Pierogi - kalorie, wartości odżywcze

2018-11-29 15:33 Marzena Masna, dietetyk

Pierogi to danie, do przygotowania którego potrzebne są ciasto na pierogi i farsz. W zależności od nadzienia wyróżnia się: pierogi ruskie, pierogi leniwe, pierogi z mięsem, pierogi z kapustą i grzybami. Popularne są także pierogi z serem i pierogi z owocami, np. jagodami lub truskawkami. Sprawdź jakie wartości odżywcze mają pierogi, które mają najwięcej, a które najmniej kalorii.

Spis treści:

  1. Pierogi - przepis na ciasto na pierogi
  2. Pierogi ruskie
  3. Pierogi z mięsem
  4. Pierogi leniwe
  5. Pierogi z serem
  6. Pierogi z kapustą i grzybami
  7. Pierogi ze szpinakiem
  8. Pierogi z jagodami
  9. Pierogi - które pierogi są najbardziej kaloryczne?

Pierogi to danie, do przygotowania którego potrzebne są ciasto na pierogi i farsz. Wyróżnia się różne rodzaje pierogów. Najpopularniejsze to pierogi ruskie, pierogi leniwe, pierogi z mięsem, pierogi z kapustą i grzybami. Często serwuje się też pierogi z serem czy pierogi ze szpinakiem.

Smakosze doceniają też pierogi z owocami, np. jagodami lub truskawkami. Pierogi powszechnie uważa się za typowo polskie danie, jednak wywodzą się z Chin, a do Polski dotarły w XIII wieku przez Rosję i rozpowszechniły się w Zachodniej Europie. Obecnie są uważane za charakterystyczną potrawę kuchni polskiej i cieszą się dużą popularnością.

Pierogi - przepis na ciasto na pierogi

Pierogi należą do wyrobów mącznych i są wykonane przez sklejenie cienkiego, elastycznego ciasta z różnych rodzajów mąk: pszennej (najczęściej), ryżowej, gryczanej, kukurydzianej i żytniej z dodatkiem jaj, wody, drożdży i tłuszczu.

Ciasto na pierogi musi być elastyczne i bardzo dobrze wyrobione, by pierogi po ugotowaniu były miękkie. Cienkie kawałki ciasta - podzielone na kwadraty lub wycięte za pomocą formy - są wypełnione różnymi farszami: mięsem, serem, warzywami oraz owocami, a następnie nakładane na siebie i sklejane, a na koniec gotowane.

Warto wiedzieć

Pierogi można przygotować różnymi sposobami, wykorzystując między innymi gotowanie, pieczenie, smażenie lub gotowanie na parze. Kształt pierogów, sposób przygotowania różni się w zależności od kraju. Pierogi są popularne nie tylko w kuchni polskiej, ale również w japońskiej, chińskiej, meksykańskiej, amerykańskiej, włoskiej, rosyjskiej, ukraińskiej, indyjskiej czy żydowskiej.

Amerykańskie pierogi mają kształt małych kulek, włoskie pierogi są w kształcie kieszonek, kapelusza lub pierścienia, indyjskie mają kształt trójkątów, zaś ukraińskie, polskie, rosyjskie i białoruskie w kształcie półksiężycy.

Ważne

Mrożone "tradycyjne" pierogi ze sklepu. W co 4. mrożonce brakuje farszu

W co czwartej badanej mrożonce badanej brakuje farszu – mówi kierownik kontroli PIH. Nic dziwnego – farsz jest sporo droższy niż mąka, z której w większości składają się mrożone pierogi. W jednym z produktów w ogóle nie znaleziono grzybów. Cały farsz składał się jedynie z kapusty. Należy więc uważnie czytać skład przed kupieniem tego typu mrożonek.

Pierogi ruskie

Pierogi ruskie to pierogi ze słonym farszem. Ciasto przygotowuje się na bazie mąki, wody, oleju i soli. Farsz składa się ze zmielonego twarogu i ziemniaków, podsmażonej cebuli doprawionych solą i pieprzem. Pierogi ruskie podaje się ze skwarkami, smażoną cebulą lub śmietaną.

Warto wiedzieć

Pierogi ruskie - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 167 kcal
Białko - 5,9 g
Tłuszcze - 5,0 g

Tłuszcze nasycone - 3,09 g
Tłuszcze jednonienasycone - 1,32 g
Tłuszcze wielonienasycone - 0,3 g

Cholesterol - 19,0 mg
Węglowodany - 25,5 g
Błonnik - 1,1 g
Sacharoza - 0,2 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Sód - 11,0 mg (0,7%)
Potas - 218,0 mg (5%)
Wapń - 19,0 mg (2%)
Fosfor - 72,0  mg (10%)
Magnez - 13,0 mg (3%)
Żelazo - 0,5 mg (5%)
Cynk - 0,42 mg (4%)
Miedź - 0,06 mg (9%)

Witaminy

Witamina A - 41,0 µg (5%)
Witamina E - 0,22 mg (2%)
Witamina B1 - 0,055 mg (4%)
Witamina B2 - 0,074 mg (7%)
Niacyna - 0,73 mg (5%)
Witamina B6 - 0,12 mg (9%)
Witamina B12 - 0,12 µg (5%)
Witamina C - 4,9 mg (5%)
Witamina D - 0,08 µg (0,5%)

Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

CZYTAJ TEŻ:

Pierogi z mięsem

Pierogi wytrawne z farszem przygotowanym ze zmielonego mięsa wołowego, drobiowego (kacze, gęsie, z kurczaka, z indyka), wieprzowego wymieszanym z podsmażoną cebulą i doprawione solą i pieprzem. Farsz powinien mieć dość gęstą konsystencję. Pierogi podaje się ze skwarkami lub smażoną cebulą.

Warto wiedzieć

Pierogi z mięsem - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 205 kcal
Białko - 11,9 g
Tłuszcze - 10,1 g

Tłuszcze nasycone - 2,96 g
Tłuszcze jednonienasycone - 5,06 g
Tłuszcze wielonienasycone -  1,19 g

Cholesterol - 51,0 mg
Węglowodany - 17,1 g
Błonnik - 0,6 g
Sacharoza - 0,1 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 43,0 mg (3%)
Potas - 196,0 mg (4%)
Wapń - 9,0 mg (1%)
Fosfor - 114,0  mg (16%)
Magnez - 14,0 mg (4%)
Żelazo - 1,4 mg (1%)
Cynk - 1,81 mg (16%)
Miedź - 0,06 mg (7%)

Witaminy

Witamina A - 17,0 µg (2%)
Witamina E - 0,74 mg (7%)
Witamina B1 - 0,077 mg (6%)
Witamina B2 - 0,121 mg (9%)
Niacyna - 2,36 mg (15%)
Witamina B6 - 0,19 mg (15%)
Witamina B12 - 0,71 µg (30%)
Witamina C - 0,2 mg (0,2%)
Witamina D -  0,3 µg (2%)

Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

Pierogi leniwe

Pierogi leniwe przygotowuje się z sera twarogowego, jaj i mąki. Nie mają kształtu typowych pierogów, mają kształt klusek. Podaje się je ze śmietaną, jogurtem, roztopionym masłem, bułką tartą, posypane cukrem lub cynamonem.

Warto wiedzieć

Pierogi leniwe - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 242 kcal
Białko - 14,6 g
Tłuszcze - 13,9 g

Tłuszcze nasycone - 5,66 g
Tłuszcze jednonienasycone - 4,69 g
Tłuszcze wielonienasycone - 2,53 g

Cholesterol - 68,0 mg
Węglowodany - 15,0 g
Błonnik - 0,3 g
Sacharoza - 4,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 62,0 mg (4%)
Potas - 100,0 mg (2%)
Wapń - 68,0 mg (7%)
Fosfor - 180,0  mg (26%)
Magnez - 9,0 mg (2%)
Żelazo - 0,5 mg (5%)
Cynk - 0,93 mg (8%)
Miedź - 0,04 mg (4%)

Witaminy

Witamina A - 127,0 µg (14%)
Witamina E - 1,99 mg (20%)
Witamina B1 - 0,035 mg (3%)
Witamina B2 - 0,261 mg (20%)
Niacyna - 0,19 mg (1%)
Witamina B6 - 0,07 mg (5%)
Witamina B12 - 0,67 µg (28%)
Witamina C - 0,0 mg (0%)
Witamina D - 0,69 µg (5%)

Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

Pierogi z serem

Pierogi ze słodkim farszem przygotowanym ze zmielonego sera twarogowego z dodatkiem cukru i żółtka. Podaje się je ze śmietaną, jogurtem, masłem, sosami owocowymi, bułką tartą lub posypane cukrem.

Warto wiedzieć

Pierogi z serem - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 239 kcal
Białko - 11,1 g
Tłuszcze - 9,9 g

Tłuszcze nasycone - 5,82 g
Tłuszcze jednonienasycone - 3,01 g
Tłuszcze wielonienasycone - 0,47 g

Cholesterol - 72,0 mg
Węglowodany - 26,6 g
Błonnik - 0,5 g
Sacharoza - 8,1 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 23,0 mg (2%)
Potas - 79,0 mg (2%)
Wapń - 50,0 mg (5%)
Fosfor - 137,0  mg (20%)
Magnez - 7,0 mg (2%)
Żelazo - 0,6 mg (6%)
Cynk - 0,71 mg (6%)
Miedź - 0,04 mg (4%)

Witaminy

Witamina A - 100,0 µg (11%)
Witamina E - 0,34 mg (3%)
Witamina B1 - 0,039 mg (3%)
Witamina B2 - 0,176 mg (14%)
Niacyna - 0,25 mg (2%)
Witamina B6 - 0,05 mg (4%)
Witamina B12 - 0,51 µg (21%)
Witamina C - 0,0 mg (0%)
Witamina D - 0,31 µg (2%)

Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

Pierogi - jak zrobić je łatwiej i szybciej? [#TOWIDEO]

Pierogi z kapustą i grzybami

Pierogi ze słonym farszem przygotowanym z kapusty kiszonej, grzybów suszonych i cebuli. Grzyby należy wcześniej namoczyć w wodzie, kapustę ugotować. Następnie grzyby i kapustę zmielić. Na patelni podsmażyć cebulę, dodać zmielone grzyby i kapustę, doprawić solą i pieprzem, dokładnie wymieszać. Podawać ze smażoną cebulą lub skwarkami.

Sprawdź też: Jak przyrządzić wigilijne pierogi z kapustą i grzybami?

Pierogi ze szpinakiem

Farsz do pierogów przygotowuje się ze szpinaku, czosnku, cebuli, fety, białego sera, tofu lub ricotty. Na początku należy podsmażyć cebulę na patelni dodać czosnek i szpinak, całość dusić do uzyskania stałej konsystencji. Do tak przygotowanego szpinaku dodaje się fetę, biały ser, tofu lub ricottę, doprawia do smaku i miesza. Pierogi podaje się ze smażoną cebulą, śmietaną lub roztopionym masłem z dodatkiem czosnku.

Pierogi z jagodami

Pierogi nadziewane świeżymi jagodami należy podawać z jogurtem, śmietaną, posypane cukrem lub z roztopionym masłem.

Warto wiedzieć

Pierogi - które pierogi są najbardziej, a które najmniej kaloryczne?

Najbardziej kaloryczne pierogi to pierogi leniwe, 100 g pierogów to 242 kcal i pierogi z serem twarogowym, 100 g tych pierogów to 239 kcal. Najmniej kaloryczne są pierogi ruskie (167 kcal w 100 g), pierogi z kapustą i grzybami (171 kcal w 100 g) oraz z jagodami (195 kcal w 100 g).

Pierogi ruskie oraz pierogi z serem twarogowym zawierają najmniej tłuszczy ogółem. Wszystkie rodzaje pierogów w niewielkim stopniu pokrywają dzienne zalecane spożycie dla witamin i składników mineralnych. Jednak na tle innych pierogi z mięsem wyróżniają się zawartością witaminy B12 zaś pierogi ze szpinakiem zawartością żelaza.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE