Placki ziemniaczane - kalorie, wartości odżywcze

2018-08-14 12:19 Marzena Masna, dietetyk

Placki ziemniaczane tradycyjne cieszą się bardzo dużą popularnością nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach. Placki ziemniaczane mogą być wykonane z młodych ziemniaków, jak i tych starszych. Placki ziemniaczane mogą być przygotowane z ziemniaków startych na grubych oczkach lub zmielonych. Jakie są wartości odżywcze placów ziemniaczanych? Ile mają kalorii? Z czym je podawać?

Spis treści:

  1. Placki ziemniaczane tradycyjne
  2. Placki ziemniaczane - przepis. Jak zrobić placki ziemniaczane?
  3. Placki ziemniaczane - kalorie, wartości odżywcze
  4. Placki ziemniaczane - czy są zdrowe?
  5. Placki ziemniaczane z gulaszem mięsnym - ile mają kalorii?
  6. Placki ziemniaczane dietetyczne

Placki ziemniaczane to płaskie ciasto wykonane z tartych ziemniaków i dodatków, a następnie smażone na tłuszczu. Pierwsze doniesienia o plackach ziemniaczanych sięgają XVII wieku.

Były one podstawą wyżywienia w polskich klasztorach. Przygotowywano je tak, jak obecnie - z tartych ziemniaków, jaj i mąki, jednak podawano je tylko z solą i pieprzem.

W XIX wieku placki stały się tanim i łatwym do uzyskania zastępnikiem pieczywa podczas kryzysu gospodarczego.

Placki ziemniaczane to danie, które powstało w czasie nieurodzaju i biedy. Mimo, że kolebką placków jest Polska, są one też popularne w innych krajach, zarówno na wschodzie, jak i zachodzie Europy.

Placki ziemniaczane tradycyjne

Placki ziemniaczane przygotowuje się z tartych lub mielonych ziemniaków, mąki, jaj, cebuli, czosnku i przypraw. Placki mają kształt owalny o różnej wielkości i podczas smażenia nabierają złocistego koloru.

Placki ziemniaczane podaje się od razu po usmażeniu (by zachowały chrupkość), zarówno z dodatkami wytrawnymi, jak i słodkimi. Sposób podawania oraz same placki różnią się w zależności od kraju, w którym są przygotowywane.

W Polsce placki ziemniaczane podaje się najczęściej z cukrem, syropem lub kwaśną śmietaną. Jako dodatki wykorzystuje się też sosy mięsne, gulasze warzywne i mięsne oraz sosy pieczarkowe.

Nieco inaczej placki przygotowuje się w innych krajach. W Wielkiej Brytanii placki ziemniaczane przygotowuje się z tartych ziemniaków, mąki, jajek, cebuli i podaje się je w formie tortów ziemniaczanych.

W Irlandii do placków dodaje się też maślankę i sodę oczyszczoną. Z kolei czeskie placki są smażone w głębokim tłuszczu i mają podłużny kształt.

Szwedzi przepadają za plackami ziemniaczanymi cienkimi, chrupiącymi, smażonymi na maśle. Placki te mają smak smażonego boczku wędzonego i podawane są z dżemem z borówki brusznicy.

Inaczej jest w Szwajcarii, gdzie placki ziemniaczane przygotowuje się tylko z tartych ziemniaków, bez mąki i jaj. Często dodaje się do nich boczek, ser, jabłka i świeże zioła.

Placki ziemniaczane - przepis. Jak zrobić placki ziemniaczane?

Warto wiedzieć

Placki ziemniaczane - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 268 kcal
Białko - 6,08 g
Tłuszcz - 14,75 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 2,496 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 3,73 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 7,516 g

Cholesterol - 95,0 g
Węglowodany - 27,81 g
Błonnik - 3,3 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 32,0 mg (3%)
Sód - 764,0 mg (51%)
Fosfor - 128,0 mg (18%)
Potas - 622,0 mg (18%)
Żelazo - 1,67 mg (17%)
Magnez - 36,0 mg (9%)
Cynk - 0,7 mg (6%)
Miedź - 0,18 mg (26%)
Selen - 8,9 µg (16%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,158 mg (12%)
Witamina B2 - 0,173 mg (13%)
Witamin B6 - 0,448 mg (34%)
Niacyna - 1,672 mg (10%)
Witamina B12 - 0,29 µg (12%)
Foliany - 41,0 µg (10%)
Witamina C - 27,6 mg (31%)
Witamina A - 32,0 µg (4%)
Witamina D - 0,3 µg (2%)

Wartość odżywcza: USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Placki ziemniaczane - czy są zdrowe?

Placki ziemniaczane są daniem wysokokalorycznym, ponieważ są smażone na tłuszczu. Ponadto znajdują się w nich duże ilości sodu, w dużej mierze uzależnione od ilości dodanej soli w trakcie przygotowania.

Placki ziemniaczane są dobrym źródłem witaminy C (bierze udział w tworzeniu kolagenu) oraz witaminy B6 (pomaga w złagodzeniu stresu i napięcia), a także miedzi, fosforu i potasu (zapewnia prawidłową pracę serca), żelaza, czego zasługą są ziemniaki.

Warzywa te same w sobie są wartościowym składnikiem diety, zatem dzięki przygotowaniu pieczonych placków ziemniaczanych można skorzystać z dobroczynnych właściwości ziemniaków.

Jednak spożywanie placków ziemniaczanych zbyt często lub w nadmiarze może przyczyniać się do wzrostu ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości oraz chorób serca.

Warto wiedzieć

Placki ziemniaczane z gulaszem mięsnym - ile mają kalorii? (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 211 kcal
Białko - 6,1 g
Tłuszcz - 13,2 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 1,838 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 6,94 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 3,55 g

Cholesterol - 31,0 g
Węglowodany - 27,3 g
Błonnik - 1,6 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 20,0 mg (2%)
Sód - 29,0 mg (2%)
Fosfor - 98,0  mg (14%)
Potas - 446,0 mg (13%)
Żelazo - 0,85 mg (9%)
Magnez - 25,0 mg (6%)
Cynk - 0,66 mg (6%)
Miedź - 0,11 mg (16%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,08 mg (6%)
Witamina B2 - 0,107 mg (8%)
Witamin B6 - 0,29 mg (22%)
Niacyna - 2,15 mg (13%)
Witamina B12 - 0,15 µg (6%)
Foliany - 20,1 µg (5%)
Witamina C - 13,6 mg (15%)
Witamina A - 69,0 µg (8%)
Witamina D - 0,34 µg (2%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Placki ziemniaczane dietetyczne

Placki ziemniaczane można także przygotować w wersji dietetycznej. Placki będą mniej kaloryczne, gdy upieczemy je w piekarniku na blaszkach, które wcześniej zostały wyłożone papierem do pieczenia i posmarowane olejem.

Ponadto możemy zrezygnować z dodatku mąki, jednak należy pamiętać, by przy formowaniu placków odcisnąć nadmiar wody z ziemniaków. Zamiast mąki pszennej można dodać mąkę owsianą. Dodatkowo do placków ziemniaczanych można dodać inne warzywa, np. cukinię lub marchewkę.

Dietetyczne placki ziemniaczane podaje się z jogurtowym sosem czosnkowym, ziołowym lub koperkowym. Świetnie jako dodatek sprawdzą się sałatki lub surówki, chude sery, gulasze drobiowe, sosy warzywne oraz wędzone ryby.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
meg
|

A jakby do tych placków dodać łososia to mamy już pelnowartoścowe danie