Nietypowe objawy problemów z kręgosłupem: drętwienie rąk, bóle głowy, kłopoty z miesiączką, zaparcia

Aneta Grabowska - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: Dariusz Straszewski, fizjoterapeuta, terapeuta manualny, Klinika Ortopedii i Medycyny Sportowej CAROLINA MEDICAL CENTER w Warszawie

Bóle szyi czy pleców to niejedyne oznaki przeciążenia kręgosłupa. Nietypowym objawem problemów z kręgosłupem może być np. ucisk w klatce piersiowej, drętwienie ręki, zawroty głowy, a nawet zburzenia miesiączkowania czy wzdęcia i zaparcia.

Problemy z kręgosłupem a ucisk w klatce piersiowej

Pseudozawałowe bóle serca i problemy z oddychaniem mogą świadczyć o przeciążeniu odcinka piersiowego kręgosłupa np. na skutek długotrwałego unieruchomienia go w nachylonej pozycji. Dochodzi wówczas do podrażnienia nerwów. Takie objawy mogą się też pojawić, gdy masz skoliozę – skrzywiony w bok kręgosłup naciska na płuca i serce.

Nasza rada: Najpierw sprawdź, czy masz zdrowe serce. Nie garb się, nie schylaj na prostych nogach, często zmieniaj pozycję ciała. Gdy przenosisz ciężką rzecz, wyprostuj się, wciągnij brzuch i ściągnij łopatki.

Problemy z kręgosłupem a drętwienie ręki

Mrowienie w ręce, bóle promieniujące od barku lub łokcia w dół, osłabienie czucia, trudności z chwytaniem drobnych przedmiotów – tak mogą objawiać się problemy z odcinkiem szyjnym kręgosłupa.

Nasza rada: Rozmawiając przez telefon, nie podtrzymuj barkiem słuchawki. Jeśli długo pracujesz przy biurku, co jakiś czas podnieś głowę i popatrz przed siebie. Śpij na poduszce ortopedycznej.

Problemy z kręgosłupem a bóle i zawroty głowy

Mogą być związane z odcinkiem szyjnym kręgosłupa, z zaburzeniem ukrwienia z powodu nieprawidłowej pozycji oraz z przeciążeniem mięśni karku, szyi i mięśni podpotylicznych (łączą czaszkę z szyją).

Nasza rada: Wyprostuj się, nie pochylaj nadmiernie głowy do przodu. Monitor ustaw w odległości nie mniejszej niż 50 cm, na wprost twarzy, nie z boku. Używaj podstawy pod laptop czy tablet, a także podpórek na dokumenty. Co jakiś czas poruszaj głową na boki, do tyłu (delikatnie cofnij głowę).

Problemy z kręgosłupem a bolesne lub nieregularne miesiączki

Bolesny albo nieregularny okres może mieć związek z miednicą – z ustawieniem ostatnich segmentów lędźwiowych kręgosłupa i ze stawem krzyżowo-biodrowym. Bolesny okres mają często kobiety ze skręconą miednicą (poznasz to po częstym przekręcaniu się spódniczki na jedną stronę). Nieregularne miesiączki bywają zaś spowodowane tzw. hiperlordozą – kręgosłup w dolnej części jest bardziej zaokrąglony i uciska na macicę i jajniki, zaburzając ich pracę.

Nasza rada: Kilka razy dziennie przez pół minuty stój przy ścianie idealnie wyprostowana. Często wyciągaj się na krześle i splataj ręce z tyłu oparcia. Konieczna może być terapia manualna i ćwiczenia stabilizujące miednicę.

Problemy z kręgosłupem a wzdęcia i zaparcia

Mogą je powodować przeciążenia w części lędźwiowej kręgosłupa. Jeżeli jakiś segment ruchowy (dwa sąsiadujące z sobą kręgi połączone krążkiem międzykręgowym) jest nieprawidłowo ustawiony, zaczyna naciskać na nerwy, które oplatają układ pokarmowy, co ma wpływ na perystaltykę jelit. Oprócz wzdęć lub zaparć mogą pojawić się też bóle podobne do miesiączkowych albo imitujące zapalenie wyrostka robaczkowego.

Nasza rada: Unikaj pochylania tułowia. Gdy chcesz podnieść coś ciężkiego, najpierw kucnij, a potem to unieś. Podczas prania postaw miskę z wodą na krześle. Głowę myj pod prysznicem w wyprostowanej pozycji, unikaj schylania się nad wanną. Śpij na sprężystym, o średniej twardości materacu. Jeśli dużo czasu spędzasz przy biurku, co godzinę przejdź się, by rozluźnić mięśnie.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020

Materiał partnerski

KOMENTARZE
Elwira Stefańska
|

U mnie te problemy zaczęły się w wieku 50 lat nie wiem czy to wcześnie czy to późno, ale wszystko naszło bardzo nagle, jak mnie zgięło to od razu mnie wysłali na komplet badań, a potem turnus rehabilitacyjny, ale miałam tez w tym wszystkim dużo szczęścia bo trafiłam na bardzo dobrych lekarzy i centrum rehabilitacyjne (obok lasu) też super, młoda, ale kadra rehabilitantów, ale za to z dużą wiedzą. Będę musiała wykonywać jeszcze w domu zadania, które mi zalecili.

margaryna
|

I u mnie to samo, tyle że ja mam 28 lat i nie mam dzieci.
Praca fizyczna dosyć ciężka, w dodatku jestem obciążona genetycznie. Prawdopodobnie tkanka łączna.

Emilka
|

Mam pracę po 8 godz. siedzenia, przy komputerze, to mega męczące dlatego każdemu radzę, żeby zwrócił uwagę na ergonomię swojego stanowiska pracy. To ważne! szczególnie jak mamy ustawiony komputer oraz na jakim krześle siedzimy. Poza dostosowaniem stanowiska pracy, zwracam uwagę na ćwiczenia i tak co pół godz. wstaję, żeby się naciągać a nie siedzieć długo w jednej pozycji. W domu, zakupiłam materac z piany, która zapamiętuje kształt ciała i dostosowuje się naturalnych krzywizn człowieka:), jeżeli chodzi o moje wady/problemy z kręgosłupem, powiem Wam, że odpoczynek na takim materacu to doskonały relax.

zdziwiona
|

wow! dzięki za ten artykuł. Może się okazać, że rzeczywiście mam problem z miednicą, o ktorym nawet nie wiedziałam!

anna
|

ja mam w 7! a w 4 z uciskiem na nerwy. mam małe dzieci które musze przenieść, prace i obowiązki domowe. da się zyć, a że boli.... i to jak cholera. i co zrobić jak nawet spacer powoduje ucisk?aha i jestem mlodą osobą. 29 lat, a kręgosłup jak u staruszki