Niedobór tej witaminy może skończyć się kurzą ślepotą. To, że jej brakuje, widać na skórze

2022-05-23 13:39

Jeśli któregoś dnia zauważysz, że twoja skóra jest sucha i zaczęła się łuszczyć, koniecznie zbadaj poziom witaminy A. Bo chociaż ta witamina jest niezbędna dla funkcjonowania całego organizmu, to jej niedobór najszybciej widoczny jest z reguły właśnie na skórze. Lepiej go nie lekceważyć, gdyż długotrwały deficyt tej witaminy może doprowadzić nawet do osłabienia wzroku.

Niedobór tej witaminy może skończyć się kurzą ślepotą. To, że jej brakuje, widać na skórze
Autor: Getty Images

Witamina A jest jedną z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Odkłada się w tkance tłuszczowej i w wątrobie, a do jej niedoboru doprowadzić może m.in. nieprawidłowa dieta.

Jej role w organizmie można byłoby długo wyliczać - do najważniejszych zaliczany jest wpływ na proces widzenia, wsparcie układu odpornościowego i procesów tworzenia się krwi, a także regulacja procesów zachodzących w skórze.

Skutki przedłużającego się deficytu tej witaminy mogą być poważne - jednym z nich jest tzw. kurza ślepota, czyli upośledzone widzenie w nocy. Kurzej ślepoty nie wolno lekceważyć nie tylko dlatego, że upośledzenie widzenia po zmierzchu utrudnia życie - nieleczona, może skończyć się nawet utratą wzroku. Najczęstszą przyczyną tej przypadłości jest właśnie niedobór witaminy A. 

Deficyt witaminy A jest widoczny na skórze

Witamina A większości kobiet znana jest lepiej jako retinol, gdyż pod tą nazwą najczęściej występuje w produktach do pielęgnacji. Nie bez powodu formy tej witaminy dodawane są do kremów czy maseczek: jest ona niezwykle ważna dla skóry. Witamina A bierze udział w różnicowaniu komórek nabłonka, a jej głównym zadaniem jest odnowa naskórka.

Dzięki niej w skórze właściwej dochodzi też do stymulacji procesów tworzenia się dwóch włókien podporowych: kolagenu i elastyny, dzięki którym skóra jest jędrna i elastyczna. Wygładza ona również drobne zmarszczki, a jej właściwości antyoksydacyjne pozwalają na spowolnienie procesu starzenia się skóry.

Pomaga ona również równomiernie rozłożyć w naskórku melaninę (dzięki czemu nie dochodzi do przebarwień - lub dzięki witaminie A zawartej w kremach można zmniejszyć te, które już są), a także poprawia strukturę warstwy rogowej naskórka, co z kolei pomaga zmniejszyć utratę wilgoci, do jakiej dochodzi tą drogą. Retinoidy regulują również pracę gruczołów łojowych, zmniejszając skłonność do zmian trądzikowych. Pochodne tej witaminy stosowane są w leczeniu wielu chorób skóry.

Niedobór witaminy A objawia się na skórze w określony sposób. To przede wszystkim suchość i szorstkość naskórka na dłoniach, twarzy czy tułowiu, a także wzmożone rogowacenie mieszkowe na zewnętrznej części ramion i ud. Te objawy powinny skłonić do oznaczenia stężenia witaminy A we krwi, szczególnie wtedy, jeśli pielęgnacja nie przynosi efektu.

Jakie witaminy powinny przyjmować dzieci?

Najlepsze źródła witaminy A

Źródłem witaminy A są zarówno produkty zwierzęce, jak i roślinne. W produktach pochodzenia zwierzęcego występuje ona jako retinol i jego pochodne (jest on w większym stopniu przyswajany przez organizm), natomiast w produktach roślinnych - jako beta-karoten.

Największe jej ilości znajdują się w jajkach, maśle, żółtym serze, a także w wątrobie i podrobach zwierzęcych, niektórych tłustych rybach, marchwi, szpinaku, pomidorach, a także w czerwonej papryce czy brokułach. Ponieważ witamina A jest magazynowana w wątrobie i w tkance tłuszczowej, suplementując ją na własną rękę można ją przedawkować - a wtedy może stać się toksyczna. Z tego powodu suplement bezpieczniej jest przyjmować na zlecenie i pod nadzorem lekarza.