Pierogi - kalorie, wartości odżywcze

Pierogi to danie, do przygotowania którego potrzebne są ciasto na pierogi i farsz. W zależności od nadzienia wyróżnia się: pierogi ruskie, pierogi leniwe, pierogi z mięsem, pierogi z kapustą i grzybami. Popularne są także pierogi z serem i pierogi z owocami, np. jagodami lub truskawkami. Sprawdź jakie wartości odżywcze mają pierogi, które mają najwięcej, a które najmniej kalorii.

Spis treści:

  1. Pierogi - przepis na ciasto na pierogi
  2. Pierogi ruskie
  3. Pierogi z mięsem
  4. Pierogi leniwe
  5. Pierogi z serem
  6. Pierogi z kapustą i grzybami
  7. Pierogi ze szpinakiem
  8. Pierogi z jagodami
  9. Pierogi - które pierogi są najbardziej kaloryczne?

Pierogi to danie, do przygotowania którego potrzebne są ciasto na pierogi i farsz. Wyróżnia się różne rodzaje pierogów. Najpopularniejsze to pierogi ruskie, pierogi leniwe, pierogi z mięsem, pierogi z kapustą i grzybami. Często serwuje się też pierogi z serem czy pierogi ze szpinakiem.

Smakosze doceniają też pierogi z owocami, np. jagodami lub truskawkami. Pierogi powszechnie uważa się za typowo polskie danie, jednak wywodzą się z Chin, a do Polski dotarły w XIII wieku przez Rosję i rozpowszechniły się w Zachodniej Europie. Obecnie są uważane za charakterystyczną potrawę kuchni polskiej i cieszą się dużą popularnością.

Posłuchaj, jakie wartości odżywcze mają pierogi. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami

Pierogi - przepis na ciasto na pierogi

Pierogi należą do wyrobów mącznych i są wykonane przez sklejenie cienkiego, elastycznego ciasta z różnych rodzajów mąk: pszennej (najczęściej), ryżowej, gryczanej, kukurydzianej i żytniej z dodatkiem jaj, wody, drożdży i tłuszczu.

Ciasto na pierogi musi być elastyczne i bardzo dobrze wyrobione, by pierogi po ugotowaniu były miękkie. Cienkie kawałki ciasta - podzielone na kwadraty lub wycięte za pomocą formy - są wypełnione różnymi farszami: mięsem, serem, warzywami oraz owocami, a następnie nakładane na siebie i sklejane, a na koniec gotowane.

Warto wiedzieć

Pierogi można przygotować różnymi sposobami, wykorzystując między innymi gotowanie, pieczenie, smażenie lub gotowanie na parze. Kształt pierogów, sposób przygotowania różni się w zależności od kraju. Pierogi są popularne nie tylko w kuchni polskiej, ale również w japońskiej, chińskiej, meksykańskiej, amerykańskiej, włoskiej, rosyjskiej, ukraińskiej, indyjskiej czy żydowskiej.

Amerykańskie pierogi mają kształt małych kulek, włoskie pierogi są w kształcie kieszonek, kapelusza lub pierścienia, indyjskie mają kształt trójkątów, zaś ukraińskie, polskie, rosyjskie i białoruskie w kształcie półksiężycy.

Ważne

Mrożone "tradycyjne" pierogi ze sklepu. W co 4. mrożonce brakuje farszu

W co czwartej badanej mrożonce badanej brakuje farszu – mówi kierownik kontroli PIH. Nic dziwnego – farsz jest sporo droższy niż mąka, z której w większości składają się mrożone pierogi. W jednym z produktów w ogóle nie znaleziono grzybów. Cały farsz składał się jedynie z kapusty. Należy więc uważnie czytać skład przed kupieniem tego typu mrożonek.

Pierogi ruskie

Pierogi ruskie to pierogi ze słonym farszem. Ciasto przygotowuje się na bazie mąki, wody, oleju i soli. Farsz składa się ze zmielonego twarogu i ziemniaków, podsmażonej cebuli doprawionych solą i pieprzem. Pierogi ruskie podaje się ze skwarkami, smażoną cebulą lub śmietaną.

Warto wiedzieć

Pierogi ruskie - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 167 kcal
Białko - 5,9 g
Tłuszcze - 5,0 g

Tłuszcze nasycone - 3,09 g
Tłuszcze jednonienasycone - 1,32 g
Tłuszcze wielonienasycone - 0,3 g

Cholesterol - 19,0 mg
Węglowodany - 25,5 g
Błonnik - 1,1 g
Sacharoza - 0,2 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Sód - 11,0 mg (0,7%)
Potas - 218,0 mg (5%)
Wapń - 19,0 mg (2%)
Fosfor - 72,0  mg (10%)
Magnez - 13,0 mg (3%)
Żelazo - 0,5 mg (5%)
Cynk - 0,42 mg (4%)
Miedź - 0,06 mg (9%)

Witaminy

Witamina A - 41,0 µg (5%)
Witamina E - 0,22 mg (2%)
Witamina B1 - 0,055 mg (4%)
Witamina B2 - 0,074 mg (7%)
Niacyna - 0,73 mg (5%)
Witamina B6 - 0,12 mg (9%)
Witamina B12 - 0,12 µg (5%)
Witamina C - 4,9 mg (5%)
Witamina D - 0,08 µg (0,5%)

Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

CZYTAJ TEŻ:

Pierogi z mięsem

Pierogi wytrawne z farszem przygotowanym ze zmielonego mięsa wołowego, drobiowego (kacze, gęsie, z kurczaka, z indyka), wieprzowego wymieszanym z podsmażoną cebulą i doprawione solą i pieprzem. Farsz powinien mieć dość gęstą konsystencję. Pierogi podaje się ze skwarkami lub smażoną cebulą.

Warto wiedzieć

Pierogi z mięsem - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 205 kcal
Białko - 11,9 g
Tłuszcze - 10,1 g

Tłuszcze nasycone - 2,96 g
Tłuszcze jednonienasycone - 5,06 g
Tłuszcze wielonienasycone -  1,19 g

Cholesterol - 51,0 mg
Węglowodany - 17,1 g
Błonnik - 0,6 g
Sacharoza - 0,1 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 43,0 mg (3%)
Potas - 196,0 mg (4%)
Wapń - 9,0 mg (1%)
Fosfor - 114,0  mg (16%)
Magnez - 14,0 mg (4%)
Żelazo - 1,4 mg (1%)
Cynk - 1,81 mg (16%)
Miedź - 0,06 mg (7%)

Witaminy

Witamina A - 17,0 µg (2%)
Witamina E - 0,74 mg (7%)
Witamina B1 - 0,077 mg (6%)
Witamina B2 - 0,121 mg (9%)
Niacyna - 2,36 mg (15%)
Witamina B6 - 0,19 mg (15%)
Witamina B12 - 0,71 µg (30%)
Witamina C - 0,2 mg (0,2%)
Witamina D -  0,3 µg (2%)

Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

Pierogi leniwe

Pierogi leniwe przygotowuje się z sera twarogowego, jaj i mąki. Nie mają kształtu typowych pierogów, mają kształt klusek. Podaje się je ze śmietaną, jogurtem, roztopionym masłem, bułką tartą, posypane cukrem lub cynamonem.

Warto wiedzieć

Pierogi leniwe - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 242 kcal
Białko - 14,6 g
Tłuszcze - 13,9 g

Tłuszcze nasycone - 5,66 g
Tłuszcze jednonienasycone - 4,69 g
Tłuszcze wielonienasycone - 2,53 g

Cholesterol - 68,0 mg
Węglowodany - 15,0 g
Błonnik - 0,3 g
Sacharoza - 4,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 62,0 mg (4%)
Potas - 100,0 mg (2%)
Wapń - 68,0 mg (7%)
Fosfor - 180,0  mg (26%)
Magnez - 9,0 mg (2%)
Żelazo - 0,5 mg (5%)
Cynk - 0,93 mg (8%)
Miedź - 0,04 mg (4%)

Witaminy

Witamina A - 127,0 µg (14%)
Witamina E - 1,99 mg (20%)
Witamina B1 - 0,035 mg (3%)
Witamina B2 - 0,261 mg (20%)
Niacyna - 0,19 mg (1%)
Witamina B6 - 0,07 mg (5%)
Witamina B12 - 0,67 µg (28%)
Witamina C - 0,0 mg (0%)
Witamina D - 0,69 µg (5%)

Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

Pierogi z serem

Pierogi ze słodkim farszem przygotowanym ze zmielonego sera twarogowego z dodatkiem cukru i żółtka. Podaje się je ze śmietaną, jogurtem, masłem, sosami owocowymi, bułką tartą lub posypane cukrem.

Warto wiedzieć

Pierogi z serem - kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 239 kcal
Białko - 11,1 g
Tłuszcze - 9,9 g

Tłuszcze nasycone - 5,82 g
Tłuszcze jednonienasycone - 3,01 g
Tłuszcze wielonienasycone - 0,47 g

Cholesterol - 72,0 mg
Węglowodany - 26,6 g
Błonnik - 0,5 g
Sacharoza - 8,1 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 23,0 mg (2%)
Potas - 79,0 mg (2%)
Wapń - 50,0 mg (5%)
Fosfor - 137,0  mg (20%)
Magnez - 7,0 mg (2%)
Żelazo - 0,6 mg (6%)
Cynk - 0,71 mg (6%)
Miedź - 0,04 mg (4%)

Witaminy

Witamina A - 100,0 µg (11%)
Witamina E - 0,34 mg (3%)
Witamina B1 - 0,039 mg (3%)
Witamina B2 - 0,176 mg (14%)
Niacyna - 0,25 mg (2%)
Witamina B6 - 0,05 mg (4%)
Witamina B12 - 0,51 µg (21%)
Witamina C - 0,0 mg (0%)
Witamina D - 0,31 µg (2%)

Wartość odżywcza: baza danych Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw Instytutu Żywności i Żywienia, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2012

Pierogi z kapustą i grzybami

Pierogi ze słonym farszem przygotowanym z kapusty kiszonej, grzybów suszonych i cebuli. Grzyby należy wcześniej namoczyć w wodzie, kapustę ugotować. Następnie grzyby i kapustę zmielić. Na patelni podsmażyć cebulę, dodać zmielone grzyby i kapustę, doprawić solą i pieprzem, dokładnie wymieszać. Podawać ze smażoną cebulą lub skwarkami.

Sprawdź też: Jak przyrządzić wigilijne pierogi z kapustą i grzybami?

Pierogi ze szpinakiem

Farsz do pierogów przygotowuje się ze szpinaku, czosnku, cebuli, fety, białego sera, tofu lub ricotty. Na początku należy podsmażyć cebulę na patelni dodać czosnek i szpinak, całość dusić do uzyskania stałej konsystencji. Do tak przygotowanego szpinaku dodaje się fetę, biały ser, tofu lub ricottę, doprawia do smaku i miesza. Pierogi podaje się ze smażoną cebulą, śmietaną lub roztopionym masłem z dodatkiem czosnku.

Pierogi z jagodami

Pierogi nadziewane świeżymi jagodami należy podawać z jogurtem, śmietaną, posypane cukrem lub z roztopionym masłem.

Warto wiedzieć

Pierogi - które pierogi są najbardziej, a które najmniej kaloryczne?

Najbardziej kaloryczne pierogi to pierogi leniwe, 100 g pierogów to 242 kcal i pierogi z serem twarogowym, 100 g tych pierogów to 239 kcal. Najmniej kaloryczne są pierogi ruskie (167 kcal w 100 g), pierogi z kapustą i grzybami (171 kcal w 100 g) oraz z jagodami (195 kcal w 100 g).

Pierogi ruskie oraz pierogi z serem twarogowym zawierają najmniej tłuszczy ogółem. Wszystkie rodzaje pierogów w niewielkim stopniu pokrywają dzienne zalecane spożycie dla witamin i składników mineralnych. Jednak na tle innych pierogi z mięsem wyróżniają się zawartością witaminy B12 zaś pierogi ze szpinakiem zawartością żelaza.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
marchefkowa pani
|

W sobote lepilam pierogi na swieta, nie moge sie doczekac az za tydzien bede je wcinac az beda mi sie uszy trzesly :)