuje się, że nie tylko skład i jakość posiłków, ale też ich godziny i rozkład w ciągu dnia wpływają na stan zdrowia i masę ciała.
Zdrowe śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, nie powinien być omijany. Warto zatem zadbać, by jeść śniadania, nawet gdy rano nie mamy czasu. W kilka minut można przygotować zdrowe i pożywne śniadanie, które zapewni energię na pierwszą połowę dnia. Podpowiadamy, co powinno się znaleźć w zdrowym śniadaniu.
PFC czyli perfluorowane związki organiczne to substancje stosowane często w produkcji papierowych opakowań do żywności, m.in. frytek w lokalach typu fast food. PFC mają zdolność przenikania do produktów spożywczych i akumulowania się w organizmie człowieka. Mogą być bardzo niebezpieczne dla zdrowia.
Ulegamy kolejnym pokusom żywieniowym, lubimy dogadzać podniebieniu. Kusi nas chrupiący sznycelek prosto z patelni, nęci rozkoszny kawałek tortu, udekorowany bitą śmietaną. Jakie mogą być konsekwencje złych nawyków żywieniowych? Jakie błędy w żywieniu Polacy popełniają najczęściej?
Grzyby są smaczne pod warunkiem, że umiejętnie je przygotujesz. Zwykle przyrządzamy grzyby świeże, zapominając, że warto zrobić z nich także przetwory. Sprawdź, jak najlepiej wykorzystać poszczególne gatunki grzybów.
Mleko ma liczne wartości odżywcze - w jego skład wchodzą witaminy i pierwiastki mineralne, odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jednak mimo to jego właściwości budzą wiele kontrowersji. Sprawdź, czy mleko jest zdrowe.
Co pić w czasie upałów? Najlepiej wodę mineralną, która szybko ugasi pragnienie i skutecznie zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Sprawdzonym sposobem na upał jest także sok, najlepiej świeżo wyciśnięty z określonych owoców i warzyw, np. pomidorów. Jednak kawy lepiej unikać, bo może tylko pogorszyć stan zdrowia. Sprawdź, co pić, a czego nie pić w czasie upałów, by skutecznie ugasić pragnienie.
Probiotyki, czyli tzw. dobre bakterie, mają potwierdzone licznymi badaniami właściwości lecznicze - ich działanie wspomaga m.in. leczenie biegunek, alergii, atopii, chorób zapalnych jelit i wątroby, wzmacniają odporność organizmu. Probiotyki występują naturalnie w niektórych produktach spożywczych oraz są dostępne jako suplementy diety. Aby szczep bakterii został uznany za probiotyczny, musi spełniać szereg wymagań.
Pijesz, gdy odczuwasz silne pragnienie? To za późno, bo apetyt na coś mokrego świadczy o tym, że w organizmie zaczyna się odwodnienie. Ile trzeba pić dziennie, aby organizm prawidłowo funkcjonował? Sprawdź swój bilans wodny, czyli równowagę między wodą przyjmowaną a wydalaną.
Każdy zdaje sobie sprawę, że cukier w dużych ilościach znajduje się w słodyczach, deserach i napojach. Należy go unikać ze względu na ryzyko nadwagi i problemów zdrowotnych. Co jednak z pozornie zdrowymi produktami? Płatkami śniadaniowymi „fit”, batonami zbożowymi i jogurtami? W jakich „zdrowych” produktach spożywczych znajduje się dodany, ukryty cukier i czym je zastępować?
Żywność ekologiczna jest bardziej wartościowa niż konwencjonalna - potwierdza to wiele badań naukowych. Owoce i warzywa ekologiczne zawierają mniej pestycydów i rakotwórczych metali ciężkich, a więcej witamin niż te konwencjonalne. Natomiast ekologiczne mięso ma mniej tłuszczu i więcej białka niż to pochodzące od zwierząt z ferm przemysłowych. Sprawdź, jaka jest jeszcze różnica między żywnością ekologiczną a konwencjonalną.
Nadmierne spożywanie cukru sprzyja wystąpieniu raka. Niemiecki biochemik Otto Heinrich Warburg odkrył, że metabolizm nowotworów złośliwych jest uzależniony w znacznym stopniu od spożycia glukozy. Nasze organizmy nie są dostosowane do zbyt dużych ilości cukru w diecie. Obliczono, że aż 56 proc. spożywanych przez nas kalorii pochodzi ze źródeł, które nie istniały, gdy tworzyły się ludzkie geny

Zasady żywienia, informacje na temat zasad zdrowego odżywiania, przepisy, przepisy kulinarne, zasady zdrowego żywienia, diety lecznicze, zasady żywieniowe, dieta lecznicza, żywienie, zdrowa żywność, tabela kalorii, anemia, zdrowe diety, zdrowe jedzenie Co jeść żeby schudnąć? Jak jeść? Kiedy jeść? Ile jeść? Co z czym łączyć? Produkty, które służą zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Informacje o składnikach odżywczych (białka, węglowodany, tłuszcze, woda, minerały, witaminy). Pomocne kalkulatory żywieniowe, indeksy glikemiczne, tabele kalorii, diety. Porady i przepisy na zdrowe dania. Poznaj zasady żywienia i zmień złe nawyki żywieniowe. Dowiedz się jak odżywiać się zdrowo.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019