Sen może wpływać na sposób chodzenia. Jesteś niewyspany? Uważaj

2021-11-02 13:16

Wszyscy wiemy, jak ważny jest dla nas sen. Niewystarczająca ilość snu odbija się na nastroju, koncentracji i przede wszystkim zdrowiu. Choć z najnowszych badań naukowych wynika, że brak snu ma również wpływ na to, jak chodzimy.

 Sen może wpływać na sposób chodzenia. Jesteś niewyspany? Uważaj
Autor: Getty Images

Chodzenie uważane jest za w pełni zautomatyzowany proces, ale naukowcy z Uniwersytetu São Paulo w Brazylii w najnowszych badaniach podważyli tę tezę. Według nich chód ulega zmianie na skutek niewyspania. Mogą pojawić się wtedy również problemy z utrzymaniem równowagi.

Do badania zaangażowano studentów z chronicznym brakiem snu. Spali średnio około sześciu godzin na dobę. Przez 14 dni nosili urządzenia do śledzenia snu po to, aby monitorować fazy snu i czuwania.

W formie 24: ćwiczenia na dobry sen

Kiepski sen a chodzenie - jaki jest między nimi związek?

Połowę uczestników po nieprzespanej nocy poddano testowi na bieżni, gdzie rytm kroku dyktował im metronom. Co się okazało? To, że niewyspanie odbiło się na ich sposobie chodzenia – nie wykonywali zadania prawidłowo, czyli mieli ruchy nierytmiczne i powolne. Mieli też ograniczoną zdolność reakcji na bodźce z zewnątrz. Co więcej, studenci robili sobie krótkie drzemki, które pomogły w regeneracji organizmu i sprawiały, że szybciej wrócili do pełni sił.

Natomiast zdaniem naukowców nie jest to strategia zalecana przez większość ekspertów medycyny snu. Badania wykazały, że zmiana regularnego rytmu snu i czuwania o 90 minut (do przodu lub do tyłu) znacznie zwiększa ryzyko zawału serca i innych zdarzeń sercowo-naczyniowych. 

Kompensacja snu jako środek bezpieczeństwa

Wyniki badania zostały opublikowane na łamach czasopisma „Scientific Reports”, które są ważnym przesłaniem, że odpowiednia ilość snu stanowi fundamentalną potrzebę organizmu, zwłaszcza dla tych osób, które pracują na zmiany. Jak wyjaśnił jeden z autorów badania prof. Arturo Forner-Cordero, pracownicy zmianowi, który są chronicznie pozbawieni snu (m.in. lekarze, wojskowi), powinni wypracować regularną kompensację snu mającą wpływ na kontrolę chodu.

Receptą na sprawność mózgu jest dobry sen. Zgodnie z wytycznymi amerykańskich Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorobom dorośli powinni spać co najmniej 7 godzin na dobę, a nastolatki od 8 do 10 godzin.

Zdrowy sen. Sprawdź, czy zdrowo sypiasz

Pytanie 1 z 7
Jak szybko zasypiasz?
Jak szybko zasypiasz?