Odporność - 22 sposoby na wzmocnienie odporności organizmu

2020-03-02 16:43 Magdalena Moraszczyk - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: lek. med. Elżbieta Płońska

Odporność organizmu należy systematycznie wzmacniać. Nawet delikatne przeziębienie potrafi bowiem wytrącić z równowagi. Warto zatem pomyśleć o przygotowaniu organizmu do walki z infekcjami. Przedstawiamy 22 proste sposoby na wzmocnienie odporności organizmu.

Odporność organizmu staje się szczególnie ważna w okresie jesienno-zimowym, ale dbać o nią powinniśmy przez cały rok. Sprawdź, jakie są proste sposoby na wzmocnienie odporności. Nawet niegroźne przeziębienie potrafi porządnie dać się we znaki i wytrącić z normalnego życia na kilka dni. A co dopiero zapalenie gardła, oskrzeli, angina albo grypa. Za skłonność do infekcji odpowiada nasz układ odpornościowy. Jeśli jest słaby, nie potrafi odeprzeć ataku drobnoustrojów. Wówczas zarazki osiedlają się w błonie śluzowej nosa, gardła albo wędrują dalej do oskrzeli lub płuc, wywołując stan zapalny – i choroba gotowa. Ale można temu zapobiec. Jak? Wystarczy wprowadzić do życia niewielkie zmiany, żeby ochronić się przed chorobą, mimo że wszyscy dokoła kichają i kaszlą.

1. Śniadanie - najważniejszy posiłek dnia

Komórki układu odpornościowego podejmują walkę z drobnoustrojami tylko wtedy, gdy są regularnie odżywiane. Dlatego pierwszy posiłek należy zjeść w ciągu godziny od wstania z łóżka. Śniadanie powinno być rozgrzewające i sycące, ale nie może zbytnio obciążać przewodu pokarmowego. Nie powinno zabraknąć w nim węglowodanów, białka i witamin. Musli, płatki z mlekiem lub jogurtem albo kanapka z pieczywa z mąki gruboziarnistej, ser albo jajko i szklanka soku.

2. Odpowiednia dieta

Unikaj zawiesistych krupników czy grochówek na mięsie. Wybierz zupę na warzywach, która nie tuczy, natomiast tak samo rozgrzewa i dostarcza wielu witamin i minerałów. Zjedz kawałek chudego mięsa lub ryby, do tego kaszę czy ryż brązowy, surówkę albo jarzyny z wody.

materiał partnera
Warto wiedzieć

Biostymina1 to lek dostępny bez recepty, który zawiera czysty wyciąg płynny ze świeżych liści aloesu drzewiastego. Stymuluje układ immunologiczny na dłużej wzmacniając odporność organizmu na zakażenia bakteryjne i wirusowe. Warto stosować go zarówno w trakcie przeziębienia, jak i podczas rekonwalescencji po przebytej infekcji.

W badaniach naukowych wykazano, że wodny wyciąg z liści aloesu drzewiastego oddziaływuje korzystnie na funkcje układu odpornościowego. Pobudza granulopoezę, wzmaga zdolność rozpoznawania antygenu i proces fagocytozy, pobudza limfocyty B do produkcji przeciwciał oraz stymuluje przebieg mitozy limfocytów.

3. Warzywa

Do każdego posiłku jedz warzywa, najlepiej na surowo lub ugotowane na parze. Owoce jedz z umiarem, zwłaszcza te słodkie, bo dużo w nich kalorii. Ale dwa jabłka dziennie to twój obowiązek dla zdrowia i urody. Świeże produkty możesz zastąpić mrożonkami.

4. Witamina C

Jedz cytrusy, brokuły, natkę, paprykę, porzeczki i szpinak - zawierają witaminę C, która pobudza produkcję interferonu, substancji pomagającej skutecznie rozprawić się z zarazkami. Sprawne działanie systemu obronnego zapewnia witamina B6 - jest w bananach, awokado, rybach, drobiu, wołowinie i ziemniakach. Witamina E wspiera siły obronne w walce z wolnymi rodnikami. Znajduje się w orzeszkach ziemnych, nasionach słonecznika, szpinaku, olejach roślinnych, rybach. Dla systemu obronnego ważna jest też witamina A, która stymuluje produkcję białych ciałek krwi. Jej dobrym źródłem jest masło, wątróbka, mleko i ser.

5. Dieta cynkowa

Raz w tygodniu zrób sobie dzień diety cynkowej: żytni pełnoziarnisty chleb, wątróbka z ciemnym ryżem, a na kolację np. puszka ostryg. Nie przedawkujesz – cynk jest słabo przyswajany, a większość z nas ma niedobór tego minerału. Tymczasem cynk jest potrzebny do produkcji białych krwinek odpowiedzialnych za odporność organizmu.

6. Marchewka - źródło witamin

Miej pod ręką cząstki pomarańczy, mieszankę tzw. studencką (różne orzechy i rodzynki), kawałki jabłka, marchew, suszone morele, migdały, pestki dyni czy słonecznika. Pogryzaj je zamiast batoników, ciasteczek i chipsów. Dostarczysz organizmowi cennych witamin i minerałów, zamiast niepotrzebnych pustych kalorii. Cukier i nadmiar tłuszczów osłabia odporność.

7. Niebezpieczne używki

Alkohol, kawa, papierosy niszczą witaminy A, C, E i B oraz selen, cynk i inne mikroelementy, które pomagają zwalczać groźne dla układu immunologicznego wolne rodniki. Wysokoprocentowe trunki zabijają znajdujące się w krwi i w limfie komórki odpornościowe. Nie pal i unikaj przebywania w zadymionych pomieszczeniach. Jeżeli nie potrafisz zerwać z nałogiem, dostarczaj organizmowi więcej przeciwutleniaczy.

8. Herbatki owocowe

Zamiast kolejnej kawy lub herbaty wypij herbatkę z dzikiej róży, aronii, malin, czarnej porzeczki – dostarczają mnóstwo witaminy C, A, B i E oraz wapnia, fosforu, magnezu i żelaza. Wzmacniają organizm i łagodzą stres. Na chłodne dni idealne są rozgrzewające herbaty z dodatkiem imbiru lub cynamonu. W specjalistycznych sklepach znajdziesz mieszanki noszące nazwy „jesienna” lub „zimowa” o podobnym działaniu.

9. Dobre tłuszcze

Kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego, a także omega-3, dostarczają organizmowi budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych (eikozanoidy), które usprawniają pracę układu odpornościowego. Do najzdrowszych tłuszczów roślin-nych należą olej rzepakowy i oliwa z oliwek. Natomiast najlepszym źródłem omega-3 są ryby morskie, orzechy włoskie i siemię lniane.

10. Tran

Zawiera witaminy A, D, nienasycone kwasy tłuszczowe, fosfor, jod i lecytynę. W okresie jesienno-zimowym warto go pić na wzmocnienie. Powinni to robić zwłaszcza ci, którzy nie jedzą ryb, warzyw i owoców. Mimo że jest zdrowy, z zażywaniem go nie należy przesadzać. Pijąc tran, nie wolno brać innych preparatów zawierających witaminę A lub D. Kobiety w ciąży oraz osoby przyjmujące leki nasercowe i przeciwzakrzepowe przed rozpoczęciem kuracji powinny skonsultować się z lekarzem, ponieważ tran upośledza działanie niektórych preparatów. Tran należy zażywać zgodnie z zaleceniem lekarza albo informacjami podanymi na ulotce.

11. Cebula i czosnek

Mobilizują układ odpornościowy, działają bakteriobójczo. Cebulę i czosnek najlepiej jeść na surowo – dodawać do kanapek, sałatek, past, masła. Możesz przyrządzić sobie miksturę uodporniającą i zażywać ją profilaktycznie. Dla tych, którzy nie lubią czosnku, są preparaty czosnkowe.

Zrób to koniecznie

Miodek cebulowy

Szklankę utartej cebuli wymieszaj ze szklanką miodu. Odstaw na godzinę, zagotuj i gorącą miksturę przecedź przez sito. Pij 2 razy dziennie po 1 łyżce „miodku” rozpuszczonego w ciepłej wodzie lub mleku.

Nalewka cebulowa

Szklankę zmiażdżonej cebuli zalej szklanką czystego alkoholu 40–proc. Odstaw w chłodne miejsce na 2 tygodnie, przecedź. Pij 2 razy dziennie po 1 łyżeczce (można rozcieńczyć w 1/2 szklanki osłodzonej wody). Tylko dla dorosłych!

Syrop czosnkowy

Wyciśnij sok z 40 g zmiażdżonego czosnku, wymieszaj z 80 ml wody i 80 g cukru. Pij łyżkę syropu wieczorem. Czosnek obniża ciśnienie krwi, dlatego osoby z niskim ciśnieniem powinny stosować syrop ostrożnie.

Napój z imbiru

Cienko pokrojony kawałek korzenia zalej 1/2 l wody i gotuj na małym ogniu przez 20 minut. Przecedź, dodaj miodu albo soku z malin. Wypij wieczorem kubek gorącego napoju.

12. Kiełki i natka

Są skarbnicą witamin i mikroelementów. Kiełkujące rośliny wytwarzają też chlorofil oraz enzymy wzmacniające i regenerujące organizm. Natka dostarcza niezwykle dużo żelaza. Kiełki i natkę można jeść same, dodawać do surówek, sałatek, posypywać nimi zupę, ziemniaki, sosy. Trzeba je spożywać na surowo, bo pod wpływem wysokiej temperatury tracą wartość odżywczą. Ich domowa uprawa jest prosta. Wyłóż talerz wilgotną gazą, połóż na niej namoczone i wypłukane nasiona (strączkowe trzeba moczyć 12 godzin). Dopilnuj, żeby gaza była cały czas wilgotna. Po kilku dniach kiełki są już gotowe. Natkę wyhodujesz, wsadzając korzeń pietruszki do doniczki z ziemią.

13. Aloes

Silnie stymuluje układ odpornościowy, nie dopuszczając do rozwoju infekcji. Z liści aloesu można zrobić sok i pić go 3 razy dziennie po łyżce stołowej (trzymaj w zakręconej butelce w lodówce). Albo przyrządzić nalewkę: liście (ze skórką lub obrane) rozgnieć na miazgę. Następnie szklankę miąższu połącz ze szklanką przegotowanej zimnej wody posłodzonej do smaku i odstaw na 2 tygodnie w ciemne, chłodne miejsce. Odcedź, wlej do soku 1/2 szklanki 40–proc. wódki. Pij 3 razy dziennie po łyżce stołowej (dzieci po łyżeczce do kawy).

14. Miód

Każdy z nas powinien profilaktycznie jadać 1–2 łyżki miodu dziennie. Dostarcza witamin, mikroelementów, a także cennych enzymów, które mobilizują do walki system odpornościowy. Rozgrzewa, wzmacnia serce i regeneruje organizm. Działanie miodu wzmocnisz, dodając do niego soku z owoców lub ziół, np. z aloesu. Jesienią i zimą warto wypić na czczo szklankę wody z łyżką miodu i sokiem wyciśniętym z połowy cytryny. Napój przygotuj wieczorem, rozpuszczając miód w letniej wodzie (gorąca pozbawi go cennych składników). Dobrą kuracją wzmacniającą (również dla dzieci powyżej 5. roku życia) jest też picie propolisu (wyciąg alkoholowy kitu pszczelego) 3 razy dziennie po 15 kropli przed jedzeniem przez 4 tygodnie. Przed infekcjami chroni również pyłek pszczeli.

15. Strój stosowny do pogody

Ubieraj się stosownie do pogody, najlepiej na cebulkę. Wtedy zawsze można zdjąć jedną warstwę, gdy zrobi się za ciepło. Nie zapominaj o szaliku i czapce. Prawie 30 proc. ciepła ucieka z organizmu przez głowę. Gwałtowne wychłodzenie organizmu prowadzi do obniżenia odporności. Często wietrz mieszkanie. Dbaj o to, by temperatura w domu nie przekraczała 20oC. Prze- grzanie, tak jak oziębienie, sprzyja rozwojowi infekcji. Gdy zaczną grzać kaloryfery, używaj nawilżaczy powietrza lub powieś na kaloryferze mokre ręczniki. Na noc najlepiej przykręć grzejniki i śpij przy otwartym oknie.

16. Spacery

Ruch usprawnia pracę układu odpornościowego. Ale ćwiczenia trzeba wykonywać systematycznie przynajmniej 3 razy w tygodniu. Możesz chodzić na basen, na siłownię lub gimnastykować się w domu przy otwartym oknie. Korzystaj z każdej okazji, żeby pobyć na świeżym powietrzu. Mimo deszczu czy siarczystego mrozu wyjdź na spacer, a w weekend wyciągnij rodzinę na dłuższą wędrówkę za miastem. Spaceruj energicznym krokiem, oddychając głęboko. Nabieraj powietrze nosem i powoli wydychaj ustami.

17. Sauna

To dobry sposób na wzmocnienie systemu immunologicznego (na skutek utraty wody gęstnieje nam krew i wówczas zaczyna się wzmożona produkcja ciał odpornościowych), oczyszczenie (z potem eliminowanych jest z niego wiele substancji toksycznych) i dotlenienie organizmu (w upale szybciej oddychamy). Ponadto wysoka temperatura podnosi ciepłotę ciała o 2–3oC, a tego nie lubią zarazki. Z sauny nie powinny jednak korzystać osoby, które mają trądzik, z niewydolnością oddechową, skazą krwotoczną, kobiety w ciąży i trakcie miesiączki.

18. Hartowanie organizmu

Zahartowany organizm lepiej znosi jesienno- -zimowe chłody i gwałtowne zamiany temperatury, których o tej porze roku trudno uniknąć. Brodzenie w zimnej wodzie. Nalej do wanny zimnej wody, aby zakryła stopy, i drepcz w niej. Zacznij od minuty i wydłużaj czas do 5 minut. Naprzemienny prysznic. Zacznij od polewania się ciepłą wodą, potem stopniowo ją schładzaj, aż będzie zimna. Powtórz 4–5 razy. Kąpiel zakończ zimną wodą. Zabieg podnosi odporność i dodaje energii, dlatego najlepiej go stosować rano. Kąpiel w misce wody. Przygotuj 2 miski z wodą – bardzo ciepłą i zimną. Najpierw włóż obie stopy do ciepłej wody, po minucie do zimnej. Czynność owtarzaj przez 4–5 minut, kończąc na zimnej kąpieli. Potem tak samo „wykąp” ręce, zanurzając je powyżej łokci. Delikatnie osusz skórę miękkim ręcznikiem. Po kąpieli pospaceruj po pokoju, zrób kilka wymachów rękami albo przysiadów.

19. Stres - wróg układu odpornościowego

Układ odpornościowy jest połączony z systemem nerwowym i długotrwały stres zmniejsza sprawność sił obronnych. Stresu nie da się uniknąć, ale trzeba nauczyć się z nim radzić. Nie tłum w sobie emocji i nie bierz na siebie zbyt dużo obowiązków. Wybierz ulubioną formę relaksu – biegaj, ćwicz, słuchaj muzyki. Weź odprężającą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego lub liści melisy i z dystansem spójrz na stresujące cię sytuacje.

20. Odpoczynek

Staraj się tak planować zajęcia, żeby codziennie znaleźć czas tylko dla siebie. Ważne, by robić wtedy to, co się chce, bo tylko w ten sposób można wyłączyć emocje, odpocząć i zregenerować siły. Poczytaj książkę, obejrzyj serial, spotkaj się ze znajomymi. Osoby, które po pracy czują się bardzo zmęczone, mogą uciąć sobie krótką drzemkę (pod warunkiem, że dobrze śpią w nocy). W dni wolne od pracy nie nadrabiaj zaległości z całego tygodnia – nie ślęcz nad pracą biurową ani nie rób gruntownych porządków. Ważnym elementem odpoczynku jest spokojny sen (7–8 godzin). Osoby przepracowane i niewyspane łatwiej łapią infekcje.

21. Uśmiech

Śmiech wpływa korzystnie na układ odpornościowy, i to na trzy sposoby. Wyzwala pozytywne emocje, co prowadzi do zwiększenia produkcji komórek odpornościowych. Uaktywnia pracę przepony, pobudzając siły obronne do działania. Pogłębia oddech i dotlenia mózg, który zaczyna wówczas wytwarzać więcej endorfin, naturalnych substancji przeciwzapalnych. Dlatego osoby o pogodnym usposobieniu rzadziej chorują.

22. Szczepienia

Jeśli często łapiesz anginy, zapalenie ucha, gardła, masz astmę lub obturacyjną przewlekłą chorobę płuc, lekarz może rozważyć podanie szczepionki uodporniającej (pobudza naturalne siły odpornościowe). Trzeba o tym pomyśleć już teraz, bo niektóre z nich podaje się 3 miesiące przed sezonem na przeziębienia. Szczepionki stosuje się według różnych schematów. Występują w postaci doustnej i aerozolu do nosa. Kto nie ma przeciwwskazań, powinien zaszczepić się też przeciwko grypie.

miesięcznik "Zdrowie"

1Biostymina® (produkt leczniczy)

Postać farmaceutyczna: płyn doustny (ampułka)
Opakowanie: 10 sztuk

Skład:
Skład leku w przeliczeniu na 1 ampułkę (1 ml): substancją czynną leku jest wyciąg płynny ze świeżych liści aloesu drzewiastego (Aloe arborescense folium recens extractum fluidum) (1:4) – 1 ml.
Rozpuszczalnik ekstrakcyjny: woda.
Pozostałe składniki (substancje pomocnicze): lek nie zawiera żadnych substancji dodatkowych.

Wskazania do stosowania:
Tradycyjnie do stosowania w infekcjach górnych dróg oddechowych o podłożu bakteryjnym i wirusowym.
Pomocniczo w nawracających zakażeniach górnych dróg oddechowych i innych rozpoznanych przez lekarza stanach obniżonej odporności, po konsultacji z lekarzem.

Przeciwwskazania:
Nie stosować leku:
- jeśli u pacjenta stwierdzono uczulenie na substancję czynną,
- jeśli u pacjenta stwierdzono postępujące choroby układowe: białaczka, kolagenozy, gruźlica, choroby rozrostowe i z autoagresji.

Dawkowanie i sposób podawania:

Jeżeli lekarz nie zaleci inaczej:

Dorośli: 1 ml - 1 ampułka, 1 raz dziennie lub co drugi dzień
Dzieci powyżej 5 lat i młodzież: 0,5 ml - 0,5 ampułki, 1 raz dziennie lub co drugi dzień
Dzieci poniżej 5 lat: nie zaleca się stosowania.
Czas trwania cyklu terapii: 10-20 dni; w razie potrzeby powtórzyć kurację jednokrotnie po 4-tygodniowej przerwie.
Nie przechowywać ampułek po otwarciu.
Powstający osad nie ma wpływu na aktywność preparatu.

Podmiot odpowiedzialny:
Phytopharm Klęka S.A., Klęka 1, 63-040 Nowe Miasto nad Wartą

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
jula
|

często chorowałam przez dłuższy czas, dlatego zdecydowałam się na zmianę diety, zaczęłam się więcej ruszać, a do tego codziennie biorę kapsułki z kurkumą od herbaya, żeby wzmacniać organizm dodatkowo, bo kurkuma ma niesamowite właściwości wspomagające funkcjonowanie naszego organizmu

Justyna
|

Niestety z pożywienia wszystkiego nie przyjmiemy. Mi w zielarskim doradzono koncentrat pierzgi pszczelej w kapsułkach - bardzo fana rzecz i naturalna. Od września nie chorowałam i biorę po jednej kapsułce dziennie

Marta Jasnodębska
|

Polecam naturalne krople z pelargonii afrykańskiej. Genialny lek na przeziębienie, grypę, kaszel, idealny dla dzieci już od 1. roku życia. My stosujmey regularnie i efekty są wspaniałe!

Karolinka
|

Ekstrakt z czosnku działa bardzo korzystnie na zwalczanie drobnoustrojów i wspiera układ odpornościowy. Zdecydowanie wolę czosnek w takiej formie, np. kapsułek Herbaya, niż naturalny, bo zapach utrudnia bardzo kontakt z bliskimi ;)

Michalina
|

Ja piję co wieczór mleko z miodem a rano łykam jedną kapsułkę koncentratu pierzgi pszczelej, która mega podnosi odporność a dodatkowo jest to w 100% naturalne

Magdalena
|

Ja na odporność biorę koncentrat pierzgi pszczelej w kapsułkach. Super odżywia organizm i zapobiega przeziębieniom dzięki dużej dawce witamin. Z jedzenia niestety jest bardzo trudno wyciągnąć wszystkie witaminy i minerały

Daniel
|

Trzeba wykorzystywać potencjał natury gdyż w przyrodzie jest wszystko co potrzebuje człowiek do prawidłowego rozwoju, niestety w warzywach i owocach witamin jest coraz mniej z roku na rok, i jeśli byśmy chcieli dostarczyć dzienne zapotrzebowanie, musielibyśmy zjadać niemożliwie ilości tych warzyw czy owoców.

empes
|

Mam problem z odpornością pomimo stosowanej diety sytego śniadania do każdego posiłku warzywa lub owoce nic nie pomaga .. jadłem wit. C, D 1000mg i też chorowałem jak narazie dla mnie nie ma złotego środka ..

Agaton
|

Najlepsza jest witamina c, przecież tego nie trzeba się nawet uczyć wystarczy przypomnieć sobie czym leczyły nas babcie. Wysoką zawartość wit. C ma Echinacea. Według wielu lekarzy to najlepszy specyfik na wzmocnienie odporności - co więcej stosowany od wielu stuleci!

alicja221
|

Ja w okresach zachorowań wraz z moim mężem stosujemy Pepthym X z wyciągiem z grasicy od Langsteiner. Nasi rodzice też go stosuje i wszyscy jesteśmy zdrowi jak ryby, gdy inni skarżą się na przeziębienia itp. Grasica zawiera hormon odpowiedzialny za odporność zwany tymozyną co daje takie efekty.