Problemy ze snem? Jak spać, żeby się wyspać

2015-12-21 15:01 Justyna Nowicka

Źródła bezsenności mogą być bardzo różne - wywołuje ją stres, problemy osobiste, zmęczenie albo przepracowanie. Sen jest niezbędny przy odbudowywaniu tkanek i regeneracji narządów wewnętrznych. Co zrobić, żeby spokojnie zasnąć?

Masz problemy z bezsennością? Podpowiadamy, co zrobić, by szybko zasypiać i wstawać w pełni sił. Jak poradzić sobie z dokuczającą bezsennością?

Jak spać, żeby się wyspać? Kładź się zawsze o tej samej porze

Kolację zjedz na 3 godziny przed położeniem się do łóżka. Zadbaj, by był to posiłek lekkostrawny – makaron z warzywami, ryba, pierś kurczaka. Gdy pójdziesz spać z pełnym żołądkiem, szanse na dobry sen maleją. Nie próbuj przywołać snu alkoholem, sen po nim jest krótki i płytki, a w dodatku łatwo się uzależnić od wieczornego drinka. Jeśli to tylko możliwe, kładź się zawsze o stałej porze. Dopuszczalne są półgodzinne wahania.

Jak spać, żeby się wyspać? Usypiające zapachy

Najlepiej usypia świeże powietrze wpadające przez okno, ale zimą można też zapalić w sypialni kominek zapachowy. Sprzyjają zasypianiu aromaty lawendy, róży, jałowca i mięty.

Co zrobić żeby się wysypiać?

Czym zastąpić liczenie baranów?

Optymalna temperatura w sypialni to 18–22º C. Tuż przed snem na krótko otwórz okna, uzupełnij wodę w nawilżaczach powieszonych na kaloryferze albo połóż na nim mokry ręcznik. Jeśli nie możesz zapewnić sobie absolutnej ciszy (bo okno wychodzi na ulicę albo masz uciążliwych sąsiadów), w zasięgu ręki połóż stopery do uszu. Pamiętaj tylko, by nie używać ich zbyt często (zwiększają ryzyko infekcji uszu). Jeśli po 20 minutach od położenia się do łóżka nie uda ci się usnąć, nie zaczynaj liczenia baranów. Usiądź i poczytaj (najlepiej niezbyt pasjonującą książkę) lub posłuchaj spokojnej muzyki i poczekaj, aż sen przyjdzie.

To ci się przyda

Dlaczego przesypiamy 1/3 życia?

Podczas snu regenerują się narządy wewnętrzne. Zwiększa się bowiem uwalnianie hormonów pobudzających odnowę tkanek. We śnie odbudowują się połączenia między komórkami nerwowymi, a mózg porządkuje informacje, które dotarły do niego w ciągu dnia. Brak snu sprzyja nadciśnieniu, rozregulowaniu przemiany materii, pogarsza się odporność. Osoby cierpiące na bezsenność mają też problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi. Z powodu braku odprężenia pojawiają się bóle kręgosłupa.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Ula
|

Szczerze powiem, Mi bardzo pomogła wymiana materaca na nowy, dobrej firmy, sprężynowy. Jednak materac to jest podstawa no i trzeba przestać za dużo myśleć przed snem, wiem że to trudne, ale przyjamniej warto się postarać.

zasypiacz
|

no i sprobowałaś Aneto przedstawicielko? pomogło?

Marsysia
|

grunt to mieć na czym spać. Na przykład taka poduszka robi ogromną różnice gdy dostosowuje się do kształtu naszej głowy

Aneta
|

Ja mam teraz problemy z zasypinaiem, a nawet jeśli uda mi się usnąć relatywnie bez problemu, wybudzam się w środku nocy, nic mi sięnie śni, wstaję zmęczona… masakra..chciałabym sobie jakoś pomóc.. Myslałąm,że jakieś proszek na sen kupię, ale przyjaciółka mi odradziła, mówiła, że to tylko pogarsza sprawę, bo po pierwsze człowiek budzi się zmęczony, a po drugie mozna się uzaleznic i juz nigdy nie zasnąć bez proszków... Mojej przyjaciólce pomogło regularne branie melatoniny w tabletkach pod nazwą melatonina lekam..bo ponoć bezseność jest powodowana niedoborem tej substancji.. chyba też spórbuję. Skoro jej pomogło, pomoże również mi...