Zdrowe odżywianie

Lista szkodliwych (lub nie) substancji dodawanych do jedzenia w celu przedłużenia terminu przydatności lub polepszenia smaku czy zapachu jest bardzo długa. Warto znać niektóre oznaczenia i starać się ich wystrzegać. Niektóre, mniej popularne lub mniej szkodliwe, zawsze można na szybko sprawdzić. Jednak pewne podstawy trzeba znać, przede wszystkim po to, żeby wiedzieć, czego nie kupować!
Żywność funkcjonalna to taka, która oprócz funkcji odżywczej wywiera dodatkowo korzystny wpływ na organizm człowieka - podnosi odporność, wspomaga trawienie, obniża poziom złego cholesterolu, chroni przed infekcjami. Tymczasem jedynie 5-10 proc. jedzenia spełnia warunki żywności funkcjonalnej i rzeczywiście zasługuje na to miano.
Sztuczne mięso, mięso z próbówki, mięso z laboratorium - już wkrótce będzie powszechnie dostępne i z powodzeniem zastąpi mięso pochodzenia zwierzęcego. Co wyróżnia sztuczne mięso?
W dobrze skomponowanym śniadaniu nie może zabraknąć mleka i jego przetworów. To najlepsze źródło wapnia, budulca kości i zębów, którego jemy za mało. Mleczne śniadanie można szybko przygotować.
Popularność diety bezglutenowej rośnie. Na rynku pojawia się coraz więcej produktów niezawierających glutenu. Na sklepowych półkach oprócz powszechnie znanych makaronów ryżowych można znaleźć także makarony strączkowe o różnych grubościach i kształtach. Jakie są ich największe zalety i jakie dania można z nich przyrządzić?

Materiał sponsorowany

Niealkoholowe stłuszczenie wątroby to choroba, której wielu Polaków nie ma świadomości istnienia. Często pojawia się wraz z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze czy otyłość. W jej leczeniu bardzo ważna jest dieta. Dzięki właściwej diecie można także zapobiec jej pojawieniu się.
Specjaliści proponują nam nowy sposób zdrowego odżywiania, w którym podstawę codziennej diety stanowi... aktywność fizyczna. Jakie są zasady nowej piramidy zdrowego żywienia? Czego powinno się znaleźć w zdrowej diecie najwięcej, a czego najmniej?
Bisfenol A to związek wykorzystywany do produkcji tworzyw sztucznych. Najpowszechniej występuje w produktach z plastiku wykonanego z poliwęglanów, papierze termicznym do drukarek fiskalnych i jako powłoka wewnątrz puszek. BPA ma budowę zbliżoną do żeńskiego hormonu płciowego – estrogenu, dlatego może oddziaływać na funkcjonowanie układu hormonalnego. Według wiarygodnych badań naukowych bisfenol A działa niekorzystnie na wiele aspektów zdrowotnych.
Jakich produktów nie należy ze sobą łączyć? Biały ser, ryby, warzywa to zdrowe składniki, które powinny się znaleźć w każdej diecie. Jednak w połączeniu z pewnymi produktami, również bogatymi w substancje odżywcze, mogą stać się bezwartościowe albo, co gorsza, szkodliwe. Poznaj niekorzystne połączenia potraw, których lepiej unikać.
Mleko ma liczne wartości odżywcze - w jego skład wchodzą witaminy i pierwiastki mineralne, odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jednak mimo to jego właściwości budzą wiele kontrowersji. Sprawdź, czy mleko jest zdrowe.
Napar z imbiru działa rozgrzewająco na cały organizm, wykazuje także działanie antybakteryjne, przeciwpierwotniakowe, przeciwpasożytnicze i przeciwwirusowe. W medycynie ludowej napar z imbiru od wieków wykorzystywany był jako środek łagodzący mdłości i działający przyciwwymiotnie. Co ciekawe napar z imbiru zaparzyć można zarówno ze świeżego kłącza imbiru, jak również ze sproszkowanego imbiru sprzedawanego jako przyprawa.
Picie wody z cytryną na czczo to sposób wielu osób na rozpoczęcie dnia. Wodzie z cytryną przypisuje się liczne zdrowotne właściwości. Weryfikujemy, które z nich znajdują uzasadnienie w badaniach naukowych, a które są jedynie powtarzanymi często mitami. Przeczytaj albo posłuchaj, czy warto pić wodę z cytryną.

Zasady żywienia, informacje na temat zasad zdrowego odżywiania, przepisy, przepisy kulinarne, zasady zdrowego żywienia, diety lecznicze, zasady żywieniowe, dieta lecznicza, żywienie, zdrowa żywność, tabela kalorii, anemia, zdrowe diety, zdrowe jedzenie Co jeść żeby schudnąć? Jak jeść? Kiedy jeść? Ile jeść? Co z czym łączyć? Produkty, które służą zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Informacje o składnikach odżywczych (białka, węglowodany, tłuszcze, woda, minerały, witaminy). Pomocne kalkulatory żywieniowe, indeksy glikemiczne, tabele kalorii, diety. Porady i przepisy na zdrowe dania. Poznaj zasady żywienia i zmień złe nawyki żywieniowe. Dowiedz się jak odżywiać się zdrowo.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020