Sok pomidorowy - właściwości zdrowotne i wartości odżywcze

2019-01-29 11:07 Marzena Masna, dietetyk

Sok pomidorowy to sprawdzony sposób na odchudzanie i łagodzenie objawów kaca. Wzmacnia układ odpornościowy i obniża poziom cholesterolu, a także reguluje trawienie i wspomaga pracę oczu. Sok pomidorowy ma wiele właściwości zdrowotnych i wartości odżywczych, a przy tym niewiele kalorii. W związku z tym warto regularnie po niego sięgać.

Spis treści

  1. Sok pomidorowy - na odchudzanie i nie tylko
  2. Sok pomidorowy - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)
  3. Sok pomidorowy - zastosowanie w kuchni
  4. Sok pomidorowy - ile ma kalorii? (w 1 szklance - 250 ml)
  5. Sok pomidorowy - przeciwwskazania
  6. Sok pomidorowy - jak kupić ten dobrej jakości?
  7. Domowy sok pomidorowy

Sok pomidorowy to sok, którego właściwości i wartości odżywcze odkryto stosunkowo niedawno. Sok pomidorowy po raz pierwszy przygotowano w 1917 roku w Indianie (USA). Za jego pioniera uważa się Louisa Perrina, któremu zabrakło soku pomarańczowego i w zamian przyrządził sok pomidorowy.

Na popularności zyskał dzięki biznesmenom z Chicago, którzy używali soku pomidorowego do koktajli Bloody Mary lub Michelada. Dopiero w połowie lat dwudziestych XX wieku zaczął powszechnie pojawiać się na rynku USA.

Sok pomidorowy wytwarza się w wyniku rozdrobnienia miąższu świeżych, dojrzałych pomidorów. Następnie oddziela się pestki i skórki oraz poddaje się pasteryzacji. Czasami sok może zawierać sól, kwas cytrynowy i środek słodzący. W Stanach Zjednoczonych sok pomidorowy uzyskuje się z passaty pomidorowej.

Sok pomidorowy - na odchudzanie i nie tylko

  • dzięki niewielkiej ilości kalorii oraz wysokiej zawartości witamin i składników mineralnych, sok pomidorowy świetnie sprawdzi się w diecie osób odchudzających się
  • likopen zawarty w soku pomidorowym odpowiada za jego właściwości przeciwzapalne, chroni przed nowotworami: suka, prostaty, jelita grubego, płuc oraz zapobiega wystąpieniu miażdżycy
  • jest źródłem luteiny i beta karotenu, dzięki którym działa ochronnie soku narząd wzroku - chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej i zaćmą
  • dzięki obecności witaminy C i witaminy A ma korzystny wpływ na układ odpornościowy

Właściwości soku pomidorowego wynikają przede wszystkim z obecności dużej ilości likopenu (9037 µg/ 100 g) i beta karotenu (270 µg/ 100g) a także witamin i składników mineralnych, głównie witaminy C, witaminy A, witaminy B2, witaminy B6 i potasu.

Sok pomidorowy zawiera więcej likopenu niż świeże pomidory, ponieważ obróbka termiczna zwiększa jego stężenie i właściwości antyoksydacyjne.

  • dzięki zawartości witaminy K i wapnia wpływa korzystnie na układ kostny, wzmacnia tkankę kostną i przyspiesza jej regenerację
  • witamina C zawarta w soku pomidorowym pozytywnie wpływa na skórę, gdyż bierze udział w tworzeniu kolagenu warunkującego jędrność skóry
  • z kolei witamina A poprawia kondycję włosów: sprawia, że stają się lśniące i mocne, opóźnia także pojawienie się zmarszczek

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

Sok pomidorowy - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 17,0 kcal
Białko - 0,85 g
Tłuszcze - 0,29 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 0,019 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 0,005 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,027 g

Cholesterol - 0,0 mg
Węglowodany - 3,53 g
Błonnik - 0,4 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Fosfor - 19,0 mg (3%)
Potas - 217,0 mg (6%)
Sód - 10,0 mg (0,67%)
Wapń - 10,0 mg (1%)
Żelazo - 0,39 mg (4%)
Magnez - 11,0 mg (3%)
Cynk - 0,11 mg (1%)
Miedź - 0,04 mg (4%)
Selen - 0,5 µg (0,9%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,1 mg (8%)
Witamina B2 - 0,078 mg (6%)
Niacyna - 0,673 mg (4%)
Witamina B6 - 0,07 mg (5%)
Witamina B12 - 0,0 µg (0%)
Foliany - 20 µg (5%)
Witamina C - 70,1 mg (78%)
Witamina A - 23,0 µg (3%)
Witamina E - 0,32 mg (3%)
Witamina K - 2,3 µg (4%)

Wartość odżywcza USDA, % dziennego zalecanego spożycia: Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2017

Dlaczego warto pić sok pomidorowy?

Sok pomidorowy - zastosowanie w kuchni

Sok pomidorowy najczęściej jest spożywany w formie napoju, ale znajduje też zastosowanie w kuchni jako dodatek do zup i sosów.

Może też być bazą do przygotowania koktajli: Bloody Mary i Bloody Caesar. W Kanadzie i Meksyku sok pomidorowy łączy się z piwem, uzyskując miksturę zwaną odpowiednio Calgary Red-Eye i Cerveza Preparada.

Warto wiedzieć

Sok pomidorowy - ile ma kalorii? (w 1 szklance - 250 ml)

Wartość kaloryczna - 39,1 kcal
Białko - 1,96 g
Tłuszcze - 0,67 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 0,044 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 0,012 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,062 g

Cholesterol - 0,0 mg
Węglowodany - 8,12 g
Błonnik - 0,92 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Fosfor - 43,7 mg (7%)
Potas - 499,1 mg (14%)
Sód - 23,0 mg (2%)
Wapń - 23,0 mg (2%)
Żelazo - 0,9 mg (9%)
Magnez - 25,3 mg (7%)
Cynk - 0,253 mg (2%)
Miedź - 0,09 mg (10%)
Selen - 1,15 µg (2%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,23 mg (18%)
Witamina B2 - 0,179 mg (14%)
Niacyna - 1,55 mg (9%)
Witamina B6 - 0,161 mg (12%)
Witamina B12 - 0,0 µg (0%)
Foliany - 46,0 µg (12%)
Witamina C - 161,2 mg (179%)
Witamina A - 52,9 µg (7%)
Witamina E - 0,736 mg (7%)
Witamina K - 5,3 µg (9%)

Wartość odżywcza USDA, % dziennego zalecanego spożycia: Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2017

Ważne

Sok pomidorowy - przeciwwskazania

Sok pomidorowy jest niewskazany dla osób, które mają alergię na pomidory. Mogą się u nich pojawić się trudności w oddychaniu, obrzęk języka lub gardła.

Soku pomidorowego nie powinny też spożywać osoby z chorobą refluksową przełyku i zgagą. Jego spożycie może nasilać objawy choroby.

Warto wiedzieć

Sok pomidorowy - jak kupić ten dobrej jakości?

Wybierając sok pomidorowy, warto zwrócić uwagę na sposób produkcji oraz skład soku. Najlepszym wyborem jest sok uzyskiwany ze świeżych pomidorów, jednak znakomita część soków dostępnych na rynku jest produkowana z zagęszczonego soku pomidorowego, dlatego warto czytać etykiety. Innym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest dodatek soli oraz jej ilość. Najlepiej wybierać ten bez dodatku soli.

Domowy sok pomidorowy

Zakup soku pomidorowego dobrej jakości jest stosunkowo trudne, dlatego warto przygotować go samodzielnie w domu, co jest bardzo łatwe i nie wymaga wielu składników. Głównym składnikiem soku pomidorowego są pomidory, ale dla polepszenia smaku można dodać odrobinę pieprzu, przyprawy chili lub bazylii.

Sok pomidorowy można przygotować na kilka sposobów: wykorzystując sokowirówkę lub blender. Jest możliwe zrobienie soku bez użycia urządzeń, wystarczy garnek i sitko.

W pierwszej kolejności pomidory należy umyć, usunąć rdzeń, pokroić na ćwiartki, włożyć do garnka i gotować na wolnym ogniu przez około 30 minut aż pomidory zmiękną.

Następnie warzywa przecisnąć przez sito w celu oddzielenia kawałków miąższu od soku. Do uzyskanego w ten sposób soku można dodać przyprawy, całość zagotować, doprowadzając do wrzenia.

Sok pomidorowy można przechowywać w lodówce w zamkniętych butelkach lub poddawać wekowaniu oraz mrożeniu.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
oberon
|

"dzięki którym działa ochronnie soku narząd wzroku" po jakiemu to :d