Kampania "Bliscy u Wagi” - wsparcie psychologiczne w leczeniu otyłości

2017-10-03 15:47

Niemal 50 proc. Polaków przyznaje, że chociaż raz w życiu było na diecie. Jednak prawie 70 proc. z nich ma negatywne doświadczenia związane z odchudzaniem. Za niepowodzeniami kryją się powody psychospołeczne, a także presja ze strony bliskich. W odpowiedzi na ten problem powstała ogólnopolska kampania "Bliscy u Wagi", której celem jest edukowanie Polaków jak mogą wspierać osoby z nadwagą i otyłością w trakcie leczenia.

Kampania Bliscy u Wagi” - wsparcie psychologiczne w leczeniu otyłości
Autor: thinkstockphotos.com Niemal 50 proc. Polaków przyznaje, że chociaż raz w życiu było na diecie . Jednak prawie 70 proc. z nich ma negatywne doświadczenia związane z odchudzaniem . Za niepowodzeniami kryją się powody psychospołeczne, a także presja ze strony bliskich. W odpowiedzi na ten problem, powstała ogólnopolska kampania "Bliscy u Wagi", której celem jest edukowanie Polaków jak mogą wspierać osoby z nadwagą i otyłością w trakcie leczenia.

Celem kampanii "Bliscy u Wagi" jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat psychologicznego aspektu procesu redukcji masy ciała, czyli odchudzania, a także informowanie o możliwościach udzielenia wsparcia bliskim z nadwagą i otyłością, którzy czują się osamotnieni w trakcie leczenia. Jak wielu jest chorych, którzy potrzebują tego rodzaju pomocy? Według Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego, Polacy zajmują w Europie 5. miejsce pod względem liczby osób z nadwagą i otyłością. Instytut Żywności i Żywienia podaje, że na nadwagę i otyłość choruje już ponad 60 proc. polskiego społeczeństwa. 

Jak wyjaśnia Katarzyna Kucewicz, psycholog i psychoterapeuta, ekspert kampanii "Bliscy u Wagi", większość diet i metod odchudzających w dużej mierze skupia się na edukacji w zakresie prawidłowego odżywiania się oraz aktywności fizycznej. Kwestia psychologicznego podejścia do leczenia nadwagi i otyłości jest marginalizowana. Nie mówi się o udzielaniu wsparcia, motywowaniu  oraz zwykłym, ludzkim zrozumieniu problemów osób z nadwagą i otyłością, które zdecydowały się na trudne i długie leczenie.

Kampania "Bliscy u Wagi" jest skierowana do osób z nadwagą i otyłością, a także do ich najbliższych oraz rodzin. W ramach akcji podejmowane będą działania z wykorzystaniem niestandardowych narzędzi, np. aplikacji, dzięki której będzie można sprawdzić swój typ żywieniowca, telefonicznej Ogólnopolskiej Linii Wsparcia, lub Złotego Dekalogu, w którym eksperci wyjaśnią jak wspierać osobę odchudzającą się. Dodatkowo, zostaną zorganizowane regionalne akcje na terenie całej Polski, podczas których, przy pomocy aplikacji żywieniowej, chętni będą badani pod kątem obecnych nawyków jedzeniowych. W ramach obchodzonego w październiku Światowego Dnia Walki z Otyłością, w warszawskich szpitalach odbędą się akcje promujące ten dzień.

- Kampania "Bliscy u Wagi" powstała w wyniku niskiej świadomości społeczeństwa wobec problemu samotności w odchudzaniu. Jako osoba, która przez większość życia cierpiała z powodu otyłości, mogę z własnego doświadczenia powiedzieć, że najbliżsi pomimo, że chcą pomóc, często nie wiedzą jak to zrobić. Wydaje im się, że poprzez skrupulatne kontrolowanie osoby odchudzającej się, pomagają jej. Niestety skutek jest odwrotny do zamierzonego. Dlatego naszym celem jest upowszechniać informację i wiedzę o tym problemie – mówi Monika Honory, Przewodnicząca Rady Ekspertów kampanii społecznej "Bliscy u Wagi".

Współorganizatorem kampanii "Bliscy u Wagi" jest Fundacja „Nadzieja dla Zdrowia”, a Patronaty Honorowe nad akcją objęli: Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej, Naczelna Izba Lekarska oraz Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Ważne

Poradnikzdrowie.pl wspiera bezpieczne leczenie i godne życie osób chorych na otyłość.
Ten artykuł nie zawiera treści dyskryminujących i stygmatyzujących osoby chore na otyłość.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki