Czujesz irytujące mrowienie w stopach? To sygnał, że organizm potrzebuje tej witaminy

2022-06-21 13:01

Odgrywa wyjątkowo ważną rolę w organizmie, a jej prawidłowy poziom jest niezbędny do właściwego funkcjonowania. Najczęstsze objawy jej niedoboru to osłabienie, zaburzenia pamięci i koncentracji czy bóle głowy, ale to jednak nie wszystko. Jednym z często bagatelizowanych objawów jest nieprzyjemne uczucie, które przypomina mrowienie lub drętwienie w stopach.

Mężczyzna trzymający się za stopę
Autor: Getty Images

Witaminy są niezbędne dla zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich niedobór może prowadzić do poważnych zaburzeń, a w skrajnych przypadkach wywoływać groźne choroby. Czasem objawy braku poszczególnej witaminy nie są specyficzne i mogą być mylone z wieloma innymi dolegliwościami.

Niewiele osób wie, że witamina B12, potocznie nazywana "czerwoną witaminą" jest jedną z najważniejszych witamin w organizmie. Ma ona niezwykle wszechstronne działanie, m.in. reguluje sprawne działanie wielu narządów, bierze udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych i krwinek czerwonych oraz odpowiada za utrzymywanie i wzmacnianie właściwej przemiany materii. Jej niedobór może być niebezpieczny dla zdrowia.

Nietypowy objaw niedoboru witaminy B12

Objawy niedoboru witaminy B12 nie są tak powszechnie znane, jak na przykład skutki deficytu witaminy C lub D. W początkowym okresie daje symptomy, które bywają trudne do rozpoznania takie jak: zmęczenie, duszności i zawroty głowy. Według amerykańskiej organizacji non-profit Mayo Clinic pojawia się również nieprzyjemne uczucie "mrowienia" lub "drętwienia" stóp, w tym mrowienie palców u stóp. Jest to dość nietypowy objaw niedoboru tej witaminy. 

Mayo Clinic wyjaśnia, że "niedokrwistość spowodowana jest niedoborem folianów i witaminy B12". Jak dodaje, "może się tak zdarzyć, jeśli nie spożywasz wystarczającej ilości pokarmów zawierających witaminę B12 i folianów lub w przypadku, gdy organizm na problemy z przyswajaniem tej witaminy".

Dlatego, jeśli zaobserwujesz u siebie choć jeden z tych sygnałów ostrzegawczych, jakie wysyła organizm, działaj natychmiast.

Sprawdź, jakie są objawy niedoboru witaminy D

Co jeść przy niedoborze witaminy B12?

Zbilansowana dieta jest podstawowym elementem profilaktyki zdrowia. Pamiętaj, że głównym źródłem witaminy B12 w codziennej diecie są: produkty mięsne i podroby, jaja, ser (twarogowy, żółty), ryby oraz skorupiaki. Zazwyczaj diety wegetariańskie, a szczególnie wegańska wymaga stałej suplementacji witaminy B12, oczywiście po konsultacji z lekarzem. Te osoby powinny obowiązkowo zadbać o jej odpowiednią ilość. Suplementy są dostępne nie tylko w formie tabletek i kapsułek, ale również aerozoli.

"Niedokrwistość spowodowana niedoborem witaminy B12 zwykle rozwija się bardzo powoli. Proces ten może trwać od kilku miesięcy do kilku lat. Początkowo objawy mogą być subtelne, ale ich nasilenie narasta w czasie" – podkreśla Mayo Clinic.

Wśród innych objawów niedoboru witaminy B12 wymienia się m.in.: