Naleśniki - ze szpinakiem, serem i nie tylko. Kalorie, wartości odżywcze

2018-07-25 14:37 Marzena Masna, dietetyk

Naleśniki to bardzo cienkie placki wykonane z rzadkiego ciasta na naleśniki, usmażone na patelni, posmarowane farszem i zawinięte na różne sposoby. Najbardziej popularne są naleśniki ze szpinakiem i naleśniki z serem. Powodzeniem cieszą się także naleśniki amerykańskie, czyli pankejki, które nieznacznie różnią się od tych nam dobrze znanych naleśników. Sprawdź, ile kalorii mają naleśniki, jakie mają wartości odżywcze i czy są zdrowe.

Spis treści:

  1. Naleśniki - rodzaje naleśników i skład
  2. Naleśniki - przepis. Jak zrobić naleśniki?
  3. Naleśniki ze szpinakiem - kalorie
  4. Naleśniki - czy naleśniki są zdrowe?
  5. Naleśniki z serem - wartości odżywcze
  6. Naleśniki - dietetyczne naleśniki
  7. Naleśniki amerykańskie - kalorie
  8. Naleśniki - bezglutenowe naleśniki

Naleśniki po raz pierwszy przygotowywano już w starożytności, zarówno w Europie, jak i w Chinach. Włosi twierdzą, że naleśniki były spożywane przez starożytnych Rzymian jako zamiennik chleba.

Następnie dotarły do Francji dzięki Katarzynie Medycejskiej, która wyszła za mąż za króla Francji i tam przyrządzała to danie. Inne źródła podają, że jako pierwsi przygotowywali je Chińczycy z ciasta ryżowego i warzyw, a następnie dotarły one na Bliski Wschód i do Europy.

Naleśniki - rodzaje naleśników i skład

Tradycyjne ciasto naleśnikowe przygotowuje się z mąki pszennej, mleka i jaj. Jednak przepis ten jest modyfikowany, w zależności od kraju wyróżnia się:

  • naleśniki francuskie (crêpes) - przygotowuje się z mąki pszennej, mleka, masła i jaj. Czasami do ciasta dodaje się też piwo lub cydr. Naleśniki najczęściej podaje się z cukrem i sokiem z cytryny, konfiturą oraz płonącym likierem z gorzkiej pomarańczy
  • naleśniki włoskie (crespelle) - ciasto na naleśniki jest przygotowywane na takiej samej bazie jak w przypadku naleśników francuskich. Jednak te podaje się najczęściej na słono z ricottą, warzywami i mięsem. Dużą popularnością cieszą się naleśniki ze szpinakiem. Włoskie crespelle często są zapiekane pod beszamelem
  • bliny - są charakterystyczne dla Rosji i Ukrainy. Do ciasta prócz mąki pszennej, mleka, masła i jaj dodaje się drożdże w celu ich spulchnienia. Dodatkowo w 1/2 mąka pszenna jest zastępowana mąką gryczaną. Bliny najczęściej podaje się z kwaśną śmietaną lub kawiorem
  • naleśniki amerykańskie (pancakes, pankejks, pankejki) - naleśniki przygotowywane z gęstego ciasta naleśnikowego, do którego dodaje się proszek do pieczenia lub sodę. Pancakes są pulchne, miękkie i małe. Najczęściej jako dodatków używa się syropu klonowego, masła orzechowego, owoców, rozpuszczonego masła z miodem. Pancakes spożywa się przede wszystkim na śniadanie
  • naleśniki holenderskie - są podobne do naleśników amerykańskich. Przyrządza się je z dodatkiem drożdży lub proszku do pieczenia, jednak od pancakes są dużo mniejsze. Podaje się je najczęściej z cukrem pudrem, masłem lub polewą owocową. Przygotowuje się je również w wersji na słono, np.: z bekonem, szynką, pieczarkami
  • naleśniki egipskie - do ich przygotowania wykorzystuje się proszek do pieczenia lub drożdże. Naleśniki smaży się tylko z jednej strony, następnie nakłada się na nie farsz, całość jest składana i klejona wodą, a następnie smażona w głębokim tłuszczu i zanurzana w słodkim syropie
  • naleśniki skandynawskie - są podobne do naleśników francuskich i włoskich. Podawane są najczęściej z dżemem, bitą śmietaną lub lodami

Do tradycyjnego ciasta naleśnikowego dodaje się również wodę gazowaną w celu nadania im delikatności. Inną wersją naleśników są krokiety z wytrawnym farszem i panierką.

Naleśniki - przepis. Jak zrobić naleśniki?

Warto wiedzieć

Naleśniki ze szpinakiem i serem feta - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 150 kcal
Białko - 6,8 g
Tłuszcz - 7,1 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 2,2 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 3,0 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,4 g

Cholesterol - 30,0 g
Węglowodany - 16,3 g
Błonnik - 1,3 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 127,9 mg (13%)
Sód - 182,0 mg (12%)
Fosfor - 98,2 mg (14%)
Potas - 135,1 mg (4%)
Żelazo - 1,2 mg (12%)
Magnez - 23,3 mg (6%)
Cynk - 0,75 mg (7%)
Miedź - 0,07 mg (8%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,07 mg (5%)
Witamina B2 - 0,165 mg (13%)
Witamin B6 - 0,11 mg (8%)
Niacyna - 0,38 mg (2%)
Witamina B12 - 0,3 µg (13%)
Foliany - 73,9 µg (18%)
Witamina C - 15,9 mg (18%)
Witamina A - 34,1 µg (4%)
Witamina D - 0,15 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Naleśniki - czy naleśniki są zdrowe?

Naleśniki to danie, które w zależności od sposobu przygotowania może różnić się kalorycznością. Najmniej kaloryczne są naleśniki ze szpinakiem i serem feta.

Naleśniki na słodko charakteryzują się wyższą kalorycznością. Szczególnie kaloryczne będą te z dodatkiem bitej śmietany i lodów.

100 gramów naleśników pokrywa dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej na witaminy i składniki mineralne tylko od kilku do kilkunastu procent.

Naleśniki ze szpinakiem i serem feta charakteryzują się wyższą do pozostałych rodzajów zawartością żelaza i witaminy C, natomiast naleśniki amerykańskie zawierają więcej witamin z grupy B.

Niestety, zbyt częste spożywanie tradycyjnych naleśników może przyczyniać się do wzrostu ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości, chorób serca, a zbyt częste spożywanie naleśników na słodko wiąże się z niekorzystnym wpływem na poziom glukozy we krwi.

Jednak naleśniki przygotowane w wersji dietetycznej, z wykorzystaniem pełnoziarnistej mąki i zdrowych dodatków, można włączyć do diety. Będą one sycącym i zdrowym daniem.

Warto wiedzieć

Naleśniki z serem - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 242 kcal
Białko - 10,2 g
Tłuszcz - 10,3 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 5,8 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 3,32 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,48 g

Cholesterol - 71,0 g
Węglowodany - 27,3 g
Błonnik - 0,4 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 60,0 mg (6%)
Sód - 39,0 mg (3%)
Fosfor - 129,0  mg (18%)
Potas - 94,0 mg (3%)
Żelazo - 0,5 mg (5%)
Magnez - 8,0 mg (2%)
Cynk - 0,71 mg (6%)
Miedź - 0,04 mg (4%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,039 mg (3%)
Witamina B2 - 0,235 mg (18%)
Witamin B6 - 0,05 mg (4%)
Niacyna - 0,25 mg (2%)
Witamina B12 - 0,52 µg (2%)
Foliany - 21,2 µg (5%)
Witamina C - 0,1 mg (0,1%)
Witamina A - 88,0 µg (10%)
Witamina D - 0,32 µg (2%)

Wartość odżywcza: baza danych IŻŻ, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Naleśniki - dietetyczne naleśniki

Naleśniki można przygotować w wersji dietetycznej. Zamiast mąki pszennej dobrze sprawdzi się mąka pełnoziarnista lub mąka gryczana, dzięki czemu naleśniki będą bogatsze w składniki mineralne i błonnik.

Można też zrezygnować z mleka, a zamiast niego dodać tylko wodę lub użyć mleka i wody w stosunku 1:1.

Naleśniki bez mleka można przygotować na bazie samej wody gazowanej lub jako zamiennik mleka wykorzystać mleko sojowe, mleko kokosowe bądź mleko migdałowe.

Ponadto naleśniki można przyrządzić bez jajek. Naleśniki bez jajek to świetna alternatywa dla osób, które z jakiś powodów nie mogą ich spożywać. Składniki na ciasto naleśnikowe są te same, jedynie pomija się jaja, a dodaje wodę mineralną gazowaną w takiej samej ilości jak mleko.

Po przygotowaniu ciasta warto odstawić je na kilka minut, by nabrało odpowiedniej konsystencji.

Jako dodatki do dietetycznych naleśników można wykorzystać samodzielnie przygotowane konfitury, świeże owoce, a śmietanę do polania zastąpić jogurtem lub przygotować dietetyczne wytrawne farsze, np. warzywne, hummus.

Warto wiedzieć

Naleśniki amerykańskie - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 227 kcal
Białko - 6,4 g
Tłuszcz - 9,7 g
- kwasy tłuszczowe nasycone - 2,12 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 2,47 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 4,45 g

Cholesterol - 59,0 g
Węglowodany - 28,3 g
Błonnik - 2,6 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 219,0 mg (22%)
Sód - 439,0 mg (29%)
Fosfor - 159,0  mg (23%)
Potas - 132,0 mg (4%)
Żelazo - 1,8 mg (18%)
Magnez - 16,0 mg (4%)
Cynk - 0,56 mg (5%)
Miedź - 0,05 mg (6%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,201 mg (15%)
Witamina B2 - 0,281 mg (22%)
Witamin B6 - 0,046 mg (4%)
Niacyna - 1,57 mg (10%)
Witamina B12 - 0,22 µg (9%)
Foliany - 38,0 µg (10%)
Witamina C - 0,3 mg (0,3%)
Witamina A - 53,0 µg (6%)

Wartość odżywcza: USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Naleśniki - bezglutenowe naleśniki

W przypadków naleśników bezglutenowych jako baza ciasta świetnie sprawdzi się mąka gryczana, mąka jaglana, mąka kukurydziana lub mąka z ciecierzycy. Można też zastosować kombinację mąki gryczanej, mąki kukurydzianej i skrobi ziemniaczanej lub wykorzystać kaszę jaglaną bądź gryczaną.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE