Czereśnie - właściwości i wartości odżywcze

2019-06-24 15:37

Czereśnie mają liczne właściwości i wartości odżywcze, mimo że w 80 proc. składają się z wody. Zawarte w nich witaminy, minerały i przeciwutleniacze mają pozytywny wpływ na zdrowie. Czereśnie korzystnie wpływają na stawy i tarczycę. Poprawiają także kondycję skóry. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości mają czereśnie.

Czereśnie mają liczne wartości odżywcze i właściwości zdrowotne, o których jako pierwsi przekonali się mieszkańcy gór Kaukazu oraz Turcji, ponieważ to stąd pochodzą te owoce.

W dawnej medycynie ludowej wywary z liści i kwiatów znalazły zastosowanie w chorobach wątroby oraz w zaburzeniach pracy serca. Z kolei ze zmiażdżonych pestek wytłaczano olejek, który wykazywał działanie rozkurczające. Ze współczesnych badań wynika, że czereśnie mają także wiele innych właściwości zdrowotnych.

Spis treści

  1. Czereśnie - właściwości zdrowotne
  2. Czereśnie - kalorie, wartości odżywcze
  3. Czereśnie a ciąża i karmienie piersią
  4. Czereśnie a cukrzyca
  5. Czereśnie - jak wybierać i przechowywać?
  6. Czereśnie - zastosowanie w kuchni
Czereśnie- dlaczego warto je jeść? Co zrobić z czereśni?

Czereśnie - właściwości zdrowotne

  • czereśnie na artretyzm

Czereśnie zawierają związek o nazwie cyjanidyna, który u pacjentów z artretyzmem (dną moczanową) może blokować odczuwanie bólu wywołanego przez kryształki kwasu moczowego. Poza tym w czereśniach można znaleźć witaminy z grupy B, które również wspomagają leczenie artretyzmu.

  • czereśnie wspomagają pracę serca

Owoce zawierają dużo potasu, który dobroczynnie wpływa na serce, a także pomaga regulować ciśnienie tętnicze krwi.

Czereśnie są także źródłem kwercetyny, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych, reguluje stężenie cholesterolu we krwi.

  • czereśnie wspomagają pracę tarczycy

Porcja czereśni dostarcza dużej dawki jodu (330 mg w 100 g), którego te smaczne owoce mają więcej niż dorsz i wiele innych ryb morskich. Jod wzmaga produkcję hormonów tarczycy, m.in. regulujących przemianę materii.

  • czereśnie wspomagają pracę układu pokarmowego

Czereśnie o bardziej kwaskowatym smaku, z uwagi na zawartość kwasów organicznych, regulują pracę przewodu pokarmowego i pobudzają pracę trzustki. Natomiast te słodsze działają łagodząco na przewód pokarmowy i wykazują działanie lekko moczopędne.

  • czereśnie opóźniają proces starzenia

Czereśnie, zwłaszcza czerwone, zawierają przeciwutleniacze. Im ciemniejszy kolor skórki, tym więcej przeciwutleniaczy w owocach.

Przeciwutleniacze to naturalne substancje, chroniące przed nowotworami i spowalniające procesy starzenia się organizmu.

Warto wiedzieć

Czereśnie - kalorie, wartości odżywcze

w 100 g:

Wartość energetyczna - 63 kcalBiałko ogółem - 1.06 gTłuszcz - 0.20 gWęglowodany - 16.01 g (w tym cukry proste 12.82 g)Błonnik - 2.1 gWitaminyWitamina C – 7.0 mgTiamina – 0.027 mgRyboflawina – 0.033 mgNiacyna - 0.154 mgWitamina B6 - 0.049 mgKwas foliowy -  4 µgWitamina A – 64 IUWitamina E – 0.07 mgWitamina K - 2.1 µgMinerałyWapń – 13 mgŻelazo - 0.36 mg Magnez - 11 mgFosfor - 21 mg Potas - 222 mgCynk - 0.07 mgŹródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Czereśnie a ciąża i karmienie piersią

Czereśnie dostarczają potrzebnego w ciąży jodu, dlatego są jak najbardziej wskazane w diecie ciężarnej. Jednak nie oznacza to, że przyszła mama może się nimi bezkarnie objadać. Czereśnie są bowiem ciężkostrawne, dlatego powinna po nie sięgać w umiarkowanych ilościach.

Czereśnie mogą być niewskazane w diecie kobiet karmiących, ponieważ mogą przyczynić się u dziecka do kolki czy bólu brzucha.

Czereśnie a cukrzyca

Czereśnie są bogate w cukry – dostarczają 12,82 g w 100 g produktu. Mimo to samej sacharozy jest bardzo niewiele, dzięki czemu indeks glikemiczny czereśni jest niski i wynosi 22.

W związku z tym osoby z cukrzycą mogą zjadać te słodkie owoce, ale najlepiej w ograniczonej ilości.

CZYTAJ TEŻ:

Czereśnie - jak wybierać i przechowywać?

1. Czereśnie nie powinny być uszkodzone ani przebarwione. Jeden nadpsuty owoc może sprawić, że cała partia szybko gnije.2. Owoce należy kupować dojrzałe, ponieważ zerwane z drzewa już nie dojrzewają.3. Niemyte czereśnie można przechowywać w lodówce do siedmiu dni. Można je też zamrażać. W tym celu należy usunąć ogonki i rozłożyć owoce na folii aluminiowej. Można je przechowywać w zamrażalce maksymalnie10 miesięcy.4. Aby wydrążyć czereśnię, wystarczy przeciąć ją nożem na pół i wyjąć pestkę.5. Pobrudzone sokiem z czereśni ręce można umyć sokiem wyciśniętym z cytryny, a następnie opłukać ciepłą wodą.

Czereśnie - zastosowanie w kuchni

Czereśnie stanowią dodatek do lodów, sałatek i płatków śniadaniowych. Można je także piec w cieście oraz dodawać do sosów do mięs i ryb. Czereśnie nadają się także na konfitury, dżemy, musy itp. Latem pragnienie pomoże ugasić kompot z czereśni.

Tego nie rób

Nie popijaj czereśni żadnymi płynami, a w szczególności wodą lub mlekiem. Takie połączenie może doprowadzić do problemów żołądkowo-jelitowych, np. do biegunki.

Nie spożywaj czereśni przed posiłkiem, zwłaszcza ciężkostrawnym (np. składającym się z mięsa), ponieważ te słodkie owoce dodatkowo utrudniają proces trawienia tego rodzaju potraw.

Należy także pamiętać, że surowe czereśnie dość długo zalegają w żołądku, w związku z tym powinny ich unikać osoby z wrażliwym żołądkiem lub chorobą wrzodową.

Źródło: x-news/Agencja TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.