CZEREŚNIE - właściwości i wartości odżywcze

2019-06-24 15:37 Monika Majewska

Czereśnie mają liczne właściwości i wartości odżywcze, mimo że w 80 proc. składają się z wody. Zawarte w nich witaminy, minerały i przeciwutleniacze mają pozytywny wpływ na zdrowie. Czereśnie korzystnie wpływają na stawy i tarczycę. Poprawiają także kondycję skóry. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości mają czereśnie.

Spis treści

  1. Czereśnie - właściwości zdrowotne
  2. Czereśnie - kalorie, wartości odżywcze
  3. Czereśnie a ciąża i karmienie piersią
  4. Czereśnie a cukrzyca
  5. Czereśnie - jak wybierać i przechowywać?
  6. Czereśnie - zastosowanie w kuchni

Czereśnie mają liczne wartości odżywcze i właściwości zdrowotne, o których jako pierwsi przekonali się mieszkańcy gór Kaukazu oraz Turcji, ponieważ to stąd pochodzą te owoce.

W dawnej medycynie ludowej wywary z liści i kwiatów znalazły zastosowanie w chorobach wątroby oraz w zaburzeniach pracy serca. Z kolei ze zmiażdżonych pestek wytłaczano olejek, który wykazywał działanie rozkurczające. Ze współczesnych badań wynika, że czereśnie mają także wiele innych właściwości zdrowotnych.

Czereśnie - właściwości zdrowotne

  • czereśnie na artretyzm

Czereśnie zawierają związek o nazwie cyjanidyna, który u pacjentów z artretyzmem (dną moczanową) może blokować odczuwanie bólu wywołanego przez kryształki kwasu moczowego. Poza tym w czereśniach można znaleźć witaminy z grupy B, które również wspomagają leczenie artretyzmu.

  • czereśnie wspomagają pracę serca

Owoce zawierają dużo potasu, który dobroczynnie wpływa na serce, a także pomaga regulować ciśnienie tętnicze krwi.

Czereśnie są także źródłem kwercetyny, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych, reguluje stężenie cholesterolu we krwi.

  • czereśnie wspomagają pracę tarczycy

Porcja czereśni dostarcza dużej dawki jodu (330 mg w 100 g), którego te smaczne owoce mają więcej niż dorsz i wiele innych ryb morskich. Jod wzmaga produkcję hormonów tarczycy, m.in. regulujących przemianę materii.

  • czereśnie wspomagają pracę układu pokarmowego

Czereśnie o bardziej kwaskowatym smaku, z uwagi na zawartość kwasów organicznych, regulują pracę przewodu pokarmowego i pobudzają pracę trzustki. Natomiast te słodsze działają łagodząco na przewód pokarmowy i wykazują działanie lekko moczopędne.

  • czereśnie opóźniają proces starzenia

Czereśnie, zwłaszcza czerwone, zawierają przeciwutleniacze. Im ciemniejszy kolor skórki, tym więcej przeciwutleniaczy w owocach.

Przeciwutleniacze to naturalne substancje, chroniące przed nowotworami i spowalniające procesy starzenia się organizmu.

Warto wiedzieć

Czereśnie - kalorie, wartości odżywcze

w 100 g:

Wartość energetyczna - 63 kcal
Białko ogółem - 1.06 g
Tłuszcz - 0.20 g
Węglowodany - 16.01 g (w tym cukry proste 12.82 g)
Błonnik - 2.1 g

Witaminy

Witamina C – 7.0 mg
Tiamina – 0.027 mg
Ryboflawina – 0.033 mg
Niacyna - 0.154 mg
Witamina B6 - 0.049 mg
Kwas foliowy -  4 µg
Witamina A – 64 IU
Witamina E – 0.07 mg
Witamina K - 2.1 µg

Minerały

Wapń – 13 mg
Żelazo - 0.36 mg
Magnez - 11 mg
Fosfor - 21 mg
Potas - 222 mg
Cynk - 0.07 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Czereśnie - jakie mają właściwości?

Czereśnie a ciąża i karmienie piersią

Czereśnie dostarczają potrzebnego w ciąży jodu, dlatego są jak najbardziej wskazane w diecie ciężarnej. Jednak nie oznacza to, że przyszła mama może się nimi bezkarnie objadać. Czereśnie są bowiem ciężkostrawne, dlatego powinna po nie sięgać w umiarkowanych ilościach.

Czereśnie mogą być niewskazane w diecie kobiet karmiących, ponieważ mogą przyczynić się u dziecka do kolki czy bólu brzucha.

Czereśnie a cukrzyca

Czereśnie są bogate w cukry – dostarczają 12,82 g w 100 g produktu. Mimo to samej sacharozy jest bardzo niewiele, dzięki czemu indeks glikemiczny czereśni jest niski i wynosi 22.

W związku z tym osoby z cukrzycą mogą zjadać te słodkie owoce, ale najlepiej w ograniczonej ilości.

CZYTAJ TEŻ:

Czereśnie - jak wybierać i przechowywać?

1. Czereśnie nie powinny być uszkodzone ani przebarwione. Jeden nadpsuty owoc może sprawić, że cała partia szybko gnije.
2. Owoce należy kupować dojrzałe, ponieważ zerwane z drzewa już nie dojrzewają.
3. Niemyte czereśnie można przechowywać w lodówce do siedmiu dni. Można je też zamrażać. W tym celu należy usunąć ogonki i rozłożyć owoce na folii aluminiowej. Można je przechowywać w zamrażalce maksymalnie10 miesięcy.
4. Aby wydrążyć czereśnię, wystarczy przeciąć ją nożem na pół i wyjąć pestkę.
5. Pobrudzone sokiem z czereśni ręce można umyć sokiem wyciśniętym z cytryny, a następnie opłukać ciepłą wodą.

Sprawdź e-poradnik
Owoce pod lupą

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • w których owocach jest najwięcej pektyn
  • które mają rekord pod względem zawartości witaminy C
  • które powinni jadać sercowcy, a które reumatycy

Czereśnie - zastosowanie w kuchni

Czereśnie stanowią dodatek do lodów, sałatek i płatków śniadaniowych. Można je także piec w cieście oraz dodawać do sosów do mięs i ryb. Czereśnie nadają się także na konfitury, dżemy, musy itp. Latem pragnienie pomoże ugasić kompot z czereśni.

Tego nie rób

Nie popijaj czereśni żadnymi płynami, a w szczególności wodą lub mlekiem. Takie połączenie może doprowadzić do problemów żołądkowo-jelitowych, np. do biegunki.

Nie spożywaj czereśni przed posiłkiem, zwłaszcza ciężkostrawnym (np. składającym się z mięsa), ponieważ te słodkie owoce dodatkowo utrudniają proces trawienia tego rodzaju potraw.

Należy także pamiętać, że surowe czereśnie dość długo zalegają w żołądku, w związku z tym powinny ich unikać osoby z wrażliwym żołądkiem lub chorobą wrzodową.

Jakie właściwości mają czereśnie?

 

Źródło: x-news/Agencja TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Gabi
|

Wydaje mi się, że charakterek masz gorszy od tej teściowej.

Ala
|

Nie masz racji , niestety pokarm matki karmiącej piersią ma ogromny wpływ na zdrowie dziecka . Przekonałam się o tym gdy po przyjeździe ze szpitala z niemowlakiem , dostałam od teściowej przyniesiony obiad flaczki zaprawione pieprzem ( podejrzewam że zrobiła to celowo ) mój synek całą noc płakał miał około 10 dni . mąż w morzu a gospodyni przy teściowej powiedziała :pani to będzie jadła a ja na to a co mam jeść ( nic innego nie było)

tyranro
|

jeśli ktoś je hoduje

Marta
|

Nie ma czegoś takiego jak dieta matki karmiącej! Najczęściej uczulają białka mleka jrowiego i jajka i dotyczy to ok. 2% niemowląt. Owoce pestkowe można jak najbardziej jeść! Wstyd żeby taką prehistorię pisać - kolka u dziecka nie pochodzi z pokarmu jaki spożywa matka.