Jakie są skutki niewyspania u nastolatków? Jedzą za dużo śmieciowego jedzenia

2022-01-03 10:25

Niedobór snu sprzyja zwiększeniu masy ciała i jednocześnie może powodować ryzyko wystąpienia zaburzeń kardiometabolicznych typowych dla otyłości u nastolatków. To wniosek płynący z badań przeprowadzonych przez ekspertów z Brigham Young University.

Jakie są skutki niewyspania u nastolatków?
Autor: Getty Images

Sen ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju nastolatków. Potrzebują przeciętnie od 8 do 10 godzin na dobę, ale większość z nich nie poświęca tyle czasu na spanie. Według najnowszych danych 73 proc. uczniów szkoły średniej śpi znacznie mniej niż zalecana ilość snu. Przyczyniają się też do tego złe nawyki żywieniowe.

Poradnik Zdrowie: zaburzenia snu

Sen a nawyki żywieniowe

Z wcześniejszych badań z udziałem nastolatków wynika, że nieodpowiednia ilość snu może powodować pogorszenie stanu zdrowia psychicznego, problemy behawioralne oraz zaburzenia uwagi i koncentracji. O tym, jak niedobór snu wpływa na funkcjonowanie małoletnich, postanowili sprawdzić eksperci z Brigham Young University. Badanie zostało przeprowadzone w Cincinnati Children’s Hospital Medical Center.

Eksperci obserwowali 93 nastolatków, którzy w pierwszym tygodniu spali jedynie 6,5 godz., a po upływie 7 dni ilość snu została zwiększona do 9,5 godz. Na tapet wzięto również to, jak młode osoby się odżywiają i ile spożywają kalorii.

Co odkryli? To, że nastolatkowie, którzy śpią mniej, niż powinni, narażone, są na nadmierny przyrost masy ciała i wystąpienie zaburzeń kardiometabolicznych. Do tego też źle się odżywiają, co oznacza, że w ich diecie dominują produkty, które znacznie podnoszą poziom cukru we krwi.

Częściej sięgają po śmieciowe jedzenie

Im mniej śpią, tym więcej jedzą dań typu fast food oraz słodkich i słonych przekąsek. Najczęściej to robią w późnych godzinach wieczornych (po godz. 21). Natomiast w ciągu dnia rzadko sięgają po owoce i warzywa w porównaniu z nastolatkami, którzy wysypiają się prawidłowo.

Jak pokazują wyniki badań, małoletni pozbawieni snu spożywają dodatkowe 12 g cukru dziennie. Większość z nich śpi za mało w ciągu roku szkolnego, więc przybierają 2,4 kg rocznie.

Według ekspertów walka z otyłością wśród dzieci jest bardzo ważna. Zadbanie o wysoką jakość snu i zdrowe nawyki żywieniowe powinno stać się priorytetem i jako element interwencji zmieniający styl życia.

Wyniki badania zostały opublikowane na łamach czasopisma medycznego „Sleep”.

Zdrowy sen. Sprawdź, czy zdrowo sypiasz

Pytanie 1 z 7
Jak szybko zasypiasz?
Jak szybko zasypiasz?