Jak wzmocnić układ immunologiczny na zimę?

2012-10-11 17:46

Wzmocnienie układu immunologicznego jeszcze na jesieni może pomóc w walce z przeziębieniami w okresie największych chłodów. W naturalnym wzmocnieniu układu obronnego organizmu z pomocą przychodzą substancje zawarte w niektórych roślinach. Jak wzmocnić swoją odporność? Jak wzmocnić system immunologiczny?

Najdokładniej przebadana jest jeżówka, a w dalszej kolejności aloes i żeń-szeń. Naukowcy potwierdzili, że wyciągi z tych roślin pobudzają komórki odpornościowe do lepszej pracy. Podobne działanie, choć nie tak dobrze przebadane, mają również dobrze znane w polskiej kuchni pokrzywa, mniszek i lukrecja.

Te rośliny pomogą twojemu organizmowi w chorobie

Jeżówka purpurowa to gatunek rośliny z rodziny astrowatych. Nie nadaje się do wykorzystania w kuchni, ale na jej bazie - podobnie jak na wyciągach z korzenia żeń-szenia i liści aloesu - produkuje się preparaty lecznicze. Zawierają one dość silnie działające związki i nie powinno się ich stosować dłużej niż 6 tygodni. Aloes - jednoliścienny sukulent - można samemu uprawiać w doniczce i wykorzystywać do wzmacniających nalewek.

Tego zimą nie może zabraknąć w twojej spiżarni!

Gdy nadchodzi sezon infekcji, dobrze jest dodatkowo wzmocnić układ odpornościowy jedząc codziennie:

  • czosnek: zawiera witaminy, selen i alliacynę, będącą związkiem siarki o działaniu przeciwbakteryjnym;
  • imbir: zawiera olejek eteryczny oraz gingerol i szogaol, które nadają mu ostry smak i działają przeciwzapalnie;
  • miód: zawiera witaminy, minerały, kwasy organiczne, aminokwasy i enzymy, ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, zwiększa odporność i chroni drogi oddechowe przed rozwojem zakażeń.

C - najważniejsza witamina

Organizm człowieka nie potrafi magazynować witaminy C, dlatego musisz codziennie jeść to, co jest jej dobrym źródłem. Przeciętny człowiek potrzebuje dziennie ok. 70 mg tej witaminy, ale w okresie jesienno-zimowym tę dawkę można nawet podwoić. Taką ilość dostarczy: 10 dag czarnej porzeczki świeżej lub mrożonej, 30 dag kiwi, 30 dag cytryn, 45 dag mandarynek, 10 dag papryki czerwonej, 15 dag jarmużu lub 7 dag natki pietruszki. Ważne jest, by produkty te jeść kilka razy dziennie, ponieważ witamina C łatwo ucieka z organizmu (poprzez układ moczowy).

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Natii
|

U nas sprawdza się colostrum i długie spacery, ubiór na cebulkę aby się nie przegrzewać. korzystamy z tego już kilka miesięcy i widać poprawę już tak nie chorujemy :) czyli dobra raa zdrowy styl życia dużo świeżego powietrza i colosturm a będziesz zdrów jak ryba

gosb
|

Ja już od lata zabieram się za odporność bo jesienią to już jest za późno! Postanowiłam rok temu częściej chodzić na basen i udałam się również do sklepu zielarskiego gdzie polecono mi koncentrat pierzgi pszczelej w kapsułkach, który świetnie buduje odporność. Było to rok temu i do dzisiaj nie chorowałam! Polecam produkt pszczeli

Kornela
|

witam a co sądzicie o colostrum? Słyszalam opinie że są to suplementy wzmacniające odporność. Czytam trochę na ich temat i mają większość pozytywnych opinii jest ktoś kto je brał lub bierze? i co możcie o nich powedzieć?

Elfia
|

Powiem wam, że ja wierzę w magię ziół. Moja babcia mawiała, że jeśli chcesz być zdrowy wystarczy znać się na roślinach. Niestety nie spisałam wszystkich jej mieszanek i porad i teraz bardzo żałuję.

Michał Nuaczyński
|

Na wzmocnienie systemu immunologicznego można też brać Grzybek Agaricus Blazei czy bardziej po polsku grzyb migdałowy, który jest często stosowany w suplementach diety jak chociazby Swanson agaricus na greenportmarkecie.