Witamina D - dawkowanie. Normy spożycia witaminy D

2019-07-02 10:03 Monika Majewska

Właściwe dawkowanie witaminy D u niemowląt, dzieci i dorosłych jest bardzo ważne, bo zarówno jej niedobór, jak i nadmiar może zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Suplementacja witaminy D jest różna u dzieci, dorosłych i kobiet w ciąży, a także u osób z grup ryzyka niedoboru, m.in. otyłych, pracujących nocą oraz z ciemną karnacją skóry. Sprawdź, jakie są normy spożycia witaminy D.

Normy spożycia witaminy D w zalecanej dziennej porcji w suplementach diety określił Zespół ds. Suplementów Diety w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Są to rekomendowane dawki witaminy D zarówno dla osób zdrowych, jak i dla tych z grup ryzyka niedoboru tej witaminy. Wytyczne te opracowano dla wszystkich grup wiekowych populacji Polski.

Spis treści:

  1. Witamina D - dawkowanie u noworodków i niemowląt
  2. Witamina D - dawkowanie u dzieci i młodzieży
  3. Witamina D - dawkowanie u dorosłych (> 18 lat)
  4. Witamina D - dawkowanie u osób starszych (>65 lat)
  5. Witamina D - dawkowanie u kobiet w ciąży i karmiących piersią
  6. Witamina D - dawkowanie u noworodków urodzonych przedwcześnie
  7. Witamina D - dawkowanie u dzieci i młodzieży z otyłością
  8. Witamina D - dawkowanie u otyłych dorosłych i osób starszych
  9. Witamina D - dawkowanie u osób pracujących w nocy i z ciemną karnacją skóry

Jak informuje Główny Inspektorat Sanitarny zgodnie z normami żywienia dla populacji Polski 1 wystarczające spożycie witaminy D we wszystkich grupach populacyjnych wynosi 15 µg cholekacyferolu/osobę/dobę, z wyjątkiem noworodków (dla których jest to 10 µg).

Witamina D - dawkowanie u noworodków i niemowląt

  • do końca 6. miesiąca życia - 400 IU/dobę (10,0 µg/dobę) - suplementację witaminy D należy zacząć od pierwszych dni życia dziecka, niezależnie od sposobu jego żywienia (pierś/mleko modyfikowane);
  • od 7. miesiąca do 12. miesiąca życia - 400-600 IU/dobę (10,0-15,0 µg/ dobę) - w zależności od źródeł pokarmowych witaminy D;

Witamina D - dawkowanie u dzieci i młodzieży

  • od 1. roku życia do 18 lat - 600-1000 IU/dobę (15,0-25,0 µg/dobę)

Dawka zależy od masy ciała. Suplementację należy stosować w miesiącach wrzesień - kwiecień lub przez cały rok, jeśli w miesiącach letnich nie można zapewnić wystarczającej syntezy skórnej witaminy D.

Witamina D - dawkowanie u dorosłych (> 18 lat)

"Nowe dane naukowe wskazują, że suplementacja witaminą D w dawkach powyżej 10 µg/dobę u osób bez niedoborów tej witaminy może być związana ze zwiększoną umieralnością z powodu chorób nowotworowych i innych przyczyn 2.

Biorąc pod uwagę coraz większą popularność fortyfikacji produktów spożywczych oraz biofortyfikacji witaminą D, zwiększa się spożycie tej witaminy z dietą. Ocenę bezpieczeństwa spożycia witaminy D z uwzględnieniem zarówno suplementów diety, jak i fortyfikacji oraz biofortyfikacji przedstawiono w pracy z 2017 r. 3. Dane ze Szwecji, uwzględniając ww. źródła witaminy D w diecie, wykazały przekroczenie poziomu UL dla tej witaminy (103,9 µg/dzień) na poziomie 95 percentyla” – czytamy w komunikacie Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Wobec powyższych danych Zespół do spraw Suplementów Diety działający przy Radzie Sanitarno-Epidemiologicznej stwierdził, że bezpieczną dawką witaminy D jest maksymalnie 2000 IU (50 µg)/dobę.

  • od września do kwietnia - 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę);
  • od maja do sierpnia - 800-2000 IU/dobę (20,0-50,0 µg/dobę) - tylko wtedy, gdy nie można zagwarantować odpowiedniej syntezy skórnej witaminy D.

Suplementacja zależy od masy ciała. Przed zastosowaniem wskazane jest jednak wykonanie badania 25-(OH)D we krwi oraz konsultacja wyniku badania z lekarzem lub farmaceutą.

Witamina D - dawkowanie u osób starszych (>65 lat)

  • 800-2000 IU/dobę (20,050,0 µg/dobę)

Seniorzy powinni otrzymywać witaminę D przez cały rok, ze względu na jej obniżoną syntezę skórną. Suplementacja zależy od masy ciała.

Witamina D - dawkowanie u kobiet w ciąży i karmiących piersią

  • kobiety planujące ciążę powinny stosować suplementację witaminą D w takich samych dawkach jak dorośli.
  • 1500-2000 IU/dobę (37,5-50,0 µg/dobę) - suplementację należy rozpocząć nie później niż od II trymestru ciąży. Ginekolog powinien zalecić pacjentce spożywanie witaminy D wkrótce po potwierdzeniu ciąży.

Celem suplementacji jest osiągnięcie osiągnięcia poziomu 25(OH)D w zakresie 30-50 ng/ml (75-125 nmol/l). W związku z tym stężenie to powinno być regularnie monitorowane badaniami krwi.

Jakie są objawy niedoboru witaminy D?

Witamina D - dawkowanie u noworodków urodzonych przedwcześnie

Witaminę D należy podawać jak najwcześniej, czyli wtedy, kiedy tylko będzie możliwe żywienie dojelitowe.

  • 400-800 IU/dobę (10,0-20,0 µg/dobę)

Suplementacja powinna być kontynuowana do momentu uzyskania skorygowanego wieku 40 tygodni. Potem należy podawać dziecku witaminę D w dawkach rekomendowanych zdrowym noworodkom.

Witamina D - dawkowanie u dzieci i młodzieży z otyłością

Osoby o podwyższonym wskaźniku BMI mają zazwyczaj obniżony poziom witaminy D. Z uwagi na to, że słoneczna witamina jest rozpuszczalna w tłuszczach, zatrzymywana jest przez podskórną tkankę tłuszczową, która utrudnia jej transport do krwi. Ponadto wykazano, że u osób otyłych wzrost poziomu witaminy D po ekspozycji na promieniowanie UVB jest o 57 proc. niższy niż u osób z prawidłową masą ciała.

  • od września do kwietnia - 1200-2000 IU/dobę (30,0-50,0 µg/dobę)

Suplementację można stosować przez cały rok, jeśli w okresie letnim nie można zapewnić odpowiedniej syntezy witaminy D. Konkretna dawka zależy od stopnia otyłości. Przed zastosowaniem wskazane jest jednak wykonanie badania 25-(OH)D we krwi oraz konsultacja wyniku badania z lekarzem lub farmaceutą. (GIS)

    Witamina D - dawkowanie u otyłych dorosłych i osób starszych

    Na niedobór witaminy D w organizmie narażone są głównie osoby otyłe i seniorzy, szczególnie w okresie braku ekspozycji na działanie promieni słonecznych. „W poprzednich wytycznych określono, że osobom tym zalecane jest suplementowanie witaminy D w dawce sięgającej 4000 IU/dobę (100 µg/dobę) 4, jednak nowe dane naukowe wskazują, że suplementacja witaminą D w dawkach powyżej 10 µg/dobę u osób bez niedoborów tej witaminy może być związana ze zwiększoną umieralnością z powodu chorób nowotworowych i innych przyczyn 2" - brzmi komunikat GIS. W związku z powyższym:

    • bezpieczną dawką jest 2000 IU/dobę (do 50,0 µg/dobę)

    Przez cały rok. Dawka zależy od stopnia otyłości. Przed zastosowaniem wskazane jest jednak wykonanie badania 25-(OH)D we krwi oraz konsultacja wyniku badania z lekarzem lub farmaceutą. (GIS)

      Witamina D - dawkowanie u osób pracujących w nocy i z ciemną karnacją skóry

      Osoby pracujące nocą powinny spożywać więcej witaminy D ze względu na ograniczoną ekspozycję na promieniowanie słoneczne. Z kolei osoby z ciemną karnacją skóry dlatego, że u nich witamina D jest produkowana około 6 razy wolniej niż u osób o jasnej skórze. W konsekwencji mogą mieć nawet o połowę mniejsze stężenie witaminy D we krwi niż osoby o jasnej karnacji.

      • 1000-2000 IU/dobę (25,0-50,0 µg/dobę)

      Przez cały rok. Dawka zależy od masy ciała.

        Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

        Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

        Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

        Źródła:

        1. Jarosz M.: Normy żywienia dla populacji Polski, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 2018.
        2. Chen F., Du M., Blumberg JB., Ho Chui KK., Ruan M., Rogers G., Shan Z., Zeng L., Zhang FF.: Association Among Dietary Supplement Use, Nutrient Intake, and Mortality Among U.S. Adults: A Cohort Study. Ann Intern Med. 2019 Apr 9. doi: 10.7326/M18-2478.
        3. Pigat S., Kiely M., Assessing vitamin D safety following fortification and supplementation intake scenarios using the EFSA Comprehensive Database: the ODIN approach, Proceedings of the Nutrition Society (2017), 76 (0CE3), E47.
        4. Rusińska A., Płudowski P., Walczak M., Borszewska-Kornacka MK., Bossowski A., Chlebna-Sokół D., Czech-kowalska J., Dobrzańska A., Franek E., Helwig E., Jackowska T., Kalina MA., Konstantynowicz J., Książyk J., Lewiński A., Łukaszewicz J., Marcinowska-Suchowierska E., Mazur A., Michałus I., Peregud-Pogorzelski J., Romanowska H., Ruchała M., Socha P., Szalecki M., Wielgoś M., Zwolińska D., Zygmunt A.: Vitamin D Supplementation Guidelines for General Population and Groups at Risk of Vitamin D Deficiency in Poland - Recommendations of the Polish Society of Pediatric Endocrinology and Diabetes and the Expert Panel With Participations of National Specialist Consultants and Representatives of Scientific Societies - 2018 Update. Front Endocrinol 9:246, doi: 10.3389/fendo.2018.00246.
        Czy artykuł był przydatny?
        Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

        NOWY NUMER

        W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

        Dowiedz się więcej
        Miesięcznik Zdrowie 11/2019

        Materiał partnerski

        KOMENTARZE
        Bar Barka
        |

        Tak Ci sie tylko wydaje ....Jako dziecko dostawałam potezne dawki d3 ,potwierdza to wpis w mojej ksiazeczce zdrowia z lat 70 tych ...

        Bar Barka
        |

        Co za bzdury ...

        kincior
        |

        Nie widzę powodu, dla którego podnoszenie 25 (OH) do poziomu 120-140 ng/ml u dzieci (u dorosłych również) miałoby sens. Szkoda kasy na suple. Podniesienie poziomu 25 (OH) do 60-80 jest wystarczające i wszystko co powyżej w niczym już nie pomoże (ewentualnie w drenażu kieszeni).

        kincior
        |

        Takimi zalecanymi dawkami od września do kwietnia nic nie podniesiemy. Zakładam, że większość osób w tym okresie ma poziom 25 (OH) w przedziale 15-20, czyli ich poziom wit. D jest tragiczny. Żeby go podnieść w tym okresie, należałoby przyjmować wit. D3 w ilości minimum 15 000 j.m dziennie. Wtedy są szanse, żeby w marcu mieć poziom 35-40. Jednak normy normami, dla mnie poziom minimum 25 (OH) to 60 ng/ml, ale wtedy dawki większe.

        Baska
        |

        Dawno nie czytałam większych bzdur.. :)
        Moje dzieci 12 letnie dostają jesienią i zimą po 10 000 jednostek i nie choruja a poziom maja ok 120.-140
        Nasz lekarz myślący i mądry facet twierdzi że jest ok

        Anna
        |

        Wielokrotnie spotkałam się z opinią lekarzy, że witaminę D powinien przyjmować każdy. Sama biorę, bo akurat mam niedobór i wskazania od lekarza 4000 j.m., swojej rocznej córeczce również podaję takie specjalne kapsułki

        Kinga
        |

        Ja się zastanawiałam do kiedy podawać dziecku vit. d, ale lekarz mi powiedział, że w sumie teraz tendencje są takie, że każdy bez względu na wiek powienien ją przyjmować, a dziecko szczególnie, a na pewno do 14 r. ż., żeby m.in. zminimalizować ryzyko wad postawy i wspomagać odporność.

        galidaja
        |

        wypadało by ją brać w zasadzie od początku ciąży.

        kenia
        |

        O kurczę, o tym nie wiedziałam. Powinnam brać tą witaminę d jak jestem w trakcie 1 trymestru czy dopiero od drugiego? W jakiej dawce ją w ogóle przyjmować. Polecacie jakieś konkretne suplementy?

        galidaja
        |

        jak byłam w ciąży to lekarz mówił mi właśnie jak ważna jest ta witamina d i brałam grzecznie tyle ile kazał właściwie do końca karmienia piersią. Zdecydowanie nie chciałam narażać ani siebie ani tym bardziej maluszka, a przy niedoborach straszą jakąś krzywicą, przedwczesnym porodem, poronieniami itp