Jak odchudzić się na zawsze?

2018-07-02 11:11
Jak odchudzić się na zawsze?
Autor: thinkstockphotos.com

Eksperci ds. żywienia alarmują: diety-cud nie istnieją! A mimo to wciąż liczymy, że może akurat nam uda się zredukować nadmierne kilogramy przy pomocy nowego suplementu diety lub innego specyfiku. Dlaczego to niemożliwe i jak powinniśmy mądrze, bezpiecznie i skutecznie odchudzać się popowiada dietetyk Anna Radowicka, specjalistka programu "Pokochaj olej rzepakowy".

Nadwaga i otyłość występują już u ponad połowy polskiego społeczeństwa, a dokładnie u 64 proc. mężczyzn i 49 proc. Na otyłość choruje prawie 1/4 Polaków. Czas schudnąć, czyli - jak określają ten proces obesitolodzy (specjaliści ds. leczenia otyłości) - zredukować masę ciała. Nie na własny ślub, czy uroczystość rodzinną. Nie do kostiumu kąpielowego i aby "pokazać się" na plaży. Nie na "tu" i "teraz", ale na zawsze. Jak to osiągnąć?

Co to znaczy "zdrowo chudnąć"?

Szybka potrzeba schudnięcia powoduje, że sięgamy po szybkie metody, a więc drastyczne, monotonne diety lub zakup kolejnej „cudownej” tabletki, która spali kilogramy za nas. Konsekwencją takich działań jest efekt jojo i spowolniony metabolizm. Bardzo często osobom odchudzającym się w taki ekspresowy sposób trudniej będzie schudnąć zdrowo w przyszłości. Odchudzanie to zmiana nawyków żywieniowych, zmiana naszego własnego nastawienia na pozytywne, a nie udział w wyścigu, w którym liczą się wyniki. Ścigając się łatwo jest się zniechęcić. Osoby odchudzające się skarżą się często na spadek motywacji i zniechęcenie.

Czy w takiej sytuacji pomoże wsparcie dietetyka?

Tak, ale pod warunkiem, że nie idziemy do dietetyka wyłącznie po to, żeby schudnąć. Dietetyk pomoże nam zmienić myślenie o diecie. Do poradni dietetycznej idziemy, by wspólnie wypracować sposób odżywiania, który będzie przyjemnością, a nie obowiązkiem, i który zostanie z nami na resztę życia. Odchudzanie ze specjalistą to zmiana na zawsze, a nie na chwilę – bez jojo, bez uszczerbku na zdrowiu, powoli, ale rozsądnie.

Czy Polacy często odwiedzają dietetyków?

Według badań ARC Rynek i Opinia co 10. Polak przyznaje, że w ciągu ostatnich 2 lat korzystał z usług dietetyka lub poradni dietetycznej. W tej grupie było 2 razy więcej kobiet niż mężczyzn, a także trzykrotnie więcej ludzi młodych, niż tych po 40. roku życia. Szukając dietetyka zwykle kierujemy się rekomendacją znajomych. Co ciekawe, już co 3 konsultacja dietetyczna odbywa się online.

Dietetyk pomoże schudnąć na całe życie. Dlaczego wciąż odchudzamy się sami?

Osobiście uważam, że dietetyk, mimo ogromnego zainteresowania zdrowym stylem życia, wielu osobom kojarzy się z wyrzeczeniami związanymi z dietą, dużym kosztem, brakiem czasu na gotowanie. Pacjenci zdecydowanie wolą „pójść na skróty” i np. skorzystać z diety koleżanki, diety promowanej przez celebrytkę, kupić gotową dietę w Internecie albo tabletki z reklamy.

Topowe "diety-cud" - czy są skuteczne?

Cały czas na topie są głodówki i ograniczanie kalorii, czyli modne diety 1000 kcal, diety wysokobiałkowe, oczyszczające warzywno-owocowe, które nie mają potwierdzenia w badaniach naukowych. Rośnie też popularność diet pudełkowych, co mnie mocno niepokoi, bo wiele z nich jest nastawionych na zysk, a nie na zdrowie klienta. Specjaliści przestrzegają, a my nadal swoje: przegłodzę się, to schudnę. Diety cud to najgorszy wybór z możliwych. Nie polecam ich przede wszystkim dlatego, że nie są dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb: wieku, masy ciała, wzrostu, aktywności fizycznej lub jej braku, chorób przewlekłych, ewentualnych alergii pokarmowych. Widoczna utrata kilogramów na takiej diecie to głównie utrata wody oraz tkanki mięśniowej. Diety-cud są też źle zbilansowane pod względem makroskładników: zawartości węglowodanów, białka, tłuszczu oraz witamin, składników mineralnych, a to już może powodować problemy zdrowotne: obciążać nerki, wątrobę, wywoływać omdlenia, zaburzenia hormonalne.

Jak więc odchudzać się mądrze?

Trudno jest dać jedną uniwersalną radę, bo odchudzanie to indywidualne podejście, a każdy z nas jest inny. Natomiast jest kilka złotych zasad, których zawsze trzeba się trzymać, chcąc zrzucić wagę:

  • należy pić min. 1,5 litra wody przez cały dzień
  • śniadanie powinno się zjeść do godziny od momentu przebudzenia, a ostatni posiłek maksymalnie 2 godziny przed snem
  • nie można podjadać słodyczy, owoców, pić napojów z cukrem w składzie oraz kawy z mlekiem
  • no i najważniejsze: nie należy eliminować z diety żadnej z grup makroskładników: węglowodanów, białka, tłuszczu.

Również tłuszczu? Wydawałoby się, że to on nas tuczy?

To nieprawda. Mitem jest, że dieta bez tłuszczu daje lepsze efekty w odchudzaniu. Tłuszcze, szczególnie roślinne, są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach - A,D,E i K. Np. olej rzepakowy zawiera kwasy ALA i LA, które są niezbędne dla właściwego rozwoju i funkcjonowania organizmu oraz pomagają w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Bez nich organizm nie funkcjonuje prawidłowo. Są ważnym źródłem energii.

Jakie tłuszcze wybierać, gdy chcemy schudnąć?

Przede wszystkim roślinne. Sięgajmy po olej rzepakowy, oliwę z oliwek, olej słonecznikowy, oczywiście w niedużych, rozsądnych ilościach. Odchudzając się powinniśmy wybierać tłuszcz, który będzie miał jak najmniej nasyconych kwasów tłuszczowych, bo ich w każdej diecie, także tej codziennej, powinniśmy unikać i nie przekraczać ilości 10 proc.

Który z olejów ma najmniej szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych?

Pod tym względem na uwagę zasługuje niedoceniany przez nas olej rzepakowy, który ma ich najmniej. Olej rzepakowy charakteryzuje dobry skład kwasów tłuszczowych i idealny stosunek kwasów omega-6 do omega-3, wynoszący 2:1, co korzystnie wpływa na funkcjonowanie organizmu.

Co jeszcze poradziłaby Pani wszystkim, którzy próbują schudnąć?

Jeśli ktoś chce schudnąć skutecznie, powinien zastanowić się nad swoją dietą, słuchać potrzeb swojego organizmu i działać rozsądnie. Rozsądek przede wszystkim!

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.