Tych witamin nie bierz przed snem. Eksperci tłumaczą, dlaczego to ważne

2022-06-20 12:20

Wielu ludzi regularnie przyjmuje różne witaminy. Jeśli chcemy osiągnąć oczekiwany efekt, powinniśmy pamiętać o kilku zasadach. Ważna jest nie tylko pora przyjmowania suplementów, ale także jedzenie, jakie mu towarzyszy. Dlaczego warto zwracać na to uwagę?

witaminy
Autor: Getty Images

Stres i szybki styl życia charakterystyczny dla dzisiejszych realiów sprawia, że coraz trudniej pamiętać o zbilansowanej diecie. To często prowadzi do niedoborów witamin i minerałów ważnych dla naszego samopoczucia oraz prawidłowego funkcjonowania organizmu. Chcemy być zdrowi, a jednym ze sposobów na to, by o to zdrowie dbać, jest właśnie odpowiednia suplementacja.

Oczywiście po suplementację witamin i minerałów powinniśmy sięgać po konsultacji z lekarzem. Specjalista zleci nam wykonanie konkretnych badań i zaleci odpowiednie suplementy, które powinniśmy stosować.

Niektóre witaminy należy przyjmować rano, a inne wieczorem. To, z czym je spożywamy, również ma znaczenie, dlatego podpowiadamy, jak prawidłowo przyjmować różne minerały i witaminy.

Sprawdź, jakie są objawy niedoboru witaminy D

Ta witamina przyjmowana przed snem to zły wybór

Certyfikowany dietetyk i ekspert ds. cukrzycy Whitney Stuart podkreśla, że witamina D przyjmowana przed snem to zły pomysł. Specjalista wyjaśnia: "Przyjmowanie witaminy D w nocy może zatrzymać lub spowolnić naturalną produkcję melatoniny".

Melatonina jest istotnym hormonem snu. To właśnie melatonina odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie naszego zegara biologicznego. Dzięki niej organizm wie, kiedy należy iść spać, a kiedy wstać.

Nie przyjmuj tej witaminy na pusty żołądek

Stuart wskazuje: "Witamina C powinna być przyjmowana z posiłkiem, a nie na pusty żołądek. Przyjmowanie jej w nocy może zwiększyć problemy z refluksem i może powodować rozstrój żołądka".

Multiwitaminy najlepiej brać rano

Skoncentrowane suplementy składające się z wielu witamin są bardzo popularne. Jednak przy ich stosowaniu powinniśmy pamiętać nie tylko o porze, ale także o towarzyszącym posiłku. Dr Monisha Bhanote podkreśla: "Multiwitaminy najlepiej przyjmować wcześnie rano, podczas śniadania lub lunchu. Multiwitaminy zwykle zawierają witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak D, E, A i K, które są wchłaniane lepiej z pokarmami zawierającymi tłuszcz. Natomiast witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie i można je przyjmować z jedzeniem lub bez".

Ekspertka zaleca: "Aby skorzystać z zastrzyku energii, który mogą zapewnić witaminy z grupy B, preferowane jest przyjmowanie ich wcześniej w ciągu dnia, najlepiej przed 14.00. Multiwitamina lub kompleks witamin z grupy B, który zawiera witaminę B6, może wpływać na jakość snu i sprawiać, że sny stają się bardziej żywe".

Witamin z tej grupy nie bierz przed snem

Lekarz David Culpepper tłumaczy: "Odradzałbym przyjmowanie witamin z grupy B na noc. Dotyczy to B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 i B12. Powodem, dla którego odradzam, jest to, że witaminy z grupy B odgrywają kluczową rolę w układzie nerwowym, szczególnie w produkcji hormonów działających w mózgu, takich jak serotonina i melatonina".

Ekspert wyjaśnia, że witaminy z grupy B przyjmowane przed snem mogą zbytnio aktywować układ nerwowy, w tym mózg, co może utrudniać zasypianie. Dr Culpepper dodaje: "Z tego powodu sugeruję przyjmowanie witamin z grupy B rano ze śniadaniem".

Kiedy sięgasz po ten minerał, uważaj na inne leki

Dietetyk Stuart wyjaśnia: "Wapń zatrzymuje lub spowalnia produkcję naturalnie występującego magnezu. Magnez pozwala się zrelaksować w nocy".

Naukowcy z Mayo Clinic ostrzegają, że suplementy wapnia mogą wchodzić w reakcje z innymi lekami takimi jak antybiotyki, bisfosfoniany i leki na nadciśnienie. Specjaliści przestrzegają: "Zapytaj swojego lekarza lub farmaceutę o możliwe interakcje między suplementami wapnia a lekami".

- Dobrym pomysłem jest również przyjmowanie suplementów wapnia w innym czasie niż przyjmowanie multiwitaminy lub posiłku bogatego w żelazo. Wapń może wpływać na wchłanianie żelaza, cynku i magnezu przez organizm – dodają eksperci.