Skuteczne sposoby na wzdęcia

2019-03-20 10:28

Zdarza się, że męczą cię wzdęcia, którym dodatkowo towarzyszą wiatry. Gdy czujesz rosnące uczucie pełności, rozpierania, bulgotanie w brzuchu, myślisz już tylko o tym, żeby zostać sama. Wzdęcia bowiem to krepująca, choć na ogół błaha dolegliwość, z którą można sobie samemu poradzić. Poznaj domowe sposoby na pozbycie się nadmiaru powietrza z układu pokarmowego.

Wzdęcia to gromadzenie się nadmiaru gazów w przewodzie pokarmowym, które jest skutkiem połykania powietrza podczas jedzenia czy mówienia, a także efektem trawienia i procesu fermentacji bakteryjnej w jelitach, głównie w jelicie grubym. W tym drugim przypadku ilość i skład gazów zależą od rodzaju pokarmów, składu flory bakteryjnej i sprawności pasażu jelitowego. Organizm zwykle dobrze sobie radzi z ich usuwaniem. Wzdęcia powodują dyskomfort i mogą być bolesne. Jeśli wzdęcia mają charakter przewlekły, towarzyszą im bóle brzucha, nudności, zasięgnij porady lekarza, ponieważ mogą być związane m.in. ze zmniejszonym wydzielaniem soku żołądkowego, chorobami trzustki, pęcherzyka żółciowego, wątroby, chorobą refluksową lub z czynnościowymi zaburzeniami jelit.

Sposób na wzdęcia: polub ziołowe herbatki

Po obfitym posiłku wypij napar z ziół wiatropędnych – kopru włoskiego, mięty pieprzowej. Wzdęciom zapobiega też napar z bazylii (łyżka ziół na szklankę wody), pity 3, 4 razy dziennie po pół szklanki, żucie po jedzeniu świeżych liści mięty lub plasterków imbiru. Możesz też przygotować sobie herbatę z dodatkiem startego kawałka imbiru i łyżeczki miodu – zapobiega wzdęciom i rozgrzewa.

Spacer to też dobry sposób na wzdęcia

Aktywność fizyczna korzystnie działa na przemianę materii i przyśpiesza pasaż jelitowy. Zapobiega w ten sposób nie tylko zaparciom, ale i wzdęciom, bo zaleganie resztek pokarmowych w jelicie grubym sprzyja ich fermentacji i tworzeniu się rozsadzających brzuch gazów. Poza tym ruch ułatwia "odpowietrzenie" jelit, co przynosi ulgę. Półgodzinny spacer po obfitym posiłku może zatem być najlepszym remedium na wzdęcia.

Sposób na wzdęcia? Jedz mało, ale częściej

Układ pokarmowy poradzi sobie nawet z obfitym posiłkiem, ale jakość jego pracy będzie gorsza, bo przy nadmiernej ilości pożywienia nie nadąża z wytwarzaniem enzymów trawiennych i żółci. Dotyczy to zwłaszcza osób starszych, które mogą mieć zaburzenia krążenia w obrębie jelit spowodowane miażdżycą (podobnie jak w sercu lub mózgu). Pokarm będzie więc zalegał w jelitach z powodu opóźnionego pasażu i fermentował, co przyczynia się do tworzenia się gazów. Postaraj się jadać 4, 5 razy dziennie niewielkie objętościowo posiłki.

Czy wzdęcia mogą oznaczać, że ktoś ma zespół SIBO?

Zażyj lek na wzdęcia

Jeśli domowe sposoby zawodzą i utrzymuje się uczucie rozpierania, sięgnij po dostępne bez recepty leki z symetykonem. Substancja ta powoduje pękanie pęcherzyków gazów w trawionym pożywieniu i w śluzie przewodu pokarmowego, co ułatwia ich wchłanianie przez ściany jelit lub wydalenie.

Ważne

Jak nie połykać powietrza?

  • jedz powoli - jeśli pochłaniasz pokarmy w pośpiechu, to jednocześnie połykasz dużo powietrza
  • starannie przeżuwaj wszystkie spożywane pokarmy - jeśli połykasz duże kęsy jedzenia, łykasz więcej powietrza, a strawienie dużych kawałków trwa dłużej, co oznacza, że zalegają one dłużej w przewodzie pokarmowym
  • żuj pokarm z zamkniętymi ustami i nie mów z pełnymi ustami – wtedy połkniesz mniej powietrza
  • nie pij gorących napojów, poczekaj aż nieco wystygną - pijąc napój gorący, starasz się go mimochodem ochłodzić i zasysasz dużo powietrza
  • ogranicz spożywanie napojów gazowanych, także musujących win czy piwa
  • nie żuj gumy - podczas żucia gumy połykasz więcej powietrza
  • nie pij napojów przez słomkę - ograniczysz w ten sposób ilość połykanego powietrza
  • nie pal papierosów po posiłku. Najlepsze dla twojego organizmu byłoby definitywne rzucenie palenia.

Proste sposoby na wzdęcia! [WIDEO]

Sprawdź, jakie są skuteczne sposoby na wzdęcia

Ogranicz produkty wzdymające

Przyczyną kłopotów mogą być pokarmy zdrowe, ale zawierające składniki, które układ pokarmowy z trudem trawi lub nie trawi ich w ogóle. Prym wśród nich wiodą rośliny kapustne i strączkowe, a także cebula, zwłaszcza smażona. Mają działanie gazotwórcze, dlatego jadaj je z umiarem, najlepiej z dodatkiem przypraw ułatwiających trawienie (kminek, majeranek, imbir, liście laurowe, mięta, szałwia, tymianek, bazylia).

Unikaj napojów gazowanych

Nic się stanie, jeśli czasami skusisz się na gazowaną wodę lub napój typu cola, ale na co dzień unikaj napojów z bąbelkami. Wprowadzają do przewodu pokarmowego dużo dwutlenku węgla, co może powodować nie tylko odbijanie się, ale i jeszcze bardziej krępujące wzdęcia. Jeśli więc często masz brzuch jak balonik, zrezygnuj z napojów gazowanych, ale również z... żucia gumy, bo podczas tej czynności łykasz powietrze.

Skoryguj nieco dietę

Ogranicz jedzenie potraw tłustych, smażonych, ponieważ sprzyjają powstawaniu dwutlenku węgla, który boleśnie rozdyma jelita, a także słodkości. Słodycze stanowią bowiem pożywkę dla bakterii jelitowych nasilających proces fermentacji. Wybieraj produkty chude, gotowane lub pieczone. Wzdęcia może powodować też słodkie mleko, nawet to o obniżonej zawartości tłuszczu, jeśli masz niedobór laktazy, enzymu potrzebnego do strawienia cukru mlecznego. Natomiast sfermentowane napoje mleczne, takie jak jogurt czy kefir, nie spowodują dyskomfortu w brzuchu.

Ważne

Te pokarmy sprzyjają wzdęciom!

Są pokarmy, których spożycie sprzyja powstawaniu wzdęć. Są to m.in. fasola, kapusta, otręby, cebula, kalafior, suszone śliwki, brukselka, brokuł, a także jajka. Jeśli produkty te powodują u ciebie wzdęcia, raczej ich unikaj. Przed gotowaniem nasion roślin strączkowych namocz je w wodzie na noc, a następnego dnia wodę odlej i zalej warzywo świeżą wodą.

Trzeba skupić się na posiłku

To zasada dobrego wychowania, ale i sposób na zapobieganie wzdęciom. Kiedy jesz i jednocześnie rozmawiasz, wraz z kęsami pożywienia łykasz powietrze. Skup się na jedzeniu, dokładnie żuj każdy kęs. Układ pokarmowy łatwiej strawi dobrze pogryziony pokarm. Trzeba też pamiętać, że trawienie zaczyna się już w jamie ustnej. Jeśli zatem jesz łapczywie, prawie pominięty zostaje pierwszy etap tego procesu.

Ważne

Kminek i koper na wzdęcia

Na wzdęcia doskonale pomoże napar z kminku (łyżeczkę mielonego kminku zalej 250 ml wrzątku, odstaw na 15 min pod przykryciem, zamieszaj) lub kopru włoskiego (łyżeczkę nasion zalej 150 ml wrzątku, po 10-15 min przecedź). Możesz też zjeść łyżeczkę mielonego kminku i popić wodą. Środki te działają wiatropędnie, rozkurczowo, łagodzą bóle towarzyszące wzdęciom.

Polecany artykuł:

9 ćwiczeń na wzdęcia i gazy

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.