Masz zamazane widzenie? Może brakuje ci tych witamin

2022-06-14 11:41

Odpoczynek dla oczu i regularne wizyty okulistyczne czasami nie wystarczą, by odpowiednio zadbać o wzrok. Szczególnie, że coraz więcej czasu poświęcamy na wpatrywanie się w różnego rodzaju ekrany. Niektóre witaminy mogą skutecznie zapobiegać chorobom oczu i utrzymywać ich prawidłowe funkcje. Które z nich warto stosować?

kobieta
Autor: Getty Images

Niektóre witaminy pozytywnie oddziałują na nasz wzrok. Choć oczywiście to, jak długo będziemy cieszyć się dobrym wzrokiem, jest zależne od wielu czynników. Niektóre choroby oczu takie jak zwyrodnienie barwnikowe siatkówki są dziedziczne. Możemy także pogorszyć swój wzrok na skutek upadku.

Odpowiednia dieta i suplementacja konkretnych witamin może okazać się skutecznym wsparciem dla naszego wzroku. Szczególnie kiedy odczuwamy problemy takie jak zamazane widzenie, zespół suchego oka czy niewyraźne widzenie po zmroku zwane kurzą ślepotą.

Fitness dla oczu

Niedobór witamin a wzrok

Suplementacja lub przyjmowanie odpowiednich ilości witamin wraz ze zbilansowaną dietą może zniwelować nasze problemy ze wzrokiem, a także uchronić nas przed wieloma schorzeniami oczu.

Jeśli masz problemy ze wzrokiem może brakować ci tych witamin:

  • Witamina A – ma wpływ na właściwe działanie siatkówki oka oraz jego wierzchnich warstw. Jeśli brakuje ci tej witaminy, twoje oczy mogą być suche, a ty możesz mieć problemy z widzeniem po zmroku.
  • Witaminy z grupy B – jeśli odczuwasz pieczenie, świąd, twoje oczy są wrażliwe na światło, może ci brakować witaminy B1, B2 albo B6. Często niedoborom witamin z grupy B towarzyszy także drżenie i zmęczenie powiek.
  • Witamina C – ma znaczenie w przypadku wytwarzania filmu łzowego, czyli cienkiej powłoki, która ochrania oko. Długotrwały niedobór tej witaminy może skutkować rozwojem zaćmy, a także krwotoków podspojówkowych, które mogą uszkadzać wzrok.
  • Witamina D3 – przede wszystkim witamina D ma wpływ na regulowanie gospodarki wapniowo-fosforowej. Jeśli cierpisz na jej niedobór, możesz mieć poważne problemy ze wzrokiem takie jak zaćma albo krótkowzroczność.
  • Witamina E – to jedna z najważniejszych witamin dla wzroku, ponieważ odpowiada m.in. za ostrość widzenia. Niedobór witaminy E może skutkować zaburzeniami widzenia.

Pamiętaj, że o ile zbilansowana dieta jest bezpieczna, bo trudno byłoby ci przekroczyć odpowiednie normy kluczowych witamin, z suplementacją musisz być ostrożny. Przed rozpoczęciem przyjmowania suplementów witaminowych, skonsultuj się z lekarzem, który zleci ci odpowiednie badania.

Źródła witamin w diecie

Dobrym źródłem witamin jest zbilansowana dieta. Witaminę A znajdziesz w produktach pochodzenia zwierzęcego np. jajach i podrobach. Dobrym źródłem witamin z grupy B są warzywa strączkowe i marchew. Z kolei witaminę C znajdziesz w owocach takich jak cytryny, pomarańcze i truskawki.

Witamina D – oprócz suplementacji – możesz znaleźć w rybach i przetworach mlecznych. Tłuszcze roślinne, nasiona słonecznika i pomidory to przykłady produktów zawierających witaminę E.