Kasza manna - wartości odżywcze i właściwości zdrowotne

2017-10-19 16:51 Marzena Masna, dietetyk

Kasza manna to kasza, której wartości odżywcze powinny docenić osoby zmagające się z chorobami układu pokarmowego. Kasza manna, zarówna gotowana na wodzie, jak i na mleku, jest lekkostrawna i ma słodkawy smak, dzięki czemu z chęcią sięgają po nią dzieci. Jest też przeznaczona dla niemowląt. Sprawdź, jakie są wartości odżywcze kaszy manny i poznaj przepis na kaszę mannę na mleku i na wodzie.

Kasza manna jest otrzymywana w procesie wysokiego przemiału pszenicy. Ma biało-kremową barwę, słodkawy, świeży zapach, delikatny smak. Dodatkowo jest drobnoziarnista i sypka. Na rynku można spotkać kaszę mannę oraz kaszę mannę preparowaną, którą można szybciej ugotować ze względu na zastosowanie obróbki termicznej w procesie produkcji, doprowadzającej do kleikowania skrobi. Ponadto można kupić kaszę mannę razową, orkiszową oraz orkiszową razową, które są lepsze pod względem wartości odżywczych, ponieważ są lepszym źródłem błonnika pokarmowego w porównaniu do zwykłej kaszy manny.

Spis treści:

  1. Kasza manna - wartości odżywcze i właściwości zdrowotne
  2. Wartości odżywcze kaszy manny [TABELA]
  3. Kasza manna - zastosowanie w kuchni
  4. Kasza manna na mleku i na wodzie - jak ugotować?
  5. Kasza manna na mleku z orzechami w karmelu - przepis
  6. Przepis na kaszę manną z jagodami karmelizowanymi, miodem i miętą

Kasza manna - wartości odżywcze i właściwości zdrowotne

Kasza manna należy do kasz pszennych, jest uzyskiwana z pszenicy zwykłej, co przekłada się na jej kaloryczność (jest jedną z najbardziej kalorycznych kasz) i wartości odżywczą. Kasza manna zawiera małe ilości białka, błonnika, witamin z grupy B oraz składników mineralnych, wśród których w największej ilości - w stosunku do pozostałych - występuje fosfor, żelazo i miedź. Jednak 100 g kaszy manny pokrywa około 10 proc. dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej na te składniki mineralne.

Kasza manna jest produktem lekkostrawnym, dlatego świetnie sprawdzi się w diecie osób z chorobami układu pokarmowego:

Dodatkowo kasza manna jest ważnym składnikiem diety dzieci.

Warto wiedzieć

Kasza manna - wartości odżywcze w 100 g produktu

Wartość kaloryczna - 348 kcal
Białko - 8,7 g
Tłuszcze - 1,3 g, w tym:

- kwasy tłuszczowe nasycone - 0,18 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 0,13 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,56 g

Węglowodany - 76,7 g
Błonnik - 2,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Fosfor - 93,0 mg (13%)
Potas - 116,0 mg (2%)
Sód - 3,0 mg (0,2%)
Wapń - 17,0 mg  (2%)
Żelazo - 0,9  mg (10%)
Magnez - 18,0 mg (5%)
Cynk - 0,85 mg (8%)
Miedź - 0,10 mg (11%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,113 mg (9%)
Witamina B2 - 0,03 mg (2%)
Niacyna - 0,74 mg (5%)
Witamina B6 - 0,07 mg (5%)
Witamina B12 - 0,0 µg (0%)
Foliany - 23,0 µg
Witamina E - 0,10 mg (1%)

Źródło: IŻŻ Baza danych, Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2012

Kasza manna - zastosowanie w kuchni

Kasza manna doskonale sprawdzi się jako samodzielny posiłek: śniadanie czy deser, jak również jako zagęszczacz oraz dodatek do przygotowywania potraw. Kasza manna jest dostępna w supermarketach, sklepach internetowych czy w sklepach z ekologiczną żywnością. Cena kaszy manny waha się od 2 zł za kilogram do nawet 11 zł, jeśli zdecydujemy się na zakup ekologicznej kaszy manny.

Kaszę manną w kuchni można wykorzystać do na wiele sposobów, między innymi do:

  • przygotowania deserów z dodatkiem sosów owocowych, orzechów, rodzynek. Dzięki temu - prócz nadania smaku - zwiększa się wartość odżywcza dania
  • przygotowania kremów do ciast, nadzienia do muffinek, budyniu
  • przygotowania zupy mlecznej, kleiku czy musu
  • na śniadanie z dodatkiem owoców, musów owocowych, suszonych owoców czy orzechów
  • zagęszczania zup, kremów, sosów
  • do zup jako dodatek w zamian ziemniaków
  • jako dodatek do pulpetów, kotletów, pasztetów, klusek
  • jako zamiennik bułki tartej czy mąki do posypania formy do pieczenia ciasta
  • jako dodatek do sałatek
Warto wiedzieć

Kasza manna na mleku i na wodzie - przepis. Jak ugotować kaszę mannę?

Kaszę manną możesz ugotować na mleku lub na wodzie. Stosunek kaszy do mleka lub wody zależy od gęstości kaszy jaką chcemy uzyskać po ugotowaniu. Przed gotowaniem kaszy manny nie płuczemy. 2/3 objętości płynu gotujemy, w 1/3 zimnego rozprowadzamy kaszę. Po zagotowaniu wlewamy mleko lub wodę z kaszą i gotujemy na wolnym ogniu, ciągle mieszając do zgęstnienia.

Kasza manna na mleku z orzechami w karmelu - przepis Anny Starmach

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Przepis na kaszę mannę z jagodami karmelizowanymi, miodem i miętą

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
asd
|

KASZĘ MANNĘ, NIE- MANNĄ...